TravelSource.nl LogoReisverhalenEuropa
 Home Page  Reisverhalen  Deals  Hotelreserveringen  Landeninfo  Reisboeken  Tips  Help
 
 Afrika Auteur : Ellen Rottink
 AziŽ
 AustraliŽ E-mail adres : e.rottink@wxs.nl
 Europa
 Noord Amerika Homepage adres : http://home.wxs.nl/~rotti003/Noorwegen.htm
 Zuid Amerika
 Wereldreizen Reisverhalen : Noorwegen met de motor.
Al een paar jaar wilde ik (Ellen) naar Noorwegen. De rust, de ruimte, de (ruige) natuur spraken me aan. Route in NoorwegenElke folder over Noorwegen vroeg ik aan en ik kreeg er steeds meer zin in.
Paul zag het, vanwege de toch wel grote kans op slecht weer, niet zo zitten. Hij wilde wel met de auto, maar met de auto op vakantie gaan leek mij weer niets. Dat kan ik altijd nog als ik te oud ben om motor te rijden.
Totdat Gerard en Louise wel mee wilden naar Noorwegen.
Met z'n tweeën (Ellen & Louise) hebben we de folders doorgenomen, routes uitgezet en een top-tien lijste gemaakt van wat we in ieder geval wilden zien. De mannen hadden maar één wens: bochtjes.
Dat is gemakkelijk, want in Noorwegen is er volgens mij geen rechte weg en ze zijn allemaal mooi.
Op de hoofdweg na, deze loopt van Oslo (E6) naar Bergen en verder naar de Noordkaap.
Vooral in de buurt van Oslo is dit een drukke weg.

We hebben uiteindelijk een reis van 3 weken gemaakt en in totaal circa 4600 km. gereden. Vaak hebben we centraal gelegen campings uitgezocht en van daaruit bezienswaardigheden bezocht. Het woord "centraal" moet je daarbij ruim opvatten.

Deelnemer :    Paul        : Yamaha TDM 850 met EZS-aanhanger
                     Ellen       : Yamaha Diversion 600
                    Gerard    : Honda Goldwing 1500 met EZS-aanhanger
                    Louise    : BMW K75

Voor de heenreis boeken  we de boot van Scandinavian Seaways van IJmuiden naar Kristiansand.
De boot vertrekt om ongeveer 17.00 uur uit IJmuiden en de volgende ochtend om 10.30 uur rijden we de boot af en de reis begint.  Een relaxte manier om aan de vakantie te beginnen. Terug gaan we  via Puttgarden. Het voordeel is dat we dan niet hoeven te reserveren, zodat we afhankelijk van humeur en weer kunnen beslissen wanneer we terug gaan.

Dag 1 : van Hengelo/Borne naarIJmuiden
Het is 26 juni en we zijn ruim van te voren in IJmuiden aanwezig.
Met dezelfde boot reizen ook motorrijders die met de KNMV naar de FIM-rally gaan.
Het eerste wat wij horen is dat de aanhangers in Noorwegen verboden zijn en dat we er niet in komen. Natuurlijk hebben wij deze verhalen ook gelezen in de motorbladen, maar van diverse kanten hebben we ook gehoord dat aanhangers voor toeristen wel zijn toegestaan. Omdat we ook hulp zouden krijgen van de Goldwing Club Noorwegen, voor het geval dat we worden tegengehouden door de douane, nemen we de gok en gaan we met de aanhangers naar Noorwegen.

Op de boot kun je je goed vermaken. Er is van alles te doen. Verschillende eetgelegenheden, barretjes, winkels, sauna, bioscoop en zelfs een zwembadje. De volgende dag gaan we meteen een eind rijden en we maken het daarom niet zo laat.
Omdat we in het voorseizoen reizen hebben we met z'n vieren twee hutten. Het zijn wel goedkope hutten en dat betekent dat je slaapt onder de auto/motordekken helemaal voorin het schip.
Hier moet je niet over na gaan denken, want als er iets gebeurt gaan die dikke waterdichte deuren dicht en kun je geen kant meer op.
Volgende keer betaal ik toch iets meer en huur ik een betere hut.

Dag 2 : van Kristansand naar Sogetneset (bij Tjorhom) - 250 km.
De volgende morgen om ongeveer 10.30 uur komen we in Kristiansand aan, met een strakblauwe hemel en 25°C.
We worden  toch een beetje nerveus als  we de douane zien. Komen we er zonder al teveel problemen? we kunnen dus zo doorrijden. De douane kijkt totaal niet om naar de aanhangers.Op weg naar lysebotn
Vanaf de boot rijden via de kustweg  richting Mandal en bezoeken we de zuidkaap (als tegenhanger van de Noordkaap) in Lindesness. Hier staat een oude bunker en een bord met Noordkaap 2518 km.
Natuurlijk een leuke plek voor een foto.
Omdat het al vrij laat is  gaan we niet verder via de kustweg, maar het binnenland in, op weg naar onze eerste overnachtingsplaats. De route door het binnenland is mooi. Kleine bochtige weggetjes, af en toe onverhard met grint, met schitterende vergezichten en elke kilometer een waterval. In Sogetneset vinden we een camping, met waterval en goede/schone voorzieningen, maar geen winkel en wel veel muggen.

Dag 3 : Een rondje Lysebotn - 110 km.
De weg naar lysebothn In enkele folders  hebben we deze foto gezien en bovenaan op ons lijstje gezet.

Het is een doodlopende weg naar het lysefjord. De weg gaat over hoogvlaktes met aan beide zijden ijsmeren en aan het eind elkaar snel opvolgende hairpins. Onderweg een schitterende natuur en ook het asfalt is perfect. En weer een strakblauwe lucht en erg warm. Echt een weg die je als motorrijder niet mag missen als je in Noorwegen bent. In Lysebotn zelf is weinig te doen. Je kunt daar met de boot verder of via dezelfde schitterende weg terug. De keuze is dan snel gemaakt.

Dag 4 : De Preikestolen - 200 km.
De Preikestolen is een rots die 600 meter loodrecht omhoog gaat vanuit het fjord en ligt aan de andere kant van het Lysefjord, in de omgeving van Stavanger. De top van de rots is vlak en kan lopend, (klauterend) bezocht worden. Het is ongeveer 2 uur heen en 2 uur terug. Bij mooi weer absoluut schitterend om te doen, bij regen af te raden. En wat helemaal af te raden is, is om het in leren motorpak te doen met de helm in de hand, zoals het Duitse stel dat we tegen kwamen. In het restaurant beneden serveren ze lekkere stevige Noorse maaltijden
Zijaanzicht Preikestolen, als je goed kijkt zie je Ellen zitten Wij hebben de leren broeken, helmen en jassen achter gelaten in de koffers. De weg naar de Preikestolen toe is best zwaar, maar zeer zeker de moeite waard

Wij hebben er  de hele dag voor uitgetrokken. In Noorwegen is het een toeristische attractie, maar dat houdt niet in dat als je éénmaal boven bent dat daar dan een groot restaurant staat waar je kunt uitrusten en wat kunt eten en drinken. Er is boven een kleine houten kiosk die blikjes drinken en ansichtkaarten verkoopt. Schuilen is er ook niet mogelijk. Wij hebben gelukkig nog steeds die strakblauwe lucht
Terug beneden bestellen we in het restaurant een stevige Noorse maaltijd, daar zijn we wel aan toe
De heen- en terugreis rijden we via de wat grotere wegen. Daarbij moet je denken aan onze landelijk gelegen 80 km wegen. Omdat we in de buurt van de fjorden rijden betekent dit ook een paar keer met de veerpont
Een paar jaar geleden waren de tolwegen en veerpontjes in Noorwegen gratis voor motorrijders en fietsers.  We moeten nu echter voor de eerste pont betalen, terwijl de tweede gratis isBovenaanzicht preikestolen.

Dag 5 : van Sogetneset naar Amot - 175 km
's Nachts is het koud in de tent en als we opstaan is het helemaal bewolkt. Snel pakken we alles in en als we weg rijden begint het iets te regenen. Via wegnr. 45 en 38 rijden we naar Amot, via de hoogvlakte, waar het sneeuwt. En dat terwijl er in Nederland een hittegolf is. Vanwege de regen huren we op de Groven Camping een hut. Twee mooie hutje aan elkaar vast met een veranda ervoor, waar we 's morgens lekker kunnen ontbijten

Dag 6 : De Gausta - 180 km.
Het weer is gelukkig goed. Voor vanavond eerst wat boodschappen halen. We hadden vanuit Nederland alcohol meegenomen. 24 blikken halve liters Alfa, 2 flessen rum en 2 flessen Apfelkorn, voor als we het koud zouden krijgen
Dat was maar goed ook want een half liter Heineken, 4,7% kost hier in de supermarkt fl. 7,00
1 fles rum en apfelkorn hebben we weer mee terug genomen naar Nederland, want 's avonds valt het met de kou wel mee, in de hutjes is immers verwarming
Via mooie bochtige wegen rijden we naar Rjukan (wegnr. 37) en verder naar de berg de Gausta (1883 m). Het is niet de bedoeling om de berg te beklimmen, het is al middag en niet zo heel erg warm.  Als we echter onderaan de berg staan en naar de top kijken dan lijkt het niet zo ver en begint het toch te kribbelen. We gaan langzaam op weg. Eerst met de bedoeling om een eindje omhoog te lopen. Louise vraagt aan een Duitser die naar beneden komt of het ver is. "Nicht so weit mehr" is het antwoord en we besluiten door te lopen. Het was dus WEL weit. Ruim 2,5 uur heen en 2 uur terug. Omdat het op de parkeerplaats (door de gure wind) nogal koud is hebben we de motorjassen aangehouden. Deze zijn warm en eigenlijk te zwaar om een berg te beklimmen en we zijn dan ook al snel helemaal bezweet. Verschillenden keren moeten we door de sneeuw en over rotsen en keien. Veel zwaarder dan naar de Preikestolen
Als we na 2,5 uur klauteren eindelijk boven zijn is het al laat in de middag. Gelukkig is er een berghut waar we wat kunnen eten en drinken. Ook verkopen ze er t-shirts, met een print erop van de Gausta. Omdat we helemaal nat van zweet zijn, zijn deze droge t-shirts een uitkomst
Ook is er een toilet op de top. Volgens de bordjes de hoogstgelegen toilet van heel Noorwegen. Deze toilet is een pot in een hutje op een overhangende rots. Als je het deksel omhoog doet zie je de Gausta van bovenaf
Bij helder weer kun je 1/6 van Noorwegen zien. Wij hebben mooi helder weer en zeker is dat we heel ver kunnen kijken. De terugweg is koud. Het is  al laat en de wind guurt over de sneeuw en om de berg heen. In deze tijd van het jaar wordt het niet echt donker in Noorwegen en ben je het gevoel van tijd kwijt. Het koelt echter wel af en het is dan ook een tegenvaller als we eenmaal beneden, ook nog circa 100 km moeten rijden. Ook hebben we alle vier onze gezichten verbrand
's Avonds gaan we wel moe en voldaan naar bed en dromen we van de mooie vergezichten en niet van de barre tocht er na toe.
Vervolg reisverhaal Noorwegen


 Home Page  Reisverhalen  Deals  Hotelreserveringen  Landeninfo  Reisboeken  Tips  Help