TravelSource.nl Logo
HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp
Afrika Auteur : Huub Wolters
Azië
 Australië E-mail adres : hwolters@plex.nl
Noord Amerika URL Homepage : http://home.plex.nl/~hwolters/reizen.html
Zuid Amerika   AustraliŽ        Egypte        Griekenland        guatemala        IsraŽl
Wereldreizen Reisverhalen : malta        Spanje        USA        Vietnam        Zuid afrika

Australië reisverslag, Huub Wolters. TravelSource.nl

Australië

De vlag van Australië
Australië is voor ons altijd een droom geweest. Eén keer in ons leven moesten we op zijn minst in Australië zijn geweest. Eindelijk was het dan zover. Op weg naar het andere einde van de wereld!
New South Wales      Queensland      Northern Territory

Eindelijk was het dan zover, het avontuur kon beginnen. Vanaf Schiphol vlogen we via Londen en Bangkok naar Sydney. Een vlucht die,  met alle stops, zo'n kleine 30 uur in beslag nam. Een echte luchtdoop dus. Onderweg was het goed toeven. Ouantas zorgde goed voor zijn gasten. De vlucht leek zo minder lang dan hij eigenlijk was. Circular Quay Uiteindelijk landden we dan in Sydney. Het was inmiddels 20.45u plaatselijke tijd. Met een busje werden we naar ons hotel gebracht, waar we tegen middernacht in slaap vielen. Na een goede nachtrust kon Sydney verkent worden. Na een goed, stevig ontbijt in Kings Cross, de uitgaanswijk van Sydney, maakten we een wandeling richting centrum. Hier bezochten we de Centre Point, een grote televisietoren, met uitzicht over de hele stad. Schitterend. Via winkelstraten, die vindt je hier in overvloed kwamen we terecht bij het Sydney Opera House.operahouse Van dichtbij viel het ons erg tegen. Misschien hadden we aan de hand van de vele plaatjes, die we ervan gezien hadden, een verkeerde voorstelling. Dan maar een drankje aan de rand van de haven. De ondergaande zon, die over het water scheen maakte veel goed. Terug in Kings Cross was het tijd voor eten en amusement. Alleen met kijken naar mensen kun je hier een hele avond doorbrengen. De volgende dag was Chinatown aan de beurt. Het was erg klein en veel viel er niet te beleven. De Chinagardens, die er niet ver vandaan lagen waren wel de moeite waard. Helaas was het bloeiseizoen al voorbij. De meeste bomen waren kaal en de bloemen uitgebloeid. We liepen verder naar DarlingHarbour. Ook hier barstte het van de souvenierswinkeltjes. Het leek wel of Sydney, een grote winkel was. Met de boot voeren we terug naar Circular Quai. Van hier uit was het maar eeen klein stukje lopen naar The Rocks. Een mooie buurt met oude huisjes, met daarin, je raadt het al, winkeltjes. Na een paar drankjes en een tochtje met de monorail was het weer voorbij met de dag.

Na een paar dagen in de stad te zijn geweest, was het tijd voor een verkenning van de omgeving. Als eerste doel hadden we ons reisje met de trein naar de Blue Mountains gesteld. blue mountains Even na 10.00 u vertrok onze trein naar Katoomba. Met een vaart van zo'n 60 km per uur reden we door een prachtig stukje natuur. Een paar uurtjes later kwamen we in Katoomba aan. Het was hier best frisjes  zo hoog in de bergen. We boekten een bustour langs een paar uitzichtpunten hier in de bergen. Af en toe moesten we een kleine wandeling maken om er te komen, zodat je niet het gevoel van een toerist had, fototje maken en de bus weer in. Het werd een leuke dag en het was al donker toen we terug in Sydney waren. De volgende dag kochten we een buskaartje naar Cairns, voor de volgende dag. Eerst nog even vandaag. Een bezoekje aan Featherdale Wildlifepark hoort ook op het lijstje van verplichte bezoekjes als je van de australische natuur en dierenwereld houdt. Kangaroe's, koala's en emu's liepen er rond en je kon er zelfs tussen lopen als je er zin in had. Een leuke ervaring. Het park was niet zo groot als we gedacht hadden. Na een paar uurtjes in Blacktown rond gelopen en gekeken te hebben, waren we halverwege de middag terug in Sydney. Nog even verplicht door het Queen Victoria Building lopen, alweer een winkelcentrum, en eten in het Hard Rock Cafe en de dag liep stilletjes ten einde.
's Morgens checkten we uit en leverden onze bagage in bij het busstation. Tegen de avond zouden we naar Brisbane vertrekken. Eerst nog een gedeelte van Sydney verkennen, dat we nog niet gezien hadden. De buurt van het station. Hier waren we snel uitgekeken en de rest van de dag was het meer toeristje spelen en relaxen in een van de vele parken in de stad. Tegen 18.00 vertrokken we dan eindelijk voor een rit van 15 uur naar Brisbane.

De busreis viel op zich wel mee, we konden redelijk slapen, het was alleen jammer dat we onderweg niet stopten om de omgeving eens rustig te verkennen. Tegen de middag kwamen we aan in Brisbane. brisbane Op zoek naar een plaats om te slapen. Deze hadden we snel gevonden en na een snelle douche, de stad in. Ook hier stikte het van de "malls". Het verschilde niet echt van Sydney. Na wat rondgelopen te hebben sloeg de honger toe. Na het eten was het de vermoeidheid die ons deed besluiten, maar vroeg te gaan slapen. De volgende dag in deze stad zag er bijna hetzelfde uit als die van gisteren. Alleen vandaag was er op verschillende plaatsen markt. Een bezoek aan Gondwana, het rainforest sanctuary, was het enige hoogtepunt van vandaag. Zelfs het eten was bar slecht. Dus morgen maar iets anders fantaseren. En het werd anders. Met de bus gingen we naar Movieworld, een pretpark gericht op films enz. Best geinig voor een dag en even iets anders dan alleen maar stad. We zagen een show van het Police Academy stuntteam, Batman kwam voorbij gereden, samen met Catwoman en Daffy Duck en zijn vrienden waren er ook. De dag was voorbij zonder dat we er erg in hadden.
Na een dag van ontspanning volgde weer wat inspanning. De beklimming van Mt Coot-tha stond ons te wachten. Even buiten de stad lagen botanische tuinen, die ons wel leuk leken. Deze tuinen lagen aan de rand van de bewuste berg.
Na een bezoekje aan de tuinen, de winter maakte het niet al te indrukwekkend, besloten we om maar naar de top te lopen. Deze bleek verder te zijn dan we verwachtten, goed dat er een taxi langs kwam rijden.......... 's Avonds kropen we vermoeid het bed in. Morgen wilden we verder reizen naar Cairns.

Om niet in een ruk hoeven door te rijden naar Cairns, besloten we nog een tussenstop te maken in Rockhampton. Na een hele dag in de bus gezeten te hebben waren we blij, dat de stad in zicht kwam, de hele dag videofilms kijken in een bus is ook niet alles. We vonden snel een plaats om te slapen, aten wat en fristen ons op. Klaar om het nachtleven in te duiken. Viel dat even tegen. Nergens was er iets te doen, dus maar terug naar het hotel, een drankje pakken en naar bed. De volgende morgen even een verkenningswandeling door rockhampton gemaakt, helaas niets bijzonders gevonden. Daar de bus pas tegen de avond verder reed, maakten we de middag vol met biljarten en bier drinken. ' s Avonds snel de bus in op weg naar Cairns.

raftenDe nachtrit verliep uiterst snel. Misschien had dit ook wel te maken met de genuttigde hoeveelheid alcohol, maar toch! In Cairns aangekomen, werd ontbeten, waarna we op zoek gingen naar het hotel. Na een heerlijke douche boekten we een "reeftour" en een "rafttour" voor de komende dagen. Vervolgens de stad in. Bijna alle winkels waren dicht. Het bleek een feestdag te zijn, iedereen was op de showgrounds, waar de jaarlijkse veekeuring plaats vond. Er was van alles te doen, van kermis tot bullriding. Leuk om een keer meegemaakt te hebben. Het wekte wel de honger op en zo kwamen we terecht in een leuk klein restaurantje.lekkereten De volgende ochtend werden we om 9.00 u opgehaald om het Great Barrier Reef te gaan verkennen. Met een catamaran voeren we de oceaan op. De boot schommelde nog al en zodoende werden de vissen van "warm eten" voorzien, door een aantal van de mensen op de boot. Na een paar uurtjes varen waren we op de plaats van bestemming, waar we naar hartelust konden snorkelen en duiken in deze prachtige onderwaterwereld.Na een lunch aan boord kon nog een uurtje gesnorkeld worden, voordat we aan onze terugreis begonnen. Onderweg deden we nog een zandbank aan, waar we op een glaasje wijn werden getrakteerd. Eenmaal terug voelden we de vermoeidheid opkomen. We hadden een leuke dag gehad en na een hapje en een drankje, kropen we vroeg onder de wol.
Vandaag stond het volgende waterfestijn op het programma, n.l. raften op de Barronriver. We werden bij het hotel opgepikt en naar de rivier gebracht. Samen met 5 Japanners werden we in een boot gezet en het water opgeduwd. Het was lachen geblazen. Wij spraken geen japans en andersom spraken de Japanners geen of nauwelijks engels. Toch hadden we een gezellige tocht. Het was niet spectaculair. Daar was deze rivier te tam voor, toch raakten mensen te water op stroomversnellingen. Je vraagt je af hoe het kan.  Even na de middag werden we weer in de stad gedropt en wij zochten een leuk eettentje. Het werd japans, om een beetje in de trant van de dag te blijven. De rest van de dag verbrachten we rustig met winkelen en terasjes pikken.
Ook de derde dag in Cairns zaten we niet stil. Het achterland moest verkend worden. Met een boemeltreintje reden we naar Kuranda, een klein dorp in de bergen. De weg erheen liep bergop door een schitterend landschap. Alleen dit al was het waard om met de trein te gaan. In Kuranda zelf was er een aboriginal dansshow een vlindersanctuary en een heleboel souvenierswinkeltjes. Na een paar uurtjes rondgelopen te hebben namen we de bus voor het vervolg van de Atherton Tablelandstour. We reden langs fruitgaarden, stopten bij termietenheuvels en maakten een wandeling door het regenwoud. En wat gebeurde, ja, het begon te regenen. Geen nood, een barretje was dichtbij. Terug in Cairns hadden we niet veel meer bij te zetten. Buiten eten en drinken gebeurde er niet veel meer. Het was tevens onze laatste nacht in Cairns, morgen gaan we op weg naar het Alice Springs.

Na het ontbijt probeerde we een hotel te regelen in de buurt van Ayers Rock. Dit viel behoorlijk tegen, alles was vol en om bij vrieskou te gaan camperen, dar hadden we ook geen zin in. Dus maar kijken hoe en wat. Tegen 14.00 u vertrok ons vliegtuig naar "The Red Centre". Een 2 uurtjes later landden we midden in Australië. Zo hadden we ons Australië nu echt voorgesteld. Op het vliegveld boekten we uit nood, maar een 1-daagse trip naar Ayers Rock. Vervolgens lieten we ons afzetten bij onze lodge in Alice Springs.
ayers rockWe dropten onze spullen op de kamer en renden naar het informatiecentrum om te kijken of er ergens anders nog iets vrij was. Dat was er niet dus boekten we ook nog maar een dagtocht naar King's Canyon. Terug in de lodge boekten we nog maar 4 nachten bij en gingen vervolgens op zoek naar iets eetbaars. Het werd vandaag Italiaans. Na een heerlijke maaltijd, vroeg naar bed. De dagtour naar Ayers Rock zou vroeg vertrekken.

Even voor zessen werden we opgepikt. Met een klein busje en 10 man begaven we ons op weg. tankstation Het was nog een hele rit vanuit Alice Springs, ongeveer 5 uur kostte het ons om bij de rock te komen. We verveelden ons onderweg echter geen enkel moment. De uitgestrekte natuur om ons heen was schitterend, alles was zo uitgestrekt en verlatenen met de andere toeristen in de bus, klikte het ook prima. Rond de middag stonden we dan uiteindelijk voor de grote kei.  voor de klimWe kregen 2 uur de tijd om de rots te beklimmen. Dit had je ook wel nodig. We begonnen er ook aan, maar eigenlijk hadden we meer interesse om een wandeling te maken om de rots heen. Zo gezegd, zo gedaan. Wat we hier zagen, holen en muurschilderingen van aboriginals,  was veel mooier dan om te kunnen zeggen "ik heb Ayers Rock beklommen". Op foto's zie je de rots als een grote, rechte steen. In het echt is hij veel mooier en spannender. holen Blij dat we deze tour gemaakt hebben, ook al hadden we maar even tijd om rond te kijken. Op de terugweg maakten we nog even een stop bij het Rangersstation en in een klein gehuchtje, waar aboriginals leefden en werkten. De gids vertelde ons een en ander over hun wereld, hun gewoonten en hun geloof. Tegen 18.00 u waren we weer halverwege, richting Alice Springs. Aan het begin van de dag had de gids beloofd, dat we kangaroes te zien kregen. Het begon nu al weer te schemeren en we hadden er nog geen één gezien. Buiten een dooie zou dit ook zo blijven, helaas. De mooie sterrenhemel maakte ook al het een en ander goed. Tegen 21.00 u werden we weer bij het hotel gedropt, we pakten nog een pilsje en doken het bed in. Na een lange dag mochten we het nu rustig aan doen. We verkenden Alice Springs, brachten een bezoekje aan de Flying Doctors en luierden de rest van de avond. Alleen het avondmaal bij Bojangels was speciaal. We aten kameel en kangaroe, het smaakte geweldig.

ormiston gorgeVandaag stond een tour in de Western McDonnell Ranges op het programma. Met een klein groepje gingen we op weg. De gids had een geweldig gevoel voor humor. Het moest wel een te gekke dag worden. Na enkele bekende gebouwen in Alice Springs te hebben bezocht, reden we de natuur in. Stanley Chasm is een prachtige kloof in de Ranges. Hier maakten we een korte wandeling. Te gek. We zagen zelfs Rockwallabies, kleine kangaroes. Verder werd ons hier de enige echte billytea voorgezet. Boven een vuurtje wordt water gekookt, theeblaadjes worden in de pot gedaan. Vervolgens wordt de pot aan zijn hengsel rondgedraaid en de thee is klaar. Verder op onze tour bezochten we Glen Helen Gorge, Glen Helen Gorgewaar we een heerlijke picknick kregen, Ormiston Gorge, Simpsons Gap en Ellery Creek Big Hole, ieder op zich weer een schitterende ervaring. Het einde van de tour naderde snel. We namen afscheid van de gids en gingen op zoek naar een restaurantje, waar we de dag onder het genot van een hapje en een drankje, nog eens rustig over konden doen.

king's canyonOok vanmorgen was het weer vroeg opstaan geblazen. Dat krijg je als je hier veel wilt zien. De afstanden zijn hier groot. Vandaag wilden we naar King's Canyon. Er stond een grote bus voor de deur. Dat betekende meer mensen en dus onpersoonlijker, jammer! We baalden een beetje, maar we moesten er maar het beste van maken. Dus op weg. Het eerste gedeelte was nog bekend terrein. Ter hoogte van de Meteorite Craters sloegen we een andere weg in. En wat voor één...... een onverharde met veel gaten. De omgeving was erg mooi en rood. Er sprongen zelfs kangaroes aan de bus voorbij. Rond 11.00 u werd een pauze ingelast bij King's Creek Station, voordat we aan de wandeling in de King's Canyon gingen beginnen. De klim was vermoeiend, treetje voor treetje, steil omhoog. Eenmaal boven was het uitzicht adembenemend. UitzichtWe wandelden bijna 3½ u, maar elke minuut was zeer de moeite waard. Terug naar King's Creek, want we waren uitgehongerd en zowat uitgedroogd. Alles werd weer op peil gebracht en zo konden we rustig slapend terug naar Alice Springs. Hier doken we snel het bed in, voor onze laatste dag hier, morgen vliegen we naar Darwin. Hier komen we zeker nog eens terug. 's Morgens deden we nog wat souveniersinkopen en lieten ons naar het vliegveld brengen. Een 2 uurtjes later stonden we in het noorden van Australië weer op de grond. Echter er was een groot probleem. Er werden hier paardenraces gehouden en zodoende was er geen plaats om te slapen. We vonden een duur hotel, goed en maar betaalbaar voor 1 nacht, dus moesten we wat anders bedenken. We boekten maar weer een tour, ditmaal een 3-daagse door Litchfield NP en Kakadu NP. De rest van de dag maar de stad in. Daar het zondag was, was hier helemaal niets te beleven, of we zochten het op de verkeerde plaatsen. Echter niet getreurd, we hadden nog dat luxe-hotel, met alles erop en eraan. We vermaakten ons prima .............

litchfield npVroeg in de morgen werden we opgepikt en in een 4wd Jeep gezet. Met 8 man gingen we op pad. De wagen zat vrij vol, dus echt plezierig zitten was het niet, maar......... Een uurtje later reden we Litchfield NP binnen, waar we een aantal watervallen aandeden en we van de gelegenheid gebruik konden maken om te zwemmen en te wandelen, lekker relaxt. De flora en fauna was mooi en rustgevend, heerlijk! We kregen uitleg over hoe de aboriginals de natuur gebruikten om medicijnen te maken. Het kwam zelfs zover, dat we mieren aten!  De hele dag verbrachtten we in het park, om tegen heteinde van de middag verder te rijden naar ons nachtverblijf, Bonrook. Dit bleek een paardenranch te zijn, een schitterend optrekje. 's Avonds werd er gebbqt. De kangaroe en barramundi smaakte prima, alleen de porties waren wat klein. Aan de bar werd nog tot in de late uurtje geproost totdat we naar bed werden gestuurd. En mooie eerste dag ging ten einde.

termietenheuvelVeel te vroeg deed de wekker van zich spreken, we moesten verder dus opstaan. Na op het gemak te hebben ontbeten reden we verder. Na een kleine tussenstop in Pine Creek, een mijnwerkersdorpje, waar nog goudmijnen lagen, reden we Kakadu NP binnen. Onze gids bracht ons naar de mooie Barramundi Gorge, waar we ons weer naar hartelust konden uitleven, met zwemmen en wandelen. Het was erg heet deze middag en en stukje schaduw deed wonderen. Halverwege de middag reden we verder, want we moesten op tijd in Yellow Waters zijn. Hierstond een boottocht gepland over een meer, vol met krokodillen en andere waterdieren. Een mooie tocht afgezien van al die mosquitos. Na de tocht kregen we een slaapplaats aangewezen. Niet zo luxe als gisteren. Het was een doodordinaire container met 2 harde bedden. Hier moesten we niet te lang doorbrengen, dus was ook vanavond de bar een goede oplossing. De volgende morgen waren we stijf gelegen van het harde bed en de kou. Het ontbijt en een beetje beweging deed wonderen. We vervolgden onze trip. Vandaag stond geen vermaak, maar cultuur op het programma. We bezochten een aantal plaatsen in het park waar rotstekeningenRotstekeningen van de aboriginals te zien waren. Ook interessant. Halverwege de middag werd het weer tijd om naar Darwin terug te keren. Het was bijna zonsondergang toen we bij Fog Dam kwamen. Hier zagen we een prachtig schouwspel van vogels en de zonsondergang. Onze gids werd nog ondergescheten door een slang, die hij voor ons gevangen had en tegen 20.00 u waren we weer in Darwin. We namen nog maar een keer het dure hotel. Voor de laatste nacht in Australië mocht dat wel.

De volgende morgen werden nog snel wat inkopen gedaan. We konden echter niet alles vinden wat we zochten. Het winkelcentrum van Darwin is dan ook niet alles. Een taxi bracht ons naar het vliegveld en via Singapore en Londen belandden we weer in Amsterdam. Een schitterende reis was weer te einde.

Voor vragen en opmerkingen over deze pagina, mail mij, of laat een berichtje achter in mijn gastenboek op de reizenpagina (Huub Wolters)