TravelSource.nl LogoReisverhalenEuropa
 Home Page  Reisverhalen  Deals  Hotelreserveringen  Landeninfo  Reisboeken  Tips  Help
 
 Afrika Auteur : Ellen Rottink
 AziŽ
 AustraliŽ E-mail adres : e.rottink@wxs.nl
 Europa
 Noord Amerika Homepage adres : http://home.wxs.nl/~rotti003/Noorwegen.htm
 Zuid Amerika
 Wereldreizen Reisverhalen : Noorwegen met de motor.

Dag 7 : Het Telemarkkanaal - 280 km.
Vandaag eerst naar Heddal. Bekend vanwege de oude stavkirke. Deze is in 1240 gebouwd en het is de best bewaarde en grootste stavkirke in Noorwegen. Helemaal van hout met een leien dak. Jammergenoeg kunnen we vandaag de kerk niet binnen omdat er een dienst is

Heddal - stavkirke

Van daaruit rijden we naar de reeks gereguleerde sluizen bij Vrangfoss. Dit zijn 8 handbediende sluizen achter elkaar. We hebben geluk want er zijn net twee boten in de sluis.  Het Telemarkkanaal strekt zich uit van de kust bij Skien tot Dalen, ver in het binnenland en er moet een hoogteverschil van 72 meter worden overbrugt. In het totaal zijn er 17 sluizen in het Telemarkkanaal. 's Avonds is het weer vreselijk koud en we zijn blij dat we een hutje met verwarming hebben

Dag 8 : van Amot naar Aurland - 430 km
Op de hoogvlaktes is het erg koud met een gure wind. In de dalen is het lekker. Als je van de hoogvlaktes  de dalen in rijdt dan komt er een lekker warm briesje je tegemoet
Vandaag rijden we een lange route en rijden we door de eerste echter sneeuwwallen
Via Roldal, Odda, (rechts langs de fjorden), Kinsarvik, Eidfjord (Mabodalen), Fagerheim, Geilo (Usterdalen), Hovet (Aurlandsdalen) en de Hardangervidda naar Aurland
Bij de Vöringfossen (fos is een waterval) stoppen we. Dit zijn de grootste watervallen van heel Scandinavië en deze moeten we zien. Het is heel erg mistig en we horen de watervallen maar we kunnen er niets van zien
De weg voor Aurland zit vol met tunnels met in de tunnels haarspeldbochten. Veel tunnels zijn ook onverlicht en het is dan een hele rare ervaring om in zo'n donkere tunnel achter een Goldwing te rijden. Als deze remt is gelijk de hele tunnel verlicht en is het net of je achter een kerstboom rijdt.  We komen laat in Aurland aan (18.30 uur) en mede omdat het regent is er geen hutje meer te krijgen. We nemen een kamer in wat men een motel noemt
Het is een oud huis met een aantal kamers en met de douche in de kelder. Deze kun je alleen bereiken via een buitendeur. Dus kamer uit met je handdoekje en zeep onder de arm naar buiten en via een andere deur naar de garage. Je staat dan te douchen met naast je de werkbank en de fietsen en als er boven in één van de hotelkamers iemand water gebruikt heb je beneden niets

Dag 9 : van Aurland naar Lom - 270 km
Zicht op de Auerlandfjord In eerste instantie is het de bedoeling om de Flamspoorbaan te bezoeken maar omdat het motel tegenvalt en het weer ook niet al te best is rijden we door. Via een kleine weg van Aurland naar Laerdal. Sneeuwbuien onderweg, ijs op het vizier en aan beide zijden grote sneeuwwallen.  De Auerlandveien is een oud bergpad dat is uitgebouwd tot een belangrijke verbindingsweg. Vanaf Auerland gaat het meteen omhoog (10%) met veel bochten. Je moet niet vergeten om een paar keer te stoppen en achterom te kijken want het uitzicht is fantastisch. Voor het uitzicht zou je de route eigenlijk omgekeerd moeten rijden


In één van de motorbladen heb ik ooit een foto gezien van een  weg met grote sneeuwwallen en een motorrijder. Ik heb toen gezegd dat ik deze weg zal gaan zoeken om daar ook zo'n foto van mezelf te laten maken. Volgens mij is het deze weg. In ieder geval zijn er grote sneeuwwallen
Ellen tussen de sneeuwwallen op de AuerlandvegenIk heb eindelijk de foto die ik graag wil hebben. Alleen was het weer toen beter dan nu
We rijden door en tussen de (sneeuw)buien door schijnt de zon. Als je dan van de hoogvlakte een dal inrijdt dan voel je de warmte
Verder via Borlaug (Laerdal), Maristuen, Tyin, Ovre, Årdal en dan via een privé-tolweg naar Luster. Deze privé tolweg is ongelofelijk slecht, maar ook verschrikkelijk mooi. De aanhangers stuiterden soms wel een meter de lucht in.  Maar door de mooie vergezichten en natuur vergeet je het slechte wegdek snel
Over de Jotumheimen (zomerski gebied) rijden we naar Lom. Op de Jotumheimen word volop geskied.  In een berghut sterken we ons met de plaatselijke specialiteiten: Rommergrot en Spekkemat. Louise en ik willen hier graag overnachten. Het is een gezellige berghut met een open haard en uitzicht op de skipistes, maar Gerard en Paul hebben hun zinnen gezet op Lom. Lom staat erom bekend dat er de minste regen valt van Noord-Europa en daarom hebben zij dit dorpje uitgekozen. We besluiten door te rijden, nog niet wetende waarom Lom zo droog is. Het ligt hoog aan de noordkant van de Jotumheimen en er waait een stevige koude wind. Maar dit weten we nog niet als we besluiten om dan toch maar verder te gaan. Via een mooie op- en neerweg rijden we over het zeer imponerende hooggebergte, met metershoge sneeuwwallen
Regelmatig stoppen we om de handjes aan het blok te warmen. Het wordt tijd voor handvatverwarming. In Lom zijn volop huisjes te huur. 's Avonds gaan we het dorp bekijken. In Lom staat een mooie Stavkirke en een mooi beeld van een Trol

Dag 10 : van Lom naar Loen - 150 km
Via Ottadalen en wegnr. 258 (de oude weg van Grotli naar Hjelle de zgn. Gamble Strynefjellsvegen ) vervolgen we onze reis. Tot aan de top is de 258 onverhard. Het eerste gedeelte hebben we sneeuwbuien en als we boven zijn schijnt de zon. Wel vreemd rijden, door de papsneeuw en een onverhard wegdek. Als we boven zijn drinken we in het restaurant een kop koffie. Het is beredruk want er zijn snow-boardwedstrijden. We vragen ons nu wel af wat we hier in vredesnaam met de motor doen. Gelukkig komen we nog enkele motorrijders tegen (ook Nederlanders), zijn we niet de enigen.  Als we verder de pas afrijden wordt het weer warmer en hebben we mooie uitzichten op de gletsjers en we weten weer wat we hier doen met de motor. Noorwegen is een paradijs voor motorrijders
In Loen huren we hutjes (alweer) op een camping (Tjugen) met uitzicht op een gletsjertong

Dag 11 : de Briksdalbreen - 125 km
De ijskap in het Jostedal is de grootste van het Europese vasteland. Er zijn diverse gletsjertongen. Wij bezoeken de bekende gletsjertong Briksdalbreen, mooi maar wel toeristisch. Na de twee bergtochten te voet laten we ons met een karretje met een fjordenpaard ervoor naar boven vervoeren
Op de gletsjer kun je onder begeleiding een gletsjertocht maken. Wordt je met touwen allemaal aan elkaar vast gebonden en ga je de gletsjer over. Als er dan iemand uitglijdt en in een kloof valt ga je er allemaal achter aan. Ons lijkt het niets
's Avonds rijden we naar de minder bekende gletsjertong Kjennsdalbreen. Dit is de gletsjer waar we vanaf ons huisje opkijken. Deze is alleen via een particuliere tolweg te bereiken. Dit houdt in dat je een envelop uit het kastje aan de kant van de weg haalt, hier het voorgeschreven bedrag instopt, je kenteken op de enveloppe schrijft en de enveloppe weer terug in het kastje doet
De bedragen zijn minimaal, en dus de wegen ook :-)
Wel spectaculair om foto's te maken.  Met de motor kun je bijna tot aan de voet van de gletsjer rijden. Het laatste stuk zijn rotsen en de Goldwing heeft hier wel moeite mee. Voor de TDM is het natuurlijk een makkie. (De K75 en de Diversion hebben we thuisgelaten)
We hebben een schitterend huisje. 's Avonds gaan we barbecuen en omdat het goed weer is zitten we nog lang buiten en kijken naar de gletsjer

Dag 12 : van Loen naar Andelsness - 190 km
Eigenlijk willen we niet weg uit dit mooie huisje, maar we hebben nog een route die we beslist willen rijden: De Trollstigveien
Via Dalsnibba, Eidsdal en Trollstigveien naar Andelsness. De route van Geiranger naar Andelsness noemt met de Golden route
De tolweg naar Dalsnibba heeft hellingen van 12%. Er is een schitterend uitzichtspunt. Heel bekend zijn de foto's met uitzicht over het fjord vanaf een uitstekende rots (Flydalsjuv). Jammergenoeg is het nu mistig en rijden we dus maar door
De bekendste bergweg (vooral bij motorrijders) is de Trollstigveien

de bekende trollstigvegen

Jammer,het is nog steeds mistig
In Andelsness huren we een hut. Deze hut kost 80 gulden per nacht en hier heb je dan een huisje voor met 2 slaapkamers, een hal, een grote woonkamer, een keuken (met alle voorzieningen uitgerust), een drooghok, een douche en WC. Het heeft niets meer met kamperen te maken, of we moeten de tent in de woonkamer opzetten

Dag 13 : Naar de Atlanticveien - 264 km.
Gerard is vandaag jeirg, dus we gaan eerst naar Molde om gebak te eten. Vandaaruit gaan we naar de Atlanticveien. Deze weg bestaat uit een 5 km lange tunnel, een pontonbrug en de op één na langste hangbrug van Noorwegen.  We hebben hier een foto van gezien en het lijkt spectaculair. De oceaan is hemelsblauw, maar we zien de weg niet zo mooi als op de (lucht)foto uit de folders. Desalniettemin wel mooi en goed asfalt
Aan het begin van de hangbrug betalen we vandaag voor de zoveelste keer tolgeld. Omdat we via dezelfde route terug moeten naar de camping, draaien we voorbij het tolhutje aan de andere kant van de brug. Dom. De dame in het tolhuisje is onverbiddelijk, we moeten opnieuw betalen. Hadden we maar voor het tolhuisje moeten draaien. Het enige alternatief is ruim 200 km om rijden en zo principeel zijn we ook weer niet
's Avonds gaan we uit eten bij een pizzeria.  Met twee motoren. Zoals altijd rijden de heren heen en omdat zij een biertje wilden drinken, de dames terug, In de pizzeria vinden ze dat echter zeer ongeloofwaardig en Gerard en Paul krijgen geen tweede biertje want ze moeten nog rijden. Na lang aandringen en de belofte dat Louise en ik echt terug rijden krijgen ze nog een biertje. Bij het verlaten van de pizzeria worden we gecontroleerd
De bediening gaat mee naar buiten om te kijken of Louise en ik echt op de motor terug rijden met de heren achterop. Dat hebben ze duidelijk nog niet eerder gezien. Natuurlijk rijden we iets harder weg dan normaal

Dag 14 : van Andelsness naar Oyer (bij Lillehammer) - 300 km
Vanaf hier wordt het tijd om weer Zuidwaarts te gaan, richting Zweden. Eerst nog even heen en terug rijden over de Trollstigveien. Het is schitterend weer en dus zeer de moeite waard
Via Romsdalen en Gudbrundsdalen rijden we naar Oyer (boven) Lillehammer en zetten we voor de verandering de tent weer op. (Camping Hunderfossen)
Als 's avonds de zon achter de bergen verdwijnt komen de muggen. In grote aantallen
Op de hoogvlaktes heb je daar minder last van. Waarschijnlijk komt dat door de kou
Dicht bij de camping ligt de olympische bobslee-baan, in de zomer kun je meerijden met ervaren rijders (100 km per uur, je mag geen hartklachten o.i.d. hebben....)

