TravelSource.nl Logo 
HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp
Afrika Auteur : Luddo Oh
Azië 
Australië E-mail adres : luddo@wanadoo.nl
 Europa 
Noord Amerika URL Homepage : http://www.geocities.com/Baja/2572/index.html
Zuid Amerika   AustraliŽ   Corsica  Dolomieten  Franse Alpen   Groot BrittaniŽ   La Palma
Wereldreizen Reisverhalen : Noorwegen'91  '97  PyreneeŽn   Tenerife  Zuid Alpen   Zwitserland






 Engeland & Schotland fietsreisverslag, uddo Oh. TravelSource.nl

Engeland & Schotland


Land van regen en muggen

Een week voor vertrek neem ik het besluit:

Ik ga fietsen in Engeland en Schotland! Ik heb al jaren het plan om het Britse continent van eenbezoek te vereren, maar ben steeds weerhouden door het slechte weer ende muggen. Mijn nieuwe ligfiets durf ik nog niet in het hooggebergte uitte testen. Het Britse continent is echter geaccidenteerd genoeg om eenidee te krijgen van de klimcapaciteiten van een ligfiets. Na een aantalaanpassingen op de ligfiets (spiegeltje aan de rechterkant plaatsen) benik er klaar voor. De spullen gaan in twee geleende Radical ligfietstassen.Op mijn drager is nog juist genoeg plaats voor twee waterdichte Ortliebtassen, waarin ik de spullen opberg die absoluut droog moeten blijven (camera,papieren, slaapzak).

Zondag Amersfoort- IJmuiden 100 km

Na het vertrek vanuit Amersfoort fiets ik naar IJmuiden. Het is mooiweer, maar ik heb een behoorlijke tegenwind. Even buiten Haarlem kom iktwee ligfietsers tegen.  In Haarlem is het even zoeken naar de juisteweg richting IJmuiden, waar de boot al klaar staat. Vlak voor vertrek koopik nog wat eten voor onderweg en een zak frieten. De portie is zo grootdat ik ondanks de fietstocht het niet op kan. De bootreis verloopt voorspoedig.Ik ontmoet een wandelaar die een weekje in het Lake District gaat rondlopen.Hij raadt me aan om de weg in Schotland bij Glen Coe te fietsen. Van slapenkomt weinig in de couchette die zich vlak boven de motoren onder het parkeerdekbevindt. 

Maandag New Castle - Brampton 97 km

Bij aankomst is het nat. New Castle is niet de mooiste stad van Engeland,een typisch industriestad met armoedige buitenwijken en drukke wegen. Hetkost even wat moeite om het deprimerende New Castle uit te fietsen. BijHeddon on the Wall bevinden zich de eerste resten van Hadrians wall, deoude Romeinse muur. Onderweg kom ik vaak oude resten tegen zoals de fundamentenvan een kerk en van een fort (Housesteads Fort). Het tochtje langs de Hadrianswall is pittig met name door de stevige tegenwind en de weg die op en afgaat. Ook met een ligfiets blijf je daar last van houden. Ik kies er voorniet langs de drukke A69 te fietsen, maar via een binnenweg Brampton binnente rijden. Op het smalle weggetje passeer ik daarbij nog diverse ruïnesen resten van de oude muur. In het kleine plaatsje Brampton vind ik alsnel de eenvoudige en rustige camping. Vandaag behaal ik de hoogste maximumsnelheid (72,7) en ook de laagste gemiddelde snelheid (16,2 km per uur). 

Dinsdag Brampton - Peebles 123 km 

Na een nachtje op de camping van Brampton fiets ik via Langholm richtinghet Noorden, waar ik stop om mijn voorraden aan te vullen. Dat is maargoed ook want de volgende plaatsjes zijn gehuchten zonder winkels. Hetrustige weggetje door het Eskedal met twee pittige beklimmingen (339 meteren 357 meter) zijn prachtig. Na de eerste top passeer ik de grens met Schotland.Hier begint het landschap in the Southern Uplands van Schotland al ietsruiger te worden. De temperatuur koelt af en het begint behoorlijk te waaien.Na de drukke A72 kom ik Peebles aan, een leuk plaatsje met opvallend veeljongeren en aardig dorpskern. De camping ligt op een helling op een landgoed.Een echte aanrader! 

Woensdag Peebles - Fintry 129 km 

Na betaald te hebben voor de camping en boodschappen te hebben ingeslagenfiets ik richting Glasgow. Al snel begint het te regenen. Het licht heuvelachtigeheuvellandschap tussen Glasgow en Edinburgh is niet bijster interessanten het weer maakt het niet beter op. Het oorspronkelijke plan was om Glasgowte vermijden, maar al snel beland ik op drukke wegen in de voorsteden vanGlasgow. Na enige navigeren kan ik gelukkig uit het doolhof van wegen komenen fiets ik langs een grote gevangenis. Bij Campsie fells stijgt de wegaardig en een korte afdaling brengt mij in Fintry. Het is laat en ik verlangnaar de camping. Een vijftal kilometer buiten het dorpje geeft een bordjebij een smal landweggetje de camping aan. Ik verwacht een kleine boerencamping,maar het blijkt een moderne Caravanpark te zijn. De camping staat bij watresten van een kasteel en de prijs kwaliteit is hier volledig zoek. Voorhet stukje gras rekenen ze 8 pond, hetzelfde bedrag als tweepersonen meteen auto en een grote tent! 

Donderdag Fintry-Crainlarich 79 km 

De volgende dag begint het echte Schotse weer, bar en boos dus. Iksta laat op en ben pas om 12 uur op weg. Na de rustige B 822 fiets ik naCallender over de drukke A 84. Via een aantal klimmetjes stijgt de wegnaar 288 meter. De weg is niet steil. De druk bereden weg met veel vrachtverkeermaakt het echter niet prettiger. 
Het weer zit ook niet mee. De zware bewolking bedekt het waarschijnlijkzeer indrukwekkende landschap en de regen gutst met bakken uit de hemel.Na een korte afdaling stop ik even om weer wat te eten. 
Even later stopt een andere fietser op een Gazelle, dat moet een Nederlanderzijn. En jawel, het is Ben. Hij maakt een tocht vanuit NL door Duitsland,Denemarken, Noorwegen, Engeland, Ierland en is dan van plan richting Israelte fietsen! Dat is weer eens wat anders dan twee weken ligfietsen. Hijblijkt dus al aardig wat kilometers in de benen te hebben en het blijktdat hij een groot gedeelte langs dezelfde route als mijn tocht in Noorwegenvan vorig jaar heeft gefietst. 
Ik laat mij graag door Ben overhalen in de jeugdherberg te Crainlarichte overnachten. Crainlarich ligt halverwege de West Highland way, de bekendeSchotse wandelroute. De jeugdherberg is vol met wandelaars die ook vandaageen nogal natte dag hebben gehad. Samen met een aantal wandelaars sluitik de dag af met een redelijke maaltijd in de plaatselijke pub.

Vrijdag Crainlarich- Taynuit 131 km

Na een goede nachtrust en een dito ontbijt neem ik afscheid van Ben.Hij fietst verder via Manchester naar Ierland en geeft nog een goed ideeom Glasgow te vermijden. 
Het regent weer als ik Crainlarich verlaat. De weg bij loopt evenwijdigaan het wandelpad en al snel fiets ik langs Tyndrum, de volgende ettapeplaatsvoor de wandelaars. Bij de bridge of Orchy wordt het droog, maar het blijftzwaarbewolkt. Desalnietemin wordt het landschap indrukwekkend. Enkele ruigebergtoppen in de verte worden door de zon van een gouden rand voorzien.Na een behoorlijk stuk klimmen fiets ik door de Rannoch moors. De hoogvlaktevan de schotse moors ziet er ruig en ontoegankelijk uit. Nog indrukwekkenderwordt het landschap bij Glen Coe. Na het open en vlakke landschap van deMoors is de vallei van Glen Coe een hele overgang. De weg kronkelt dooreen smal vallei langs ruige bergruggen. Enkele zonnestralen geven het meertjeeen bijna magisch sfeer. 
Na een korte afdaling klaart het weer zowaar op. In het fjorden gebiedis de zomer dan toch gearriveerd. Het is een prachtig kustweggetje metaf en toe schitterende uitzichten, zoals het op een eilandje gelegen kasteeleven nabij Barcaldine. De rustige A828 volgt de kustlijn tot aan Oban.Even voor Oban word ik nog vanuit een auto gefilmd. Een ligfiets is eenbijzondere verschijning in Schotland! 
Op de camping bij een tankstation een aantal kilometers na Taynuiltzet ik mijn tent op.

Zaterdag Taynuit - Skelmorlie 119 km 

Als ik op sta heeft het prachtige weer van gisteren Schotland nog nietverlaten. Het is een stralende dag. Zonder veel problemen bereik ik Invernay,een aardige plaatsje met veel witte woningen. Bij Dunoon pak ik een ponten kan ik nog een laatste blik werpen op de hoge bergen van Schotland.Met de overtocht vermijd ik het drukke Glasgow. 
De camping in Skelmorlie even buiten Wemyss bay ligt boven op een heuvel.Met een uiterste krachtinspanning en een file auto's achter mij aan lukthet me om al fietsende boven te komen. Dit is de eerste keer dat ik echtin de problemen kom, ik schat de helling als meer dan 20% in. 
Het uitzicht vanuit mijn tent op het eiland van Arran is schitterenden ziet er erg aanlokkelijk uit. Dit eiland wordt geroemd om de mooisteafdaling van heel GB. Helaas is daar nu te weinig tijd voor, misschieneen volgende keer. 
In een pub bij Wemyss bay besluit ik de avond samen met een aantalSchotten van de camping (Ian, Pieter, Luke) de avond. 

Zondag Skelmorlie - Sanguhar 111 km 

Het normale Schotse weer is vandaag wedergekeerd. De regen komt metbakken uit de hemel en het blijft de gehele dag regenen. Met veel gebruikvan drukke A-wegen vecht ik mij een weg door de regen. Een tijdje kan ikprofiteren van de slipstream van een aantal racefietsers. Even buiten Ayrbeland ik op een vierbaans autoweg, waar het vrachtverkeer met een noodganglangs scheurt. Hierdoor afgeschrikt kies ik weer voor wat B-weggetjes,die zeer geaccidenteerd door het Schotse laagland kronkelen. Doorweektkom ik om zeven uur op een kleine camping achter een benzine station aan.De campingbazin is enigzins verbaasd dat ik nog wil kamperen. De warmedouche doet veel goed. 

Maandag Sanguhar - Bothel 143 km 

Al vroeg op weg volg ik de redelijk rustige A 76 richting het zuiden.Het weer is volledig opgeklaard. Nu merk ik pas dat de regen redelijk watslijtage aan het materiaal heeft veroorzaakt. Met name de voorderailleurschakelt zeer stroef en ik moet de voorbladen met de hand bedienen. Ikprobeer de derailleur zo goed mogelijk af te stellen, maar het blijft behelpen.Even voorbij Dumfries verlaat ik Schotland en heb ik een fraai uitzichtop de bergen van het Lake District. 
Het drukke Carlise kan ik redelijk vlot passeren. Via de drukke A595fiets ik naar Bothel, waar ik kampeer aan de rand van het Lake District. 

Dinsdag Bothel -Windemere 65 km 

's Ochtends druppelt het nog en ik draai me nog een keer om. Als deregen even vermindert, pak ik alles in no-time in. Het blijft regenachtig.Ik bezoek daarom maar het gezellige, maar toeristische Keswick. Het iseen plaatsje boordevol met buitensport zaken, ik heb er nog nooit zoveelbij elkaar gezien. Het zijn de bekende spullen die verkocht worden tegende normale prijzen. 
Bij de plaatselijke fietsenboer vervang ik mijn binnen en buiten derailleurkabel,wat al een hele verbetering geeft. De fietsenmaker wil wel een rondje opmijn ligfiets gaan rijden, maar komt nauwelijks weg. 
Het regenachtige weer blijft voortduren, dus een aantal passen schrapik van het programma. Even buiten Keswick volg ik even de C2C (Sea to searoute van Whitehaven naar New Castle). Na een stevige helling bekijk ikCastlerigg, een  mysterieuze stone circle. Ik neem vervolgens de kortsteweg naar Windemere via de A 591, waar ik eerst een leuk weggetje langshet Thirlmere volg. 
In Windemere blijken alle campings in centrum geen tenten te accepteren.Ik zoek daarom maar een Bed and breakfast op. Bij de eerste de beste belik aan en ik word met open armen ontvangen. De eigenaar is zeer aardigen ik kan al mijn natte kleren in de droger laten stoppen. De eigenaarweet veel van de omgeving en wijst me een aantal leuke routes aan. Hijbewondert mijn ligfiets en is duidelijk een kenner. De avond besluit ikmet een niet zo fantastische pub maaltijd.

Woensdag Windemere -Sedbergh 95 km 

Na een zeer goede nachtrust en een uitgebreid Engels ontbijt heb ikweer zin in een leuk fietstochtje. Het weer is prachtig en ik besluit omnog een aantal rondjes door het Lake District te fietsen. Eerst vervangik mijn remblokjes die volledig tot op de draad zijn versleten. 
Na een pontje over het Windermere fiets ik door het parkachtige Hawksheaden het prachtige Langdale Valley. Aan het eind van dit vallei stijgt hetweggetje abrupt met een verschrikkelijk stijgingspercentage naar de pas.Een aantal ATBers zie ik lopend naar boven strompelen. Desalnietemin probeerik het toch. Bij de derde bocht in in stuk van meer dan 25% gebeurt hetonvermijdelijke. Ik kan mijn evenwicht niet meer bewaren, ik val stil enmijn fiets rijdt achteruit. De fietstassen breken gelukkig de val en eris geen verdere schade. De rest van de klim kom ik lopend boven. 
Afgeschrikt door deze ervaring laat ik de steilste klim van Europa,de Hardknott pass (met stukken 1:3) links liggen. Ik kies voor een andere3 miles lange maar ook gruwelijk steile klim, de Kirkstone pass. Met hangenen wurgen kom ik langs de eerste passage, die zeker boven de 20% is. Hetgrootste probleem met snelheden onder de 5 km per uur heb ik het met hetevenwicht. Ik hang over mij stuur heen zodat mijn ligfiets in een hangfietsis veranderd. De laatste twintig meter is wederom te steil en die leg ikdan ook lopend af. 
Na de uitstapjes in het Lake district wil ik nog de Pennies in. Hetgeplande Hawes bereik ik door het sterk geaccidenteerde terrein niet, maarSedbergh is nog net haalbaar. 

Donderdag Sedbergh-York 139 km 

Na een vijftiental mile kom ik in Hawes aan. Het plaatsje is beruchtvanwege de steile afdaling. Ik rijd hem nu echter niet als afdaling, maarals klim. Ondanks enkele pittige passages slaag ik er in zonder af te stappenin een keer boven te komen. De afdaling aan de andere kant is zeer steil,maar te onoverzichtelijk en te smal om hoge snelheden te behalen. De routevolgt dan pittoreskachtig landschap, met de zo typische dalen en bollendeheuvels van de Yorkshire dales met hei en moeras begroeing. 
De wegen zijn smal, zo smal zelfs dat auto's elkaar nauwelijks kunnenpasseren. In een onoverzichtelijke bocht staat een Nederlands echtpaarmet een flinke deuk in de zijkant. 
De volgende kilometers gaan over een zwaar golvend terrein met driezeer zware hellingen. Na een zeer steile afdaling bij Pateley bridge verlaatik de Yorshire dales. De kilometers naar York zijn dan vlot afgelegd eneven na zevenen arriveer ik op de camping in het gezellige plaatsje York.'s Avonds maak ik nog een rondje door het prachtige stadje, dat ook inde avond zijn charmes heeft. 

Vrijdag York- Hull 86 km 

Dit is een korte rit door een golvend landschap. De laatste kilometersrijd ik door armoedige buitenwijken en een industrie gebied. Ik arriveervroeg bij de boot en spendeer mijn laatste ponden aan wat boodschappen. 

Zaterdag Europoort-Amersfoort 116 km 

Na een rustige bootreis, waar ik Ronald een andere fietser tegen kombegin ik aan de laatste loodjes. Met een tussenstop in Rotterdam fiets ikrustig naar Amersfoort waar ik net iets meer dan 1540 kilometer op de tellerheb staan.




HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp