TravelSource.nl LogoReisverhalenAustraliŽ
 Home Page  Reisverhalen  Deals  Hotelreserveringen  Landeninfo  Reisboeken  Tips  Help
 
 Afrika Auteur : Luddo Oh
 AziŽ
 AustraliŽ E-mail adres : luddo@dds.nl
 Europa
 Noord Amerika Homepage adres : http://www.geocities.com/Baja/2572/index.html
 Zuid Amerika
 Wereldreizen Reisverhalen : AustraliŽ   Corsica   Dolomieten   Franse Alpen   Groot BrittaniŽ   La Palma
   Noorwegen'91  '97   PyreneeŽn   Tenerife   Zuid Alpen   Zwitserland   U.S.A.

vrijdag 5, zaterdag 6 september
Amsterdam - Schiphol

Met een zware rugzak word ik uitgezwaaid door de voltallige familie. Ondanks dat mijn PC in mijn handbagage is opgeborgen weegt mijn rugzakruim 18 kg. Met name alle kleding (pak, nette kleding, fietskleding, winterjas,etc), kadojen en papier voor het werk maken de rugzak aardig zwaar.
Het vliegtuig vertrekt in de middag vanuit Nederland en is maar voorde helft gevuld. De stoelen naast mij bleven leeg, maar ik heb daar weinigprofijt van daar de armsteunen niet opgeklapt kunnen worden.

De service van Cathay Pacific is een stuk beter dan KLM. De maaltijdenzijn beter en je krijgt oogkleppen, sokjes en een tandenborstel standaardbij de reis. De belangrijkste reden voor keuze Cathay Pacific was de prijs(fl 2400 i.p.v. fl 3700)
en een extra dag in Hong Kong ter onderbreking van de reis.  Dereis verloopt voorspoedig (helaas wederom weinig uitzicht over de Himalaya)en rond negen uur arriveren we in Hong Kong.

Dit is een van de boeiendste en indrukwekkendste landingen die ik hebmeegemaakt. Het vliegtuig scheert vlak over straten, flatgebouwen en bergenzonder dat er een  vliegveld in zicht is. Plotseling maakt het vliegtuigeen draai en landen we midden in de stad. Zeer spectaculair, maar een beetjezielig voor de inwoners van Hong Kong.
Er zijn een heleboel mensen in Nederland die over de overlast van Schipholklagen, maar dat is niets vergeleken met de landingsbaan in Hong Kong!
Met alleen een dagtour rugzakje passeer ik de douane. Deze kijkt bijde controle van mijn bagage wel een beetje vreemd op bij het zien van mijndagtoerrugzakje met fietshelm en notebook. Ik check in bij het hotel, waarCathay een dagkamer heeft geregeld inclusief een bon voor korting van $100 (NLG 28) op een maaltijd. Tevens is er bij de ticket een voucher vooreen ferry tocht door de haven als excursie toegevoegd.

Het is een luxe ***** hotel, vergelijkbaar met de klasse van het hotelin Singapore. Na een douche begin ik aan mijn ontdekkingstocht in HongKong.  Met de hotelbus word ik naar het centrum van de stad vervoerd. De winkels zijn nog gesloten en de stad is aan het ontwaken.
Na een korte wandeling in de wijk Tsim Sha Tsui gelegen in het noordelijkdeel van Hong kong  op het vaste land genaamd Kowloon neem ik de veerpontnaar Hong Kong Island. Dit eiland is zeer geaccidenteerd. Er zijn enkelesteile heuvels waar hoge wolkenkrabbers tegen aan gebouwd zijn.
De beroemde Peak-tram loopt steil omhoog naar de top van de Peak op800 meter. Vandaaruit maak ik een kleine wandeling naar Victoria Peak garden.De hitte en de vermoeidheid maken het zwaar maar zeer de moeite waard.Hong kong is totaal geen stad voor fietsers maar de klim naar de Peak zieter wel erg aantrekkelijk uit.
Bovenop koop ik een flesje water om de ergste dorst te lessen. Viaeen smal pad door tropische vegetatie daal ik weer af naar de stad. Ikloop langs de universiteit, koop mijn lunch en wandel door de Des VoueuxRoad met zijn vele viswinkeltjes.

Hong Kong is een geweldig hectische stad. Het bruist van het leven,enorm druk verkeer (nog nooit zoveel Rolls Roycen op een dag bijelkaargezien) en smalle straatjes met eettentjes. Erg anders dan Singapore, hetis een echte Aziatische stad.

Bij de haven aangekomen pak ik weer de pont naar Kowloon en kom echternet te laat voor de ook bij de reis inbegrepen rondvaartboottocht van kwartvoor twee. Om de tijd te overbruggen bezoek ik daarom een aantal CD winkelsen outdoorstores. De prijzen zijn echter nogal aan de hoge kant en ik vinder niets van mijn gading.

Bij de ferry tocht blijk ik samen met een ander echtpaar de enige toeristte zijn. De boot vaart desondanks toch uit.  Het weer is nogal heiig,maar dat mag de pret niet drukken. Bij de trip is ook een caligrafie demonstratieinbegrepen. Een oude chinees  caligrafeert mijn naam op een kaarten probeert daarna een ander werk te verkopen. Voor $ 150 (=NLG 45) magik het kopen hetgeen ik niet doe.
Tijdens de boottocht varen we door de haven en ook langs het vliegveld.Het is een klein maar enorm druk en efficient vliegveld. Om de halve minuutstijgt er een vliegtuig op.
Na de boottocht besluit ik nog om naar de wijk Mong Kok te gaan, waarik wederom zonder succes een aantal buitensportzaken bezoek. Hong Kongwas vroeger een waar eldorado voor buitensportartikelen, maar het assortimentis vrij klein en de prijzen zijn inmiddels flink gestegen waardoor de aangebodenartikelen niet veel goedkoper dan in Nederland zijn.
Ik keer terug naar de haven waar ik nog net op tijd arriveer om degratis bus naar het hotel terug te pakken. Na een douche en een goede maaltijdkoop ik in een winkeltje nog snel een handdoek voor eventuele overnachtingenin jeugdherbergen.
Daarmee komt er een einde aan een kort maar indrukwekkend bezoek vanHong Kong. Bij het opstijgen heb ik nog een geweldig mooi uitzicht op deverlichte skyline van Hong kong.

Zondag 7 september Melbourne

In het vliegtuig van Hong Kong naar Melbourne heb ik drie stoelen naastelkaar, waardoor ik redelijk comfortabel kan liggen en een aantal urenkan slapen. De film Speed II zie ik daardoor maar half en al snel val ikin slaap.
Bij het ontwaken vliegen we al geruime tijd boven het rode landschapvan Australie. Na een verder vlekkeloze vlucht maken we een tussenlandingin Adelaide. Voor landing worden we allen besproeid om alle ongediertente doden. Australie heeft zeer strenge regels aangaande invoer van etenswarenter bescherming van de bestaande flora en fauna tegen ziekten.
Adeleide is de eerste kennismaking met Australie. Het is vrij fris,en de stad is erg uitgestrekt met alleen maar laagbouw en een klein centrummet hoge wolkenkrabbers. Het ziet er allemaal erg groen uit, niet ietswat je van down-under zou verwachten.
Na een korte vlucht landen we op Melbourne airport. Bij de douane wordik drie keer gevraagd voor mijn papieren, maar desondanks is het douanepersoneelzeer vriendelijk. Ik moet mijn hele tas uitpakken, maar kan zonder problemenmijn reis verder vervolgen. Mijn meegebrachte cola en Hong Kong koekjesmogen gewoon ingevoerd worden.

Ik pak een taxi naar het Novotel in hartje centrum op de Collinsstreet.Hier aangekomen parkeer ik mijn bagage en verken daarna de stad. Melbourneis erg anders dan Hong Kong. Het is er veel rustiger en het lijkt meerop een provinciestadje als Zwolle. Er zijn nauwelijks toeristen op straat.Veel van de winkels zijn gewoon geopend en ik bezoek enkele van de veleCd-winkels en outdoorwinkels. De prijzen van cd's liggen aardig hoog ($30 = 45 gulden), maar er zijn veel 2e handszaken waardoor ik toch nog eenstapeltje CDs insla. Opvallend is de vriendelijkheid van alle mensen inAustralie. De mensen zijn er veel minder gehaast en opgejaagd dan in Nederland.

Ik maak een rondje door de stad en bezoek de Queen Victoria market.
Na een goede maaltijd in een klein restaurantje maak ik nog een avondwandelinglangs de Yarra river. Er staat net een cricket wedstrijd te beginnen envele duizenden families spoeden zich naar het stadion.  Ik keer echterterug naar het hotel waar ik uitrust van de toch wel vermoeiende reis.

Maandag - donderdag 8, 9,10,11 september Melbourne

Deze vier dagen voer ik het werk uit waarvoor ik naar Australiëben gekomen. 's Ochtends kan ik het gehele werk afronden en ik neem afscheidvan mijn collega's. 's Middags koop ik in een buitensport zaak in de LittleBourke Street een fraaie Mac Pac goretex jas en bezoek tevens een aantalCd winkels waar ik enkele CD's aanschaf.
Met de underground verplaats ik mij naar de Dandenongs, een natuurparkop 30 km afstand van de binnenstad. Het is laat, maar ik besluit toch omeen flinke wandeling te maken. Vanuit Belgrave loop ik door het Sherbrookforest naar Ferny creek. Dit is een fraai bos met zeer hoge bomen. Ondankshet late tijdstip zie ik nog een aantal fraaie vogels (Rosella's).
De duisternis valt in als ik bij een uitzichtspunt op Melbourne cityaankom. Ik besluit niet om de bus te nemen maar kies voor een wandelinglangs de bochtige Mountain highway naar de stad. Dit is een vrij rustigeweg maar zeer donker. Het verkeer rijdt nogal hard en de wegen zijn vrijsmal.
Bij elke tegemoetkomende auto's blijf ik stil in de berm staan totdeze voorbij gekomen zijn.
Tegen acht uur sta ik weer beneden en pak de metro terug naar de stad,waarna ik een pizza in de Italiebuurt in de Lygonstreet eet.

vrijdag 12 september Melbourne - Canberra

Telefonisch heb ik een ticket voor de Greyhound naar Canberra geregeldwaar ik de Kennedy family ga bezoeken met wie ik al regelmatig e-mail contactheb gehad. De busrit kost slechts $ 27 voor een afstand van ruim 600 kmen een 8 uur durende rit. De bus vertrekt pas om half tien zodat ik degehele dag heb om wat aan sightseeing te doen.
Ik check uit het hotel en wandel door de stad. Vanuit de Rialto towersheb ik een prachtig uitzicht over gehele stad en omgeving. Het is vandaageindelijk schitterend weer na een aantal zwaar bewolkte dagen.

Ik pak de metro richting Frankston. Daar mis ik net de aansluiting opde trein naar Stony Point dat gelegen is aan de kust. Met de bus ga iknaar Crib point waar ik na een korte wandeling weer de trein terug neemnaar Melbourne-city. Na een snelle maaltijd pik mijn rugzak bij het hotelop en verplaatst ik mij naar de busterminal. Hier pak ik de bus richtingCanberra.
Omdat het donker is zie ik weinig van de omgeving. Na een valse startkeren we na een half uur weer terug bij de busterminal om vergeten bagageop te pikken. Ik zit naast Brendan, een jongen uit India die al enkelejaren in een restaurant in Melbourne werkt en een weekje Sydney vakantiegaat vieren. In Albury maken we een tussenstop bij een benzinestation.De reis verloopt verder voorspoedig en rond zes uur arriveer ik in Canberra.

Zaterdag 13 september Canberra Tidbindella Nature Reserve

Bij het busstation staan Lenore en Denis Kennedy me al op te wachtenen na een korte rit arriveren we bij hun huis. Het is het ouderlijk huisvan Lenore in de Dickson buurt in het noorden van Canberra.
Na wat boodschappen te hebben gedaan en een goed ontbijt met diversesoorten toast maken we met de auto een sightsee tour door de omgeving.

Canberra ligt op 700 meter hoogte midden in de Australische Alpen. Debergen rondom Canberra reiken tot ruim 2000 meter hoogte. Canberra is eenvrij moderne studentenstad. Het is de hoofdstad van Australie met ongeveer300.000 inwoners. De architectuur is zeer bijzonder. De stad is vollediggepland en nieuw opgebouwd van 1901 tot 1927 door Walter Burley Griffin.De straten zijn daardoor symmetrisch rond het centrum en de parlementsgebouwengebouwd.

We rijden via een mooie weg naar het Tidbindella Nature Reserve. Wevolgen de weg die Lenore en Denis het weekend ervoor samen met de Pedalpower tour club fietsend afgelegd hebben. Eerst bezoeken we het TidbindellaDeep Space tracking station. Dit is een van de stations van waaruit deMarsreis van de Pathfinder is gevolgd. Er is een interessante tentoonstellingmet allerlei wetenswaardigheden over de ruimtevaart ingericht. Na evendoor het heelal te hebben gezweefd staan we weer met beide voeten op devaste grond en bezoeken het nabije nationale natuurpark. Hier bevindenzich allerlei soorten inheemse dieren in een natuurlijke omgeving. Er zijnslechts omheiningen geplaatst om de dieren gescheiden te houden en ongewenstebezoekers buiten te houden. We lopen vlak langs Wallabies, Emoes, diversewatervogels, Rode Kangaroes en kunnen zelfs ieder een Koala hoog in eeneucaliptus boom ontdekken. Na deze geslaagde eerste kennismaking met deAustralische dierenwereld keren we terug naar huis.

's Middags maken we een fietstocht naar de voliere van de zwager vanDenis.
De voliere is prachtig met vele inheemse vogels, die je nu van zeernabij kan meemaken. Zo nabij dat ze in je haar gaan zitten en via Lenore'sbroek omhoog kruipen of proberen je schoen op te knagen.
Lenore en Denis fietsen op een schitterende handgebouwde ATB tandemen ik op de ATB van Denis die ook al Europa heeft gezien. Het is eveneenseen zeer goede fiets, een zeer stijf en stevig frame met Deore XT onderdelen,snelle Tioga banden en een "Halfords" Selle Royal zadel uit Nederland metelastomeren. Ook de verlichting is perfect, een breed straler met een 10Watt lamp en een oplaadbare Accu. Alles zelf opgebouwd door Denis, dievan goede spullen houdt.
De fiets rijdt perfect, zeer stabiel en soepel. Zo'n fiets kan gebruiktworden voor zeer zware expedities voor bijvoorbeeld de Londen - Hong Kongtrip of een zware reis in Zuid Amerika.
Na het bezoek aan de Voliere fietsen we over een fietspad langs eenmeer en komen Richard, een pedal power lid tegen. We spreken af om zondagvroeg in de ochtend een fietstocht te maken.

In een razende afdaling kan ik Lenore en Denis niet meer bijhouden enmoet ik ze met een gangetje van vijftig kilometer per uur laten gaan. Metname bij de zwaardere versnellingen voor snelheden boven de dertig komik een aantal tandjes (en ook conditie cq. gewicht) tekort.

's Avonds maak ik kennis met de dochters Sam en Renee. Sam werkt bijde ministerie van defensie op de reisafdeling. Renee studeert op de universiteitArts. Sam komt in oktober naar Europa om in Engeland een jaar te werken.
Ik bewonder hun Cd verzameling en laat ook enkele van mijn aanwinstenhoren. De voor slechts 5 dollar aangeschafte van de Nederlandse DaryllAnn (Seaborne West) valt zelfs goed in de smaak bij de Kennedy family.
Vervolg reisverhaal


 Home Page  Reisverhalen  Deals  Hotelreserveringen  Landeninfo  Reisboeken  Tips  Help