TravelSource.nl Logo
HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp
 Afrika Auteur : Huub Wolters
Azië
Australië E-mail adres : hwolters@plex.nl
Noord Amerika URL Homepage : http://home.plex.nl/~hwolters/reizen.html
Zuid Amerika   AustraliŽ        Egypte        Griekenland        guatemala        IsraŽl
Wereldreizen Reisverhalen : malta        Spanje        USA        Vietnam        Zuid afrika

Egypte reisverslag, Huub Wolters. TravelSource.nl

Egypte

De vlag van Egypte

Egypte is een land wat me altijd al geboeid heeft. Vandaar deze rondreis van een maand door dit schitterende land, in combinatie met een reis door Israël. Maar nu eerst een verslag van de Egypte-reis.

's Morgens vroeg verliet ik de jeugdherberg in Tel Aviv en begaf me op weg naar het busstation. Door een mooi natuurgebied reden we naar de grensstad Rafah. Mohammed Ali MoskeeTe voet staken we de grens over naar Egypte, waar we door een minibusje werden opgepikt. Via de Sinaï reden we richting Suezkanaal en vandaar uit naar Cairo. Het werd al aardig donker toen we in Cairo aankwamen. Wat ik hier zag kon ik eigenlijk niet geloven. Auto's reden zonder lichten al toeterend kriskras door elkaar. Het was een grote warboel van auto's, fietsers en voetgangers. Iedereen deed alsof het de normaalste zaak van de wereld was. TuinSchijnbaar was het dat ook! Even wennen geblazen. De volgende morgen te voet de stad in, op weg naar het Egyptisch museum. In de tuin van het museum stonden al prachtige beelden. De uren die we in het museum verbrachten waren het dubbel en dwars waard. 's Middags lekker een beetje rondlopen door het stadscentrum, met een bezoekje aan de Cairo-tower. Van hier uit heb je een geweldig uitzicht over de stad. Vervolgens was het tijd om terug te keren naar het hotel. Een douche was zeer welkom.

De volgende ochtend op weg naar de Citadel. .Mohammed
Ali Moskee Van deze oude burcht is nog maar weinig van het origineel overWat er staat is toch de moeite van het bezoeken waard. Zeker de Mohammed Ali Moskee, die met haar koepels en minaretten de skyline van de oude stad beheerst. Ook binnen in de moskee is genoeg te zien om een morgen vol te maken. Na nog een paar andere bouwwerken in de omgeving te hebben bezichtigd was het weer tijd om de cultuur te laten voor wat ie was. Het was warm en een frisse douche deed wonderen. Helaas was de dorst niet over en was ik verplicht om een terrasje op te zoeken en lekker te genieten van alles om me heen. Je kunt hier uren genieten van het spektakel op straat, heerlijk!

Om 7.00 u ging de wekker. Lekker ontbijten in het Sheraton. pyramideVervolgens terug naar mijn eigen hotel en wat spullen pakken voor een trip langs de piramides. Ik hield een taxi aan en charterde hem voor vandaag. Voor een paar gulden heb je een taxi tot je beschikking, met gratis tekst en uitleg bij de bezienswaardigheden. Niet gek hè! Als eerste deden we de piramides van Gizeh aan. Net buiten de stad, in de woestijn liggen deze wereldberoemde bouwwerken. Het was al flink druk. De piramides van Cheops, Chefren en Mykerinos werden overspoeld met toeristen. Toch maakten ze een geweldige indruk op mij. Na een paar uurtjes in de hitte te hebben rondgelopen was het tijd om mijn chauffeur weer op te zoeken. Hij stond trouw te wachten en bracht me vervolgens naar de piramide van Sakkara. Na een rit van een kleine 20 km, door uitgestrekte palmbossen doemde de piramide van Djozer voor ons op. Deze trappenpiramide ligt te midden van een grafveld met andere kleine piramides en koningsgraven. Ook deze plek was indrukwekkend genoeg om er een tijdje rond te kijken. Er liepen mensen genoeg rond die je wel iets wilde vertellen over het hoe, wat en waarom. De zon scheen fel en een drankje deed wonderen. Nog even een paar kilometer verder op. Hier lagen de ruines van Memphis. Op aandringen van de taxichauffeur moest ik hier ook even gaan kijken. Van de ruines was niet veel meer over. Alleen het museum, waarin een kolosbeeld van Ramses II werd bewaard, was nog enigszins de moeite waard. Eigenlijk hadden we dit eerst moeten doen. Na wat ik al gezien had vandaag, viel dit eigenlijk een beetje in het niet. Misschien was het ook wel de vermoeidheid, die zich van mij meester maakte. Terug in het hotel, na een frisse douche, was het tijd voor een dutje. Het was een vermoeiende dag geweest, maar zeker de moeite waard. De rest van de avond verbracht ik in de bar, lekker keuvelen met het personeel en andere gasten.

