TravelSource.nl Logo
HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp
 Afrika Auteur : Huub Wolters
Azië
Australië E-mail adres : hwolters@plex.nl
Noord Amerika URL Homepage : http://home.plex.nl/~hwolters/reizen.html
Zuid Amerika   AustraliŽ        Egypte        Griekenland        guatemala        IsraŽl
Wereldreizen Reisverhalen : malta        Spanje        USA        Vietnam        Zuid afrika

Zuid Afrika reisverslag, Huub Wolters. TravelSource.nl

Zuid Afrika

De vlag van Zuid Afrika

Zuid-Afrika is volgens vele boeken en tijdschriften een schitterend land. Een goede reden om dit land eens te bezoeken en te kijken of het allemaal waar is wat geschreven wordt.

Kids in Soweto

Kleine kinderen in Soweto
Tegen de avond vertrok ons vliegtuig richting Johannesburg. Daar we redelijk goed konden slapen in het vliegtuig, viel de vlucht ontzettend mee. In de vroege ochtend landden we op het plaatselijke vliegveld. We werden opgewacht door een afgevaardigde van Drifters, de organisatie waar we deze rondreis mee zouden maken. We werden naar ons hotel gebracht. Daar we de rest van de dag vrij hadden, besloten we een bezoekje aan  SowetoSoweto  te brengen. Dit was een ervaring op zich. De mensen hier waren zeer vriendelijk en gastvrij. Zij leefden met de instelling: Vanaf nu kan het alleen maar beter worden. Mooi om dit meegemaakt te hebben.

De volgende morgen liep de wekker al heel vroeg af, 5.15 uur. Vakantie noemen ze dit. Een uurtje later stond het busje klaar. De koffers werden geladen, we werden aan elkaar voorgesteld om vervolgens op pad te gaan. Ons einddoel voor vandaag was Sabie, waar we 2 dagen in een wildpark zouden doorbrengen. Blyde River CanyonOnderweg naar dit park reden we door schitterende landschappen. We maakten o.a. stops in Pelgrims Rest, een een oud gouddelversdorpje en bij de Blyderivercanyon, voordat we ons kamp bereikten. We sliepen in de buitenlucht, tussen al die wilde dieren. De volgende 2 dagen maakten we wandelingen door het park op zoek naar wild. We zagen giraffen, gnoes en verschillende soorten antilopen. Vanaf een heuvel maakten we de zonsondergang mee. In een woord, geweldig. De avond verbrachtten we rond het kampvuur, gezellig drinken en kletsen met iedereen.

Hyena

Hyena's langs de weg
In de vroege morgen braken we op om op weg te gaan naar het bekendste park van  Zuid-Afrika, het Krugerpark. Tegen de middag reden we het park binnen en gingen direkt op zoek naar wild. We hadden geluk en zagen giraffen, zebra's, buffels, nijlpaarden enz. Alléén katachtigen lieten zich niet zien. De nacht verbrachtten we in Pretoriuskop, een prachtig verzorgd vakantiedorpje in het park. De volgende ochtend moesten we weer vroeg uit de veren. 's Ochtends had je namelijk de meeste kans op het zien van wild. We hadden geluk. Een paar olifanten kruisten ons pad. Ook zagen we de zeldzame wilde hond. Helaas geen leeuwen en luipaarden. Het enige wat restte waren hyena's. Jammer! We hadden echter geen tijd om verder te treuren over dit gemis. Ons volgende doel was Swaziland. Ook hier bezochten we een wildpark, Miliwane. Verder was de Swazicandlefabriek ook zeer de moeite waard. Na anderhalve dag in het mooie Swaziland rondgereden te hebben kwamen we uiteindelijk in Kwazulu-Natal.

zuludans

De Zuludans
Langs suikerriet velden reden we naar Umziki Pan. Een schitterende plaats om te overnachten. De internationale groep pakte zich uitstekend, zodat een lange nacht, vol met drank en gelach, het gevolg was. 's Morgens waren we nog niet goed wakker, maar we moesten verder. We brachten een bezoek aan een Zuludorpje. We werden ontvangen door het opperhoofd van het dorp en kregen zulubier aangeboden, niet echt lekker, maar goed bedoeld! Er werden verschillende dansen voor ons opgevoerd en uiteindelijk werden we er zelf in betrokken. Lachen! Na een kleine maaltijd, die we aangeboden kregen bezochten we nog een wildpark, Hluhluwe. Hier werden we geconfronteerd met een kudde olifanten, die heel erg dicht bij ons in de buurt kwamen. We moesten ons dan ook zo rustig mogelijk houden, zodat de  kudde niet zou schrikken. Laat in de middag keerden we terug naar Umziki Pan.

De Drakensbergen

Vandaag stond een lange rit op het programma. We moesten dan ook vroeg op. Na een stop van een paar uurtjes in Durban, waar we konden genieten van de zon en het strand, kwamen we laat in de middag aan in een Inn in de Drakensbergen. Na deze lange rit hadden we behoorlijk honger en dorst. De drank vloeide rijkelijk. De volgende morgen, tijdens een wandeling door dit mooie stukje natuur, hadden de meesten nog een beetje last van de alcohol van de vorige avond. Na een paar uurtjes stappen was dit er ook weer uitgezweet en kon iedereen genieten van deze schitterende omgeving. Na deze wandeling hadden we weer wat beweging gehad. De volgende 2 dagen was weer rijden geblazen. Grahamstown was ons volgende doel. Niet echt spectaculair, maar mooi genoeg om er te stoppen.

Tsitsikama Coastal N.P.

Tsitsikamma Coastal National Park
Ons volgende doel was Knysna. Via de Jeffrey's Bay en Storms River werden we gedropt bij de Caboose. Een hotelletje, waarvan de kamers helemaal ingericht waren als treincoupé's. Geinig! De rest van de dag hadden we vrij en konden zelf op onderzoek uit. Het bleef bij wat shoppen en terrasjes pikken. Het uitgaansleven hier was ook geweldig. Vanuit Knysna brachten we een bezoek aan Tsitsikama Coastal NP. Een schitterend gelegen park aan de rand van de zee. Even heerlijk uitwaaien en wandelen in dit schitterend stukje natuur. 's Middags brachten we nog een bezoekje aan de Knysna Heads. Een kleine baai waar verschillende zeehonden rond zwommen. 's Avonds was het weer tijd om het nachtleven in te duiken.

Stellenbosch

Na een korte nacht en zonder hoofdpijn zaten we 's morgens weer aan het ontbijt. Ons eerste doel vandaag waren de Cango Caves, schitterende grotten met vele smalle doorgangen en spellonken. Vervolgens bezochten we een struisvogelboerderij in de buurt van Oudshoorn. Hier werd onze kennis over struisvogels weer bijgespijkerd. Inmiddels was het al ver in de middag en moesten we nog een heel stuk rijden naar onze overnachtingsplaats, Swellendam.Luchtfoto Kaapstad met de Tafelberg De volgende morgen was het behoorlijk mistig, niet erg, want het zou toch mistig worden als we alle wijnboerderijen hadden gehad die vandaag op het programma stonden. De eerste wijntjes smaakten nog niet echt lekker. Na een lunchpauze in Stellenbosch, gingen we gewoon verder. De wijnen smaakten steeds beter. Rara! Het werd tijd om naar  Kaapstad   te rijden waar we zouden overnachten. Een goede douche en een maaltijd deden wonderen. We hadden zelfs nog energie over voor een wandeling langs het Waterfront.

Op de tafelberg

Ook de laatste paar dagen van deze reis mochten we niet uitslapen. Om 8.00 uur zaten we al in de bus op weg naar de Tafelberg. Met de cablecar gingen we naar boven en hadden we een schitterend uitzicht over Kaapstad. Het was de moeite waard. Daar we nog meer wilden zien, moesten we verder. We gingen op weg naar Cape-point, waar de Indische en Atlantische Oceaan bij elkaar komen en naar Kaap de Goede Hoop. We zagen onderweg nog wat  antilopen rondhuppelen. Bij de Kaap aan gekomen werden we verwelkomd door een groep bavianen. We maakten een wandeling naar  Kaap de goede hoopKaap de Goede Hoop.   Een mooie wandeling van een anderhalf uur. De terugweg naar Kaapstad via de Chapmans Peak drive was iets geweldigs. Onderweg konden we nog even genieten van een schitterende zonsondergang. Terug in het hotel hadden we nog de gelegenheid voor een snelle douche. Vanavond zouden we met zijn allen gaan eten. Struisvogel stond op het menu. Een paar uurtjes later konden we met een goed gevulde maag, voldaan  het bed opzoeken.

Onze laatste dag met de groep brak aan. Voordat we afscheid gingen nemen van een aantal van hen, brachten we nog een bezoek aan de botanische tuinen van Kirstenbosch.Kirstenbosch Net voor de lunch werden we vervolgens in het centrum van Kaapstad gedropt, zodat we nog wat konden winkelen. We struinden de hele stad af op zoek naar koopjes. We waren zo druk bezig, dat we bijna te laat waren voor ons gezamenlijk afscheidsdiner. Na het eten doken we met zijn allen nogmaals de kroeg in. Het werd nog erg gezellig en laat!!!! Wij hadden nog een paar dagen in Kaapstad. Een ervan maakten we vol met een boottocht, met een zeilboot over een wilde zee, naar Robbeneiland. Daar we niet aan wal mochten viel het een beetje tegen. Voor een paar anderen was de tocht al een crime, zeeziek! Uiteindelijk stonden we dan weer op het vliegveld, klaar voor vertrek naar huis. We hebben een geweldige vakantie gehad in een schitterend land. Zeer de moeite en het geld waard.

Voor vragen en opmerkingen mail mij, of laat een berichtje achter in mijn gastenboek op de reizenpagina (Huub Wolters).