TravelSource.nl Logo
HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp
Afrika Auteur : Huub Wolters
 Azië
Australië E-mail adres : hwolters@plex.nl
Noord Amerika URL Homepage : http://home.plex.nl/~hwolters/reizen.html
Zuid Amerika   AustraliŽ        Egypte        Griekenland        guatemala        IsraŽl
Wereldreizen Reisverhalen : malta        Spanje        USA        Vietnam        Zuid afrika

Israël reisverslag, Huub Wolters. TravelSource.nl

Israël

De vlag van Israël
Een vriendin van mij was uit Israël teruggekomen, met schitterende verhalen over het land, de mensen en het leven en werken in een kibboets.Dat moest ik dus ook zien, dus op naar Israël.
Het was 4.00 u in de morgen. De wekker liep af en de vakantie was begonnen. Ik begaf me op weg naar het vliegveld. Onderweg regende het voortdurend. Na het inchecken liep ik naar de veiligheidscontrole. De controle was streng, maar verliep vrij soepel. Tegen 9.30 u vertrokken we dan richting Tel Aviv. Een kleine 5 uur, een paar maaltijden en wat drankjes later landden we op Ben Gurion Airport. Geen problemen bij de douane en met en beetje geluk haalde ik een bus, die me dicht bij de jeugdherberg dropte. Ik kreeg een bed aangewezen en verkende de buurt een beetje. 's Avonds samen met wat andere jeugdherberggangers even de stad in. Wilde verhalen kwamen los, maar de zin: "6 dagen werken, 1 dag vrij", deed me besluiten, toch niet in een kibboets te gaan werken, maar gewoon lekker rond te gaan trekken.

Damascus GateDaar we maar anderhalf uur lang konden ontbijten, was het weer vroeg opstaan geblazen. Na het ontbijt even kijken wat ik vandaag zou gaan doen. Plots stond er een meisje voor me, Cordula, met wie ik aan de praat kwam en samen trokken we de stad in. We bezochten Jaffa, een oud stadje dat ondertussen samengegroeid is met Tel Aviv. We dronken wat in het vissershaventje en even na de middag namen we de bus naar Jeruzalem. Een uurtje later waren we er. We keken rond in het oude stadsgedeelte, in de arabische en christelijke wijk. Van de Intifadah was weinig te merken. Wel liepen er overal soldaten rond en waren vele winkeltjes in het arabische gedeelte gesloten. Het was inmiddels donker en kouder geworden toen we in Tel Aviv terug kwamen. Een stevige maaltijd en wat drank maakte veel goed.

De volgende morgen vroeg op. We wilden naar warmere oorden en om 9.00 u zou er een bus vertrekken naar Eilat. Dus snel ontbijten en naar het busstation. We haalden de bus maar net, dat was net genoeg. Het was een kleine 5 uur rijden. Slapen lukte niet, dus lekker kijken naar de natuur, voornamelijk woestijn!!! Hoe dichter we in de buurt van Eilat kwamen, hoe beter het weer. Bij het station van Eilat stonden de mensen ons al op te wachten met een aanbod van goedkope kamers. We kozen voor een kamer bij Aneet en Yoram, wat geen slechte keuze bleek te zijn. Na een verkenningstocht door de stad, belandden we al snel aan het strand. Het strand en de barretjes in de stad waren ook de plaatsen waar we ons de komende dagen het meeste zouden ophouden. Lekker drinken, snorkelen en relaxen! Kortom niets doen dus. Na een paar dagen had ik er genoeg van. Ik ben geen strandmens en wilde verder op verkenning door Israël. Ik nam afscheid van Cordula, die een kameelsafari, in de Sinai, wilde doen en nam de bus naar Beersheba. Ik vond onderdak in de plaatselijke jeugdherberg, waar ik mijn achterstallige slaap wilde inhalen.
Na een goede en lange nachtrust en een stevig ontbijt, kon ik er weer tegen aan. In de stad was weinig te beleven. Het was er bloedheet en dorstig, dus maar een bus pakken en verder reizen.

Op weg naar Arad. In de plaatselijke jeugdherberg was nog plaats. Met een paar Aussies zocht ik een bar op en zoals dat zo vaak gaat als het gezellig is, het is zo laat en donker en voor je het weet lig je in bed. MassadaNa verschillende dagen te veel geluierd te hebben, werd het weer eens tijd om iets actiefs te doen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik ging op weg naar de Massada, een vesting boven op een hoge bergrots. Na een vermoeiende klim kwam ik boven. Er was een schitterend uitzicht over de omgeving. Na een paar uurtjes rondgelopen en gekeken te hebben werd het tijd om verder te gaan. Ik was te voet naar boven gegaan en mocht dus met de kabelbaan omlaag. Even wachten op de bus en verder naar En Gedi, om de nacht aan het strand van de Dode Zee door te brengen. Er waren meer mensen, die hetzelfde idee hadden en het werd zo een hele mooie avond. Het werd al vroeg licht, de volgende morgen. Te vroeg eigenlijk, maar iedereen stond op, dus moest ik ook maar. Om 8.00 u stond ik al te wachten op een bus naar Jeruzalem. Deze liet echter een tijdje op zich wachten, zodat ik wat contacten kon opdoen. Samen met Harold, een wat oudere Amerikaan, reisde ik verder. In Jeruzalem schreven we ons in een hostel in. Het werd tijd om een keer de was te doen. Ik zocht een wasserette op. Het was hier zo ontzettend druk, dat het bijna de hele middag duurde eer ik mijn was weer schoon en droog had. Op de weg terug nog even relaxen in een park. 's Avonds organiseerde het hostel een schaakcompetitie. Hier werd dus aan meegedaan. Geinig! Na het schaken nog even een filmpje kijken en naar bed.

's Morgens weer vroeg uit de veren. Het werd tijd om Jeruzalem eens nader te bekijken.Dome of the Rock Samen met Harold liepen we naar het oude gedeelte van de stad. Het was er vrij stil. Eigenlijk niet erg, want zo konden we rustig rondkijken, met al dat moois om ons heen. We brachten een bezoek aan de Dome of the Rock. Een voor Joden en Arabieren heilige plaats. Verder liepen we langs de klaagmuur en bekeken we de citadel, oftewel de Davidstoren. Rond het middag uur aten we een hapje en ik nam afscheid van Harold. Ik wandelde 's middags verder door de stad en kocht een buskaartje, voor de volgende dag. Cordula zou weer in Eilat zijn en ik wilde haar nog een keer zien! De KlaagmuurTegen de avond was ik weer terug in het hostel, waar schaken weer op het programma stond. Verder dan 1 winstpartij kwam ik niet, meer dan 1 fles bier lukte wel. Zo werd de avond toch nog perfect afgesloten. Daar ik 's morgens vroeg op moest, kon ik niet goed slapen. Elk uur van de nacht zag ik de wekker aangeven. Om 5.00u stond ik maar op en een 2 uurtjes later zat ik in de bus naar Eilat, waar ik rond de middag aankwam. Ik verbracht de rest van de dag in het park, wachtend op Cordula. Het was tegen 19.30 u toen de bus het busstation binnenreed. Het spannende verhaal, bommelding en ontruiming van de bus, maakte het wachtten meer dan goed. We aten nog wat en zochten een plaats om te slapen voor een paar nachten.

Zoals al eerder waren de dagen in Eilat, niet erg opwindend, qua cultuur en dergelijke, maar het strandleven maakte veel goed. Meer dan luieren, drinken en slapen deden we hier dan ook niet.

Een paar dagen later werd het dan weer tijd om verder te gaan. We kochten een kaartje voor de bus en reisden naar En Gedi. Lekker kamperen aan de Dode Zee.Duik in de Dodezee Daar aangekomen probeerden we de tent op te zetten. Dit was geen eenvoudige klus, want het waaide nogal. Gelukkig lagen er veel stenen, zodat we de tent toch goed vast konden zetten. Vervolgens een duik in de zee. Verdrinken is hier niet makkelijk. Nog even lekker zonnebaden, om vervolgens met een fles wijn de avond in te gaan. We sliepen slecht. De ondergrond was nogal hard. Dus vroeg op, wat eten en lekker gaan wandelen in het natuurpark. De omgeving was mooi en rotsachtig.En Gedi De wandeling vermoeiend, zodat we de rest van de middag moesten rusten. Tegen de avond namen we de bus naar Jeruzalem. De volgende dag vloog Cordula terug naar huis en ik zocht weer de jeugdherberg in Tel Aviv op. De volgende morgen liet ik pasfoto's maken, haalde een visum en boekte een reisje naar Egypte. De rest van de dag zwierf ik wat door de stad, pakte samen met wat andere jongeren een paar pilsjes en ging vroeg naar bed. Morgen moet ik op tijd klaar staan voor de rit naar Cairo..............

Voor mijn reis door Egypte klik hier, of ga verder met de reis door Israël!