De nachtrust deed me goed, ik was pas laat op. Na een snel ontbijtje weer onderweg. Dit keer naar naar Oud-Cairo. Ook dit deel van de stad had zijn charmes. De marktmarkt had een speciaal, mooi sfeertje, dat hier in het westen niet is. Verder bezocht ik het koptisch museum en een deel van de koptische wijk die aan Oud-Cairo vast ligt. 's Middags was het tijd voor de was en een beetje rust. Vanaf een terrasje, mensen kijken. Genieten geblazen, het was een waar spektakel. 's Avonds samen met een Jordaniër, Abdullah, de stad in. Gezellig kijken en luisteren naar een Arabische liveshow. 's Morgens was ik het bed niet uit te branden. Toch wilde ik vandaag wat zien. Met een taxi, de taxi's zijn spotgoedkoop, naar Suez, om een blik te werpen op het Suezkanaal. Het was indrukwekkend, maar ik had me er meer van voorgesteld. Even in de stad kijken, niet echt mooi. Overal stonden nog gebouwen met inslagen van kogels en granaten. Terug naar Cairo, waar ik langzaam aan mijn spullen pakte, morgen ga ik verder zuidwaarts. Met de trein naar Aswan.

Tegen 19.00 u was het dan eindelijk zover. De trein vertrok. De hele dag had ik niet veel zin gehad om iets te doen. Dus ik was blij dat we op weg gingen. Ik had eerste klas geboekt, gelukkig maar, de rest van de trein zat afgeladen vol. De nacht duurde erg lang. Ik kon mijn draai niet vinden in de stoel en van slapen kwam al helemaal niets. Tegen 14.00 u waren we dan eindelijk in Aswan en kon ik een lekkere douche nemen in het hotel. De rest van de dag was rust mijn voornaamste bezigheid. specerijenIk liep een een beetje door de stad en pikte een terrasje. 's Avonds op tijd het bed in. De volgende morgen bracht ik een bezoek aan de oude en nieuwe Aswandam, een indrukwekkend bouwwerk, dat moest voorzien in de elektriciteit voor de omgeving en moest zorgen voor de bevloeiing van het land. De rest van de dag bracht ik door op de markt van Aswan. De kleuren en geuren maakten het een bijzonder aangenaam verblijf.

Om 6.30 u liep de wekker af. Om 8.00 u moest ik bij het busstation zijn. In Abu SimbelAbu SimbelNa een dikke 4 uur door de woestijn gereden te hebben kwam de Abu Simbel in zicht. Het was er vreselijk warm en de drankverkoper deed goede zaken. Daar het middagpauze was, mochten we zelfstandig de tempel verkennen. Dit deden we dan ook. Aan de buitenkant viel het niet echt op dat de tempel in stukken gezaagd was, toe hij verplaatst was. Aan de binnenkant kon je het wel goed zien. Toch was er binnenin ook wat moois te zien. Abu Simbel Een uur later werden we weer bijeen geroepen en moesten we weer 4 uur met de bus terug. De honger sloeg toe. Daar vandaag de ramadan was aangebroken, kon ik tot zonsondergang alleen in het hotel eten. Dit moest dan maar. Na het eten even dutten, het was een vermoeiende dag geweest.

De volgende morgen, even het water op. Ik maakte met een Fellouka een tochtje over de nijl. Verfrissend en boeiend. De eigenaar van de boot wist vanalles te vertellen over de geschiedenis van Aswan en omgeving. De tijd vloog voorbij.
's Middag weer even genieten op de markt en daarna vroeg naar bed. De bus naar Luxor zou de volgende morgen al om 6.00 u vertrekken.

Om 5.00 u  liep de wekker af. Even snel onder de douche en dan op weg naar het busstation.Luxor Tempel Precies om 6.00 u vertrok de bus richting Luxor. We reden door een mooie streek, alhoewel ik maar de helft meekreeg, want het was gezellig in de bus. Lekker kletsen met andere toeristen. Tegen 9.30 u kwamen we aan in Luxor, waar we opgewacht werden door verschillende mensen, die een kamer te huur aanboden. Ook ik liet me meeslepen naar een huis. Er werd een kamer voor me leeg gemaakt. Ik kreeg eten en drinken aangeboden. Ik voelde me net een koning. Na alles rustig over me heen te hebben laten komen. maakte ik een wandeling over de markt. In Luxor TempelDeze was ook zeer de moeite, helaas was het zo ontzettend warm, dat ik liever een dutje deed in mijn koele kamer. 's Middags kwam de heer des huizes een praatje maken en vertelde me een beetje over de bezienswaardigheden hier. Ik bezocht de Luxor-tempel. In de tempel was het mooi genoeg om een tijdje rond te kijken. Het werd al donker en ik had honger gekregen. Lekker de stad in en een terrasje pikken. Onder het genot van een heerlijke maaltijd en een drankje bracht ik de avond door. Lekker rustig!!!

