TravelSource.nl Logo 
HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp
Afrika Auteur : Luddo Oh
Azië 
Australië E-mail adres : luddo@wanadoo.nl
 Europa 
Noord Amerika URL Homepage : http://www.geocities.com/Baja/2572/index.html
Zuid Amerika   AustraliŽ   Corsica  Dolomieten  Franse Alpen   Groot BrittaniŽ   La Palma
Wereldreizen Reisverhalen : Noorwegen'91  '97  PyreneeŽn   Tenerife  Zuid Alpen   Zwitserland






 Dolomieten fietsreisverslag, Luddo Oh. TravelSource.nl
Drei Zinnen

Di-wo 26 -27 juli 1994 Nederland - Fuchs am Grossglockner

Om 19:00 gaan we op weg richting het zuiden. Dit jaar staan de zware Dolomietenop het fietsmenu: het eldorado voor mountain goats. Om half elf passerenwe de Duitse grens, waarna de reis zonder verdere problemen verloopt. Hetverkeer is redelijk rustig, de temperatuur redelijk koel en om 7:00 doemende eerste bergen van Oostenrijk op. Noodgedwongen doordat een aantal wegenafgesloten zijn kiezen we voor een toeristische route over de tolweg Gerlosstrasse.Een smal weggetje slingert door een fraai landschap, maar het uitzichtbovenop de pas valt enigszins tegen en ondanks het vroege tijdstip is hetverkeer al zeer druk. De afdaling is echter de moeite waard met een prachtiguitzicht op de Krimmler wasserfälle. Om de benen te strekken en wakkerte worden besluiten we 'even' naar de waterval te lopen. Het uitzicht ismooi, maar het voetpad is overvol. Na het bereiken van het restaurant (ongeveer200 meter hoogteverschil) keren we terug naar de AX. 's Middags arriverenwe op een camping in Fusch aan de voet van de Grossglockner op tien kilometerafstand van Zell am See. Het is een kleine overvolle camping met zeer weinigfaciliteiten voor teveel mensen. 's Avonds maken we nog een wandeling waarbijwe een aantal keer een verkeerde route volgen en uiteindelijk via de asfaltwegweer bij de camping terug keren.

Donderdag, 27 juli Grossglockner

Grossglockner
60 km, 2400 meter hoogteverschil
Vroeg in de ochtend is het nog mistig en bewolkt, maar nadat de zonopgekomen is trekt de meeste bewolking weg. Het is een goede dag om eenbeetje in te fietsen en de Grossglockner is de aangewezen weg om de benenop te warmen. Deze col staat bekend als een van de zwaardere cols van deAlpen (o.a. zwaarder dan de Mont Ventoux) en behoort met een hoogte van2505 meter tot de hogere cols. Het fietsen gaat moeizaam en de snelheidschommelt tussen de acht en de tien. Duidelijk is dat de conditie nog tekort schiet, maar het uitzicht vergoedt veel. EdelweisspitzeDe eerste kilometers gaandoor het bos, waarna de weg via dertien haarspeldbochten in een woest berglandschapmet een breed panorama en met zeer steile passages omhoog gaat. Bij FuscherTörl splitst een smal met kasseien bedekt weggetje zich af naar hethoogste punt, de Edelweissspitze (2577 meter). Via een afdaling en tweekorte tunneltjes bereiken we Hochtor het hoogste punt van de officiëlepas. We besluiten om terug te keren en niet naar de Gletscherstrasse tefietsen (een zeer fraaie weg tot vlak onder de Grossglockner), omdat ditnamelijk nog minstens twee uur zware arbeid zou vergen. De afdaling verlooptsnel maar we worden herhaaldelijk gehinderd door ander (trager) dalendverkeer. De regen is een teken om Oostenrijk te verlaten en zuidelijkergelegen oorden te zoeken. Via de Felbertauernstrasse, Lienz en Brunecken bereiken via een zeer bochtig weggetje om twaalf uur Corvara. Na eencontrole door waakzame carbinieri plaatsen we onze tenten in het duisterop de camping neer.

vrijdag 28 juli Sella ronde

Passo di Sella
60 km, 1800 meter hoogteverschil
De camping heeft een fantastische ligging tussen de steile wanden vanhet dolomieten gesteente. 's Ochtends verplaatsen we de tenten naar eenbetere plaats en vroeg in de middag beginnen we aan de Sella ronde. Webeginnen met de Gardena, de mooiste en langste beklimming van de Sellaronde. De vele haarspeldbochten, het regelmatige stijgingspercentage ende gigantische kalksteen formaties maken de klim tot een groot feest. Deafdaling verloopt snel en de Sellajoch volgt direct daarna. Het begin vande klim loopt vals plat omhoog, maar de laatste bochten zijn behoorlijkzwaar. Bovenop genieten we van het uitzicht op de Marmolada en van hetomhoog meegesleepte voedsel. Na een korte afdaling begint de Pordoi. Ondanksde grote naam in de wielerhistorie (de Pordoi wordt bijna elk jaar in routevan de Giro d'Italia opgenomen) is deze col makkelijk te fietsen en valthet uitzicht enigszins tegen. De laatste berg van de Sella ronde (de passodi Campolongo) is ondanks het geringe hoogteverschil zwaar hetgeen medeveroorzaakt wordt doordat het de laatste pas van de dag is. Het wegdekbij de afdaling is zeer slecht met diverse gaten en stukken met grind.

Zaterdag 29 juli Tre Croci - Drei zinnen - Giau

Drei Zinnen
90 kilometer, 2711 meter hoogteverschil
Met de AX en de fietsen zijn we naar Cortina d'Ampezzo gereden om vandaaruit een tocht te fietsen. De Tre Croci rijden we op reserve naar boven.Dit is geen bijzondere beklimming en loopt grotendeels door bebost gebied.De stijging richting San Angelo is echter zeer fraai, waarna we bij hetmeer slaan we het steile tolweggetje in naar de Drei Zinnen. Na een steilbegin en een stukje afdaling gaat de weg direct na de tolpoortjes met vijftienprocent omhoog. Vooral de bochten zijn zeer steil en het is zaak om zoveelmogelijk de buitenbochten te nemen. Met een minimale snelheid en balancerendom evenwicht te houden kruipen we omhoog. Na ruim een half uur ploeterenstaan we boven op de top en genieten van een fabeltastisch uitzicht. Descherpe dolomietenkammen steken schril af tegen de strak blauwe hemel. 
De afdaling is steil, maar zeer bochtig zodat de snelheid beperkt blijft.Martin breekt echter wel een spaak zodat we nog voorzichtiger afdalen.Na een geleidelijke afdaling tot in Cortina besluiten we om nog de Passodi Giau te beklimmen. De eerste kilometers zijn gelijk aan de beklimmingvan de passo di Falzarego. Na Pocol slaan we links af. De beboste hellingis niet zo zwaar, maar de kilometers van dag beginnen te tellen en hetbegint al te schemeren. Bovenop is het door de hoogte en het late tijdstipal behoorlijk koud en na een korte pauze dalen we snel af naar Cortina.

Zondag 30 juli Fedaia- San Pellegrino

Valparola
90 kilometer, 2072 meter hoogteverschil
Via een zeer smal kloofdal met diepe afgronden, vele haarspeldbochtenen enkele korte tunneltjes bereiken we met de AX vroeg in de ochtend Caprile.De klim van de Fedaia aan de voet van het Marmolada massief staat bekendom zijn snelle afdaling: kaarsrechte wegen, meer dan 15% helling, overzichtelijkebochten. Het is ook erg leuk om deze afdaling als klim te fietsen waarbijje 1043 meter hoogteverschil in 14,5 kilometer overbrugt (7,2% gemiddeld).De weg begint met een steil stuk in het bos waarna een fantastisch uitzichtop een smal, diep kloofdal ontvouwt. De volgende kilometers zijn vals platmaar na enkele restaurantjes volgen enkele super steile kilometers. Destijgingspercentages zijn moordend en de bordjes waarschuwen voor enkelepassages van 15%. Er komt maar geen eind aan het steile rechte stuk.Corvara Enkele passerende auto's en een bus hebben duidelijk problemen om boven te komen.Het uitzicht op de top is erg fraai: een stuwmeer met daarom heen de eeuwigesneeuw en de toppen van het Marmolada massief. De gehele afdaling is zeer fraai met indrukwekkende rotspartijen endiepe afgronden. De stijgingspercentages zijn aan deze kant minder hoogen er zijn weinig rechte stukken zodat de snelheid niet hoog oploopt. 
Na de afdaling vinden we in Canazei een fietsenmaker om een spaak bijMartins voorwiel te vervangen en genieten daarna van een Italiaans ijsje.De volgende kilometers naar Moena gaan licht naar beneden, waarna een makkelijkeen lange beklimming volgt door het bos van de passo di San Pellegrino.De laatste kilometers naar de auto lopen licht vals plat omhoog.

Maandag 1 augustus Valparola - Campalongo

55 kilometer, 1200 meter hoogteverschil
Vandaag is het een "rustdag", dat wil zeggen: slechts twee kleine passenmet maar zestig af te leggen kilometers. De passo di Valparola is makkelijken het uitzicht is indrukwekkend. De Campolongo pas is bekend, maar inde afdaling beschadigt Martin zijn achtervelg. Hierdoor komt de geplandewandeltocht te vervallen.

Dinsdag 2 augustus afdaling Karerpass

(27 kilometer, in 40 minuten)
Dit is de verplaatsingsdag. Door de mankementen van Martins fiets rijdenwe de Nigerpas met de AX omhoog. De zeer smalle weg kronkelt met zeer steilepassages (24%) van 266 naar 1774 meter. Bovenop laden we de fietsen af(hetgeen een aantal woeste blikken van andere fietsers oplevert) en dalenwe de 27 kilometers in drie kwartier af met Martin als bezemwagen. In deafdaling worden we zwaar gehinderd door een vervelende bus die geen ruimtegeeft. De laatste kilometers gaan door een zeer smal kloofdal waarbij ernauwelijks daglicht meer te zien is! De rood gekleurde rotsen in dit Eggentalzijn prachtig. Het temperatuur verschil is in Bolzano duidelijk merkbaar.Na de fietsen weer op de auto te hebben geplaatst rijden we naar Prad aande voet van de Stelvio. In dit dorp vinden we een fietsenmaker die heteuvel aan Martins fiets kan verhelpen. In Prad bevindt zich tevens eenfamilie-camping met een duidelijk Tiroler tintje.

Stelvio

woensdag 3 augustus Stelvio

68 kilometer, 1900 meter hoogteverschil
De Stelvio met haar 48 bochten blijkt een hoge (2755 meter, het dakvan de reis) maar niet moeilijke te beklimmen col. Het totale hoogteverschilbedraagt 1845 meter in 25 kilometer (gemiddeld 7,4%). De weg is vrij drukwaarbij de geur van oververhitte remvoeringen overheerst. Bovenop de topis het een grote kermis met een groot aantal souvenirwinkels, restaurantsen bradwurst-tenten. Via de onverharde Umbrail pas dalen we af en fietsenenkele kilometers door Zwitserland. Vervolg reisverslag




HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp