TravelSource.nl Logo
HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp
Afrika Auteur : Luddo Oh
Azië
Australië E-mail adres : luddo@wanadoo.nl
Noord Amerika URL Homepage : http://www.geocities.com/Baja/2572/index.html
Zuid Amerika   Australië   Corsica  Dolomieten  Franse Alpen   Groot Brittanië   La Palma
Wereldreizen Reisverhalen : Noorwegen'91  '97  Pyreneeën   Tenerife  Zuid Alpen   Zwitserland

Deel 1 Via Zwitserland naar Corsica reisverslag, Luddo Oh. TravelSource.nl

Nederland - Meiringen

Zaterdagochtend vertrokken en zoefend over de Deutsche Autobahn gaat de rit naar Zwitserland. In Zwitserland is het weer even prachtig als in Nederland.
De snelwegen ontwijkend (we hadden namelijk geen vignet) komen we via de Brunigpas in Meiringen. Daar vinden we een zeer goede camping aan de rand van het dorp (Balmweid). We besluiten de dag op het terras van een niet al te best restaurant.

Zondag Meiringen-Grimselpass 87,25 km

De volgende dag staan we om een uur of negen op. Het is nog steeds prachtig weer. Het plan is om de drie passen te fietsen. Na een korte klim belanden we in Innertkirchen en kiezen we om de Grimselpass te fietsen. Al snel blijkt dat mijn klimcapaciteiten met de ligfiets nog steeds lager te liggen dan op de bukker. Johan rijdt soepel weg, terwijl ik met een slakkegangetje omhoog kruip.
Vlak voor een tunnel staat Johan te wachten. Na een korte stop fietsen we over de oude weg langs de tunnel omhoog. Kort na deze steile passage krijg ik een enorme hongerklop en maak een lange stop bij een dam. Het vervolg van de klim gaat langzaam maar gestaag. Veel anderen zijn ook op het idee gekomen om te gaan fietsen. Er zijn veel fietsers met bepakking, waarvan een aantal zeer traag of lopend omhoog gaan. Ook een (Duitse?) ligfietser komt mij tegemoet.

De klim bevat een aantal behoorlijke steile passages. Bij de stuwmeren is het gelukkig wat vlakker en kan je op adem komen. Bovenop de top zit Johan al een uur te wachten en eten we een spiegelei in het restaurant. De drie passen zitten er vandaag niet in. We rijden even verder om van het uitzicht op de Furka en de Rhone gletsjer te genieten. Opvallend is dat er nog aardig wat sneeuw ligt.

Op de kaart ontdekken we nog een aardig weggetje die vanaf de pas naar een stuwmeer Oberaarsee leidt. Het is een prachtig smal weggetje met een geweldig uitzicht op de Finsteraarhorn. Na dit fraaie intermezzo beginnen we aan de afdaling. Na een paar bochten mis ik Johan in mijn spiegeltje en ik wacht een korte tijd, maar ik zie niemand. Ik draai om en begin weer een stuk om hoog te klimmen. Na een drietal haarspeldbochten zie ik Johan in de berm staan met een klapband, gelukkig zonder ernstige gevolgen. De afdaling verloopt verder rustig met een max van 73,6. Het ijsje op het terras smaakt na zo'n dag extra goed.

Maandag Meiringen- Grosse Scheidegg-Stechelberg 99 km

Meteen in Meiringen na de afslag begint de weg behoorlijk te klimmen. Vandaag is de Grosse Scheidegg ons doel en met name de eerste kilometers naar de Reichenbachfälle zijn enorm steil. Af en toe is het wegdek weg en gruizig. Een Engels echtpaar wandelt omhoog en is opzoek naar de sporen van Sherlock Holmes. Hier bij de waterval is hij door zijn grote opponent omgekomen.

Na de waterval kruipt de weg langzaam het bos uit en ontvouwt zich een prachtig berglandschap met diverse gletsjers. Een Zwitserse uit Zürich vraagt of dit de weg is naar de Grosse Scheidegg, en ik beaam het. De klim heeft halverwege een rustpunt en is volledig vlak en moet ik even wachten. Er wordt een kudde koeien de stal in begeleid. Even verderop gaat de weg weer steil omhoog. Ik haal een echtpaar in dat met grote moeite omhoog komt en ook twee ATBers met grote rugzakken op. De postbus blokkeert ons een aantal keer de weg. De weg is smal en bij een parkeerplaats zijn auto's niet meer toegestaan. Er zijn echter ook hier veel fietsers. Een viertal dames ligt lekker te zonnen en als ik langs fiets word ik luid aangemoedigd.

Bovenop de top rusten we even uit bij het restaurant. De afdaling is bochtig, smal en onoverzichtelijk. De snelheid blijft daardoor redelijk binnen de perken en na Grindelwald hebben we last van een enorme tegenwind. Na de afdaling slaan we nog even links af het dal in. Het met bordjes gemarkeerde fietspad, blijkt niet zo goed geasfalteerd te zijn en al snel rijden we weer op de normale asfaltweg. Aan het eind van het dal genieten we van de het uitzicht op een aantal watervallen. Na Interlaken besluiten we toch weer de fietsbordjes te volgen. Het prachtige weggetje langs het meer gaat op en af. De laatste kilometers is het weer onverhard en er is zelfs een passage waar we door het bos met de fiets moeten lopen.

Dinsdag Meiringen - Nice

Na wat boodschappen gedaan te hebben en afscheid te hebben genomen van onze Belgische buren rijden we met de 106 over de Sustenpass (erg indrukwekkend) en de Gotthard richting Italië. Het inhalen van "busjes van de baas" en langzame motorhelden verloopt op de smalle weggetjes moeizaam. Even voor de Italiaanse grens tanken we vol. Johan probeert nog een tegoedbon van de Esso van de Brunigpass in te wisselen, maar de pomphouder accepteert deze niet. De bergweggetjes en met name de weg langs het Laggo Maggiore schieten niet echt op. Na een stukje over de tolweg in Italië rijden we via Turijn bij de Col de Tende Frankrijk binnen. We verkiezen voor de oude weg, maar deze blijkt bovenop de top niet bereidbaar te zijn voor auto's. We dienen dus toch de tunnel te nemen. Halverwege de tunnel moeten we plotseling stoppen. Een vrachtwagen heeft zich met een camper klem gereden. Met veel moeite en Italiaanse gebaren kan de vrachtwagen passeren. Na een snelle afdaling waarin Johan afgetroeft wordt door een dame in een Fiesta door de prachtige gorges de Saorge rijden we langs de kust en bezoeken we nog even het circuit van Monaco. In Nice aangekomen is het even zoeken naar een camping, maar om 10 kunnen we eindelijk de tent opzetten. De keuken serveert alleen Pizza's dus Johan moet als avondmaaltijd het met een Magnum doen.

Woensdag Nice-Corte

In Nice informeren we naar de boot naar Corsica. Daar blijkt de boot vol te zitten, maar we kunnen nog wel op een wachtlijst terecht komen. Na een spannend uurtje kunnen we toch mee met de boot van half drie.Van onze laatste Franken kopen we een steak hache. De bootreis verloopt rustig en we tellen veel golfjes. 's Avonds meren we aan te Ajaccio en na een korte driftrit arriveren we even voor twaalven op de camping te Corte.