TravelSource.nl Logo
HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp
Afrika Auteur : Huub Wolters
 Azië
Australië E-mail adres : hwolters@plex.nl
Noord Amerika URL Homepage : http://home.plex.nl/~hwolters/reizen.html
Zuid Amerika   AustraliŽ        Egypte        Griekenland        guatemala        IsraŽl
Wereldreizen Reisverhalen : malta        Spanje        USA        Vietnam        Zuid afrika

Vietnam reisverslag, Huub Wolters. TravelSource.nl

Vietnam

De vlag van Vietnam

De vakantietijd stond weer voor de deur en onze magen kriebelden. We moesten weer op vakantie. Onze keus viel dit keer op Vietnam. We waren nog nooit in Azië geweest en Vietnam was en is nog steeds een niet te toeristisch land. Het heeft echter wel de mogelijkheden en de schoonheid om het te worden. Hier onder volgt een beknopt reisverslag van onze vakantie in 1997.

Straatbeeld Saigon (klik voor een vergroting)
Het is 's morgens vroeg en we worden weer door onze vaste chauffeur op Schiphol gedropt. Na het gebruikelijke wachten en het papierwerk te hebben afgewerkt, kunnen we eindelijk op weg. Via Parijs en Dubai vliegen we met Vietnam Airlines naar Ho Chi Minh City (Saigon). Daar aangekomen en ons een weg geworsteld te hebben door alle douaneformaliteiten, konden we de sfeer proeven in en buiten de aankomsthal. Het was er een drukte van jewelste en het leek wel of iedereen wat te verkopen had. Vriendelijk afwimpelen en je geld in de gaten houden was het eerste advies dat we kregen. In het hotel fristen we ons op en doken meteen het stadsleven in. We wilden zoveel mogelijk genieten van het dagelijks leven hier. De Ben Thanh-markt gaf ons hier volop de gelegenheid toe. Het was een kleurrijk schouwspel van kruiden, kleren, vlees enz. 's Avonds lekker eten, een beetje westers met een vleugje vietnamees, om onze magen te laten wennen. Na het eten wilden we nog even het nachtleven induiken, maar helaas. Zo rond een uur of elf, was bijna alles al gesloten, dus verplicht slapen.

De markt in Saigon (klik voor een vergroting)
Daar we een georganiseerde reis geboekt hadden, kwam van uitslapen niet veel. Dit was ook niet de bedoeling, want we wilden toch zo veel mogelijk zien. Vanmorgen bezochten we een paar pagodes, tempels van de boeddhistische monniken. We werden vriendelijk ontvangen en er moest thee gedronken worden. Alle tempels waren versierd met beelden, potten, kaarsen e.d. Een kitscherig gezicht. Verder wierpen we een blik in het historisch museum, wandelden langs de voormalige Amerikaanse ambassade en pikten verschillende terrasjes. Het bier smaakte in deze hitte voortreffelijk.Verder bracheten we nog een bezoek aan  de markt van Cholon, een markt in het chinese gedeelte van Saigon.  Bijna terug bij het hotel gebeurde iets waar we voor gewaarschuwd waren. Een beurs werd ons gerold. Gelukkig ging  het maar om een klein bedrag. Een kleine domper op deze, voor de rest, geslaagde dag. De vietnamese rijsttafel, 's avonds,  was ook weer uit de kunst.

de Cao-Dai tempel in Tay Ninh (klik voor een vergroting)
Vandaag stond een bezoek aan de Cao-Dai tempel in Tay Ninh op het programma. De reis er naar toe, was een belevenis op zich. Het verkeer was zeer chaotisch. Iedereen rijdt hier kriskras, onder, over, door en langs elkaar heen. Ongelukken gebeuren zelden. De tempel was een belevenis op zich. De versieringen en de  beelden aan de buitenkant waren schitterend. We mochten zelfs een mis bijwonen. In de middag brachten we nog een bezoek aan de Cu Chi tunnels. Dit ondergronds gangenstelsel werd in de oorlog gebruikt door de vietcong. We kregen een film te zien met uitleg over deze gruwelijke oorlog.

De volgende paar dagen verbrachten we in de Mekongdelta. Een gebied met heel veel water, zowel regenwater als ook rivieren e.d. We bezochten markten en maakten boottochten over de vele riviertjes. Het was voortdurend genieten geblazen. Vooral de  markten   boden een kleurrijk schouwspel. We werden van top tot teen bekeken alsof wij de lokale bevolking waren en zij de toeristen. We werden vriendelijk toe gesproken, al konden we het vrijwel nooit verstaan. Het engels is hier nog niet echt ingeburgerd. Wij spraken daarentegen ook geen vietnamees, dus mogen we niet klagen. De vriendelijk lach op de gezichten van deze mensen maakte heel veel goed. In deze paar dagen in de delta zagen we zoveel van het dagelijks leven hier. We bezochten fabriekjes waar tahoe, rijstvellen en rieten matjes gemaakt werden. We zagen kleurrijke flootingmarkets, waar mensen hun waren op bootjes verkochten. Ook de natuur om ons heen was het bekijken waard. Het avondmaal was iedere avond weer een verrassing. We aten zelfs slang, heerlijk! Eigenlijk zijn deze paar dagen hier veel te kort om alles goed te bekijken. De eerste indruk van dit  gebied is echter zeer mooi.

de Vinh Trang pagode (klik voor een vergroting)
Op de terugweg naar Saigon bezochten we nog een paar pagodes waaronder de Vinh Trang pagode. Daar we deze eerste week al zoveel pagodes gezien hadden waren we hier niet echt blij mee. Toen we het terrein betraden viel het zeker niet tegen. Het was eigenlijk nog best de moeite waard om hier een paar uur rond te lopen. We moesten ook wel, want de bus moest even een bezoekje brengen aan de garage. De weg terug naar Saigon was niet al te best., maar ook dit heeft zijn charme. Na een kort bezoekje aan de pagode van de Jade Emperor hadden we de rest van de dag vrij. We deden wat inkopen, pikten terrasjes en genoten van al de drukte om ons heen. 's Avonds vermaakten we ons in een western-achtige bar. Deze eerste week in Vietnam was zeer de moeite waard.

dorpjes, waar de huizen gemaakt waren van hout en stro
We hadden de sfeer geproefd van Saigon en de Mekongdelta en gingen op weg naar het centrale hoogland. We reden langs verschillende soorten plantages, zoals rubber-en koffieplantages. We bezochten de watervallen van Cambree. Schitterend gelegen in een natuurpark. Verder kwamen we in dorpjes, waar de huizen gemaakt waren van hout en stro. De mensen waren er niet minder gelukkig om. Na een zeer lange rit kwamen we uiteindelijk aan in Dalat. Dalat is een zeer geliefd vakantieoord voor de vietnamezen. Zelfs Koning Bao Dai had er zijn zomerpaleis. We hadden de tijd aan ons zelf om hier overal rond te kijken, dat deden we dan ook. Eigenlijk viel het stadje ons tegen, zeker als je de boeken mocht geloven. We hadden het dan ook snel gezien. Gelukkig vertrokken we de volgende dag al weer naar Nha Trang. Dit was een echte badplaats. Mooie stranden, terrasjes en veel toeristen. We namen deel aan een boottocht over de Zuid Chinese zee. Het werd een  mooie dag met zwemmen, snorkelen en lekker eten.

De vroegere hoofdstad van het Cham-rijk, My Son
We hadden het een paar dagen rustig aan gedaan, dus nu was het weer tijd voor kunst en cultuur. We moesten hiervoor een lange busrit maken naar Hoi-An. Hoi-An was een zeer mooie stad waar de franse invloeden nog sterk aanwezig waren. We bezochten de koloniale huizen, een paar pagodes en lieten ons kleren aanmeten. Dit was hier spot goedkoop en goed. Met gehuurde fietsen verkenden we de omgeving en zagen uitgestrekte lotusbloem-en rijstvelden. De mensen waren ook hier weer uiterst vriendelijk. De volgende ochtend stond wat geschiedenis op het programma. We maakten een excursie naar de vroeger hoofdstad van het Cham-rijk, My Son. Dit complex moest er vroeger indrukwekkend hebben uitgezien. Helaas was het nu erg onderkomen en aan zijn lot overgelaten. Toch moet je dit gezien hebben. Terug in Hoi-an werden de kleren opgehaald bij de kleermaker en een vietnamese theatershow bezocht. Onder het genot van een drankje werden sterke verhalen verteld over vorige vakanties.

Daar onze vakantie maar 3 weken duurde moesten we alweer snel verder. Onderweg naar Hue, bezochten we de Marble Mountains. Dit zijn rotsen van zandsteen en marmer en de grotten in het gebied zijn boeddhistische heiligdommen. Even relaxen aan China-beach, net zoals de Amerikanen in de oorlog, een bezoekje aan het Cham-museum in Danang en dan verder via de wolkenpas, de naam zegt het al, over een hoge bergpas, naar Hue.

's Middags konden we vrij rondrennen door de stad. We kozen ervoor om lekker te gaan relaxen aan de rand van de  Parfumeriver , op een terrasje onder het genot van een lekker koel glas bier. De volgende dag hadden we een boottocht over deze rivier en onderweg bezochten we verschillende pagodes en tempels. Waaronder de tombe van MinH Mang en de pagode van Thien Mu. Het werd weer een boeiende, maar zeer warme dag. we waren dan ook blij toen we weer terug waren bij het hotel en konden genieten van een heerlijke douche. Verdere bezienswaardigheden bewaarden we voor morgen. Veel Vietnamezen hier verdienen hun brood met hun cyclo. Zo moesten we ons min of meer met zo'n cyclo naar de citadel, oftewel de keizerlijke stad laten brengen. Ze kregen zo wat ruzie over wie ons mocht brengen. De citadel was zeker het bezoek waard en je kreeg een prima indruk over hoe het hier vroeger moet zijn geweest. Het was vandaag alweer bloedheet en door al dat gewandel lag de temperatuur gevoelsmatig nog een keer zo hoog. De terrasjes deden dan ook weer goede zaken. Tegen de avond werden we naar het station gebracht. Van hier uit zouden we met de trein naar Hanoi gaan.

De treinreis was een hele ervaring. Het begon al bij het instappen. Een kwart van de mensen was nog bezig met instappen toen de trein al wilde vertrekken. De slaapplaatsen waren hard en vies. Eten en drinken was er niet gedurende de 15 uur durende rit. In eerste instantie maakte een kleine teleurstelling en woede zich van ons meester. Later moesten we er eigenlijk alleen maar om lachen. We zaten tenslotte in Vietnam en niet in Nederland.

Straatbeeld Hanoi
Tegen de middag kwamen we uiteindelijk, vies, bezweet en hongerig aan in Hanoi. Uiteindelijk na enige rompslomp konden we douchen en eten. We keken nog wat rond in de stad en maakten ons op voor het afscheidsmaal met onze reisgenoten. Zij hadden nog een week te goed, maar wij konden maar 3 weken vakantie krijgen. We hadden nog een gezellige avond en de volgende morgen namen we la vroeg afscheid. Zij trokken verder naar het noorden en wij hadden nog alleen de ochtend om nog wat van Hanoi te zien. Met een cyclo werden we richting het Mausoleum van Ho Chi Minh gebracht. Hier werden echter strenge regels toegepast. Daar hadden we geen zin in. Te voet liepen we terug naar het hotel. Onderweg nog een beetje sfeer proeven en dan naar het vliegveld. Onderweg nog een paar tussenstops in Saigon, Dubai en Parijs en onze vakantie was weer ten einde. We hebben weer een leuke en boeiende vakantie gehad, helaas veel te kort, maar wie weet...................

Voor vragen/opmerkingen, mail mij, of laat een berichtje achter in mijn gastenboek op de reizenpagina (Huub Wolters).