.................Bij terugkomst vanuit Cairo, werd ik door de Israelische douane grondig ondervraagd en mijn spullen binnenste buiten gekeerd. Er werd echter niets gevonden en ik kon verder reizen naar Tel Aviv. In de jeugdherberg was ik al een beetje bekend en een bed stond al voor me klaar. Daar ik echter een zware reis achter de rug had. Verschillende uren hobbelen in een klein minibusje was het op tijd bedtijd. De volgende paar dagen deed ik het rustig aan. Verder dan een paar wandelingen door Tel Aviv en kletsen met mijn medereizigers kwam het niet.

Na een paar dagen was ik het rondhangen moe en ik begaf me op weg naar Haifa. Onderweg kreeg ik een slecht gevoel in mijn maag en moest uitstappen. Ik was inmiddels in Nethanya. Ik besloot hier dan ook maar te blijven overnachten. De volgende dag was het nog steeds niet veel beter met me. Ik bezocht een dokter en moest het rustig aan doen. Dus zo gezegd zo gedaan. Ik bleef de rest van de week in Nethanya, slenterde wat rond en volgens mij had ik na 2 dagen al alle terrasjes gehad, die er waren. Na een aantal dagen ging me dat vervelen en besloot verder te gaan. Ik voelde me nog niet top fit, maar fit genoeg om naar Haifa verder te gaan.

In Haifa aangekomen, kwam ik terecht in een, wat later bleek, Christelijk hostel, niets verkeerdst aan, maar de regeltjes waren hier een beetje strenger. Toch zat het er vol met jongelui. ,s Avonds lekker kletsen op de veranda van het hostel. Om 22.00u was echter sluiten en moesten we naar bed...................!!!!!!!!!

De volgende morgen Haifa verkennen. Ik bracht een bezoekje aan de Bahaitempel. De tempel lag in de bovenstad, zodat je van daaruit een schitterend overzicht hebt over de benedenstad en de zee. AkkoVia de vele parken die de stad rijk is, daalde ik af naar beneden. Na nog een bezoekje aan het Maritiem Museum liep ik tegen de avond terug naar het Hostel, voor de gezamenlijke maaltijd, waarna het weer reuze gezellig was op de veranda, onder het genot van live muziek, gitaar, en een drankje. De volgende dag pakte ik de bus naar Akko. Een vissersstadje ten noorden van Haifa. Hier bezocht ik de Ahmed El Jazzar Moskee, gebouwd op de kruisvaarderskerk en de ondergrondse kruisvaardersstad. Het was er bloedheet, maar ook geweldig mooi. Een uitstapje waard. Na een wandeling door de oude stad, was het welletjes geweest en ging terug naar Haifa. Bij het hostel trof ik een aantal oude bekenden van het begin van de reis. De ervaringen werden uitgewisseld en voor we het in de gaten hadden moesten we al weer naar bed. Het is hier sneller 22.00u dan ergens anders volgens mij.

De volgende dag ging ik samen met Suzy, een Brits meisje op weg naar Tiberias.Meer van Galilei Daar was niet veel te beleven. We aten en dronken iets aan het Meer van Galilei en namen de bus naar Nazareth. Hier dwaalden we wat door het stadje en namen een kijkje in de kerk van de Annunciation. Veel was hier ook niet te zien, maar je moet er geweest zijn. Tegen de avond probeerde we nog een bus terg te krijgen naar Haifa. Dit lukte niet, zodat het een taxi werd. Een beetje duurder, maar dat mocht de pret niet drukken.Nazareth 's Avonds werd een klein afscheidsfeestje gehouden, een aantal mensen namen de volgende dag te boot, voor hun verdere reizen. Van de hostelbeheerder mochten we het vandaag zo laat maken als we wilden. Hij had zo'n leuke tijd met ons gehad, dat hij ons dit feestje van harte gunde. We kropen dan ook pas in bed toen het weer een beetje licht werd. Niet voor lang, want we moesten nogmaals afscheid nemen. Degenen die overbleven doken weer het bed in om er pas tegen de avond weer uit te komen. Het feestje werd nog eens dunnetjes overgedaan...................zo goed als dat ging, natuurlijk.

Mijn vakantie liep nu ook bijna ten einde. Het geld raakte op en dus moest ik terug naar huis. Om hier nog ergens te gaan werken, daar had ik niet veel zin in. Ik had een schitterende tijd gehad, de laatste 3 maanden en ik wilde toch weer een klein beetje naar huis. Ik nam afscheid van mijn vrienden hier en met een taxi liet ik me naar het vliegveld brengen. Hier werd mijn hele bagage weer op de kop gezet, voordat ik het vliegtuig in mocht.
De vakantie zat er weer op, maar de drang om weer te gaan reizen, was er weer..............

Voor op en/of aanmerkingen mail mij, of laat een berichtje achter in het gastenboek op mijn reizenpagina.(Huub Wolters)