HatshepsuttempelHet was 8.00 u toen ik opstond. De hele stad was al een paar uur wakker. Ik pakte een ontbijtje in een restaurantje om vervolgens een bezoekje te brengen aan de Karnak-tempel. Hier probeerde ik wat hiëroglyfen te lezen, wat niet echt meeviel. 's Middags verkoeling zoeken in een of ander hotel met een zwembad. Heerlijk! Na een klein dutje, samen eten met de familie, waar ik logeerde. Deir el MedinaNa het eten nog even wandelen om vervolgens terug te keren naar huis. Er waren inmiddels nog wat mensen binnengelopen en tot diep in de nacht werd er gepraat over van alles en nog wat. De volgende morgen huurde ik een fiets om naar de Valley of the Kings, op de andere oever van de Nijl, te gaan. Als eerste bezochten we de begraafplaats van Toetanchamon. kolossen
van MemnonBoven de grond was niet veel te zien, maar dat maakte het ondergronds bezoekje wel weer goed. Er was van alles te zien. Zelfs zoveel dat alles op noemen onbegonnen werk is. Op de weg terug naar Luxor, pikten we nog even de tempel van Hatshepsut, het Ramesseum(de dodentempel van Ramses ll), Deir el Medina en de kolossen van Memnon, mee. Terug in Luxor plofte ik op bed, de vermoeidheid had toegeslagen. Van de avond bleef niet veel meer over.

Ik was pas laat op vanmorgen. Gisteren had ik genoeg aan cultuur gedaan, dat ik er vandaag een luierdag van mocht maken. allemaal specerijenIk voerde dan ook helemaal niets uit. Tegen de avond was het tijd om mijn spullen te pakken. Om 21.00 u moest ik op het station zijn, om de trein terug te nemen naar Cairo. De trein had echter 2½ u vertraging. Om de tijd te doden speelde ik schaak met ene Mamoud. Ik verloor alle partijtjes. Rond middernacht vertrok, uiteindelijk, de trein. Het lukte me zelfs een tijdje te slapen. Een 12 uurtjes later kwam Cairo in zicht. 600 km in 13 uur, wat een snelheid halen die treinen hier toch! Een taxi bracht me weer naar mijn oude vertrouwde hotel. Hier werd ik met open armen ontvangen en moest mijn verhaal doen. Ik werd verzorgt met een maaltijd en een paar drankjes. Te gek zeg! De rest van de dag was ik dan ook hier niet meer weg te slaan.

De volgende morgen, weer op verkenning in Cairo. Dit keer bezocht ik de wijk El-Gamaliya. Dit is een levendige wijk met een wirwar van straatjes. Hier ligt ook het beroemde Kan el-Khalili. Het centrale deel van alle markten en ambachtswijkjes in dit deel van de stad. Je kijkt er je ogen uit. Ik hield me hier dan ook bijna de hele dag op. slagerTegen de avond liep ik terug naar het hotel om een paar kleren in te pakken, want ik wilde nog een paar dagen naar Alexandrië, maar ik had geen zin om alles mee te slepen. De volgende ochtend om 10u vertrok de bus. We waren net onderweg, toen voor ons 2 auto's botsten. Er werd wat over en weer geschreeuwd, zonder uit hun wagens te komen, om vervolgens gewoon door te rijden!!! Het was een snelle rit in een comfortabele bus, met video, bar en wc, voor nog geen fl 7,-. Even na 14 u had ik al een hotel gevonden en maakte ik een wandeling langs het strand. Veel viel er niet te beleven. Samen met Adriaan, een duitser, die ook hier rondzwierf, ging ik op zoek naar een leuk restaurantje. Dat vonden we ook en de duif die we te eten kregen smaakte perfect. 's Avonds lekker relaxen op de strandboulevard. De volgende dag, de stad verkennen. Veel bijzonders was er niet te zien. Zelfs de mensen deden geen moeite om er iets leuks van te maken. Ik was dus snel uitgekeken, aan het strand viel ook niets te beleven, dus een bar opzoeken, wat drinken en gaan slapen, was het beste dat ik kon bedenken.
De volgende ochtend snel weer terug naar Cairo. Hier boekte ik mijn terugreis naar Israël voor morgen. Ik waste nog snel enkele kledingstukken en maakte nog een laatste wandeling door de stad. Eigenlijk was het jammer dat ik alweer moest gaan, maar in Israël. is ook nog veel te zien..............................

Voor vragen en/of opmerkingen, mail mij, of laat een berichtje achter in mijn gastenboek op de reizenpagina. (Huub Wolters)