Dag 15 : de Peer Gynt Veien - 220 km.
Vandaag rijden we de Peer Gynt Veien route.  De Peer Gyntveien is een begrip in Noorwegen, met wijdse uitzichten, besneeuwde bergtoppen in de verte en stilte. De weg is grootdeels onverhard, maar goed te rijden. Het is echt een hele mooie weg, maar omdat we al zoveel schitterende indrukken in de afgelopen dagen hebben opgedaan zijn we hier een beetje immuun voor. We rijden dan ook niet de hele route af en gaan via Espedalen terug (wegnr. 255) 1 van de 20Voordat we terug gaan naar de camping wassen we eerst de motoren, ze zijn een paar kilo zwaarder geworden.  We balen eigenlijk een beetje dat we nog steeds geen eland hebben gezien en we besluiten daarom een eland-safari te boeken. We hebben er eerst wat twijfels over, maar het is echt gaaf en gezellig. Omdat we met de motor zijn, mogen we bij de gids in het busje. De rest moet met eigen auto erachter aan. Het is heel interessant om de verhalen van die man te horen, bovendien zie je zo meer dan als we zelf zouden rijden. We vertrekken om 20.00 uur bij de plaatselijk VVV en rijden naar de hoger gelegen gebieden. Via allemaal kleine, onverharde wegen komen we bij een boerderij waar we een stukje elandenvlees krijgen met een soort Noors brood. We blijven ongeveer 45 minuten en in die tijd bekijken we de boerderij. Om circa 23.30 verdwijnt de zon achter de bergen en we rijden terug. Het is dan schemerig en de Elanden komen  te voorschijn. We zien zeker 20 elanden. Een echte aanrader om te doen


 

Dag 16 : Lillehammer - 50 km
Vandaag rijden we niet. We rusten wat uit voor morgen, want we gaan via de E6 naar beneden
We bezoeken Lillehammer en het olympisch dorp

Dag 17 : van Oyer naar Ljungskile (Zweden) - 470 km
Via Hamar en de E6 rijden we naar het zuiden. Natuurlijk stoppen we even bij Hamar om een foto van het Vikingskip te maken. Onderweg, in de buurt van Oslo worden we van de weg gehaald door de politie. Meteen denken we aan de aanhangers. We mogen vast niet verder. Maar we maken ons ongerust om niets. Het is een alcohol-controle. We moeten 'bloasen'. 11.00 uur 's ochtends en iedereen die hier voorbijkomt wordt van de weg gehaald.
Vanaf de E6 rijden we verder via Halden (wegnr.22) naar Zweden
We overnachten op camping Ljungskile. Een camping met weinig voorzieningen en eigenlijk niet ingericht voor tenten, maar we mogen één nacht blijven en we krijgen een heel mooi plekje aan het water.  'S avonds gaan we eten  bij 'Villa Sjotorp'.  Het is luxe eten (d.w.z. weinig voor veel geld) maar wel heel leuk. Het is een soort villa Kakelbont (Pippi Langkous), met slechts enkele tafeltjes. We eten buiten in de tuin, met schitterend uitzicht over de zee. Omdat we een stuk zuidelijker zitten, gaat de zon ook weer onder. Dit hebben we de afgelopen 16 dagen gemist ;-)
In de tuin staat een hele grote boom, met een hele lange schommel, boven een afgrond. Paul en Gerard proberen deze uit en ze zijn er niet meer vanaf te slaan
Ken je het spotje van dat biermerk, met de schommel bovenop een flat.... Zoiets

Dag 18 : van Ljungskille naar Kopenhagen - 360 km
Via Helsingborg-Helsingor gaan we naar Kopenhagen. Als we de boot afkomen is het erg warm en Nederlands benauwd. In Kopenhagen is het zelfs heet.  30°c. het is wel even omschakelen van de rustige Noorse wegen naar het drukke stadsverkker in de Deense hoofdstad. Kopenhagen is een gezellige stad, met een hele grote stadscamping waar altijd plek is

Dag 19 : Kopenhagen - 0 km
We doen een dagje Kopenhagen. Het is verschrikkelijk warm en benauwd. (vast wennen aan Nederland)  De motoren  laten we  op de camping staan en met de bus en een 'Copenhagen Card' verkennen we de stad. De dierentuin, het  Wassenbeeldenmuseum, museum believe it or not,  Guines book of Records museum, Tivoli en natuurlijk Kopenhagen zelf
Een oergezellige stad met op elke hoek van de straat muziek, dans en/of theater.  "Zingende Zagen", Elvis imitatie met korte broek enz. enz.  Moe en voldaan gaan we met de trein terug. Maar we stappen uit op het verkeerde station en we zijn helemaal verdwaald
We nemen de eerste taxi die we tegenkomen en laten ons naar de Camping terugbrengen
Alle vier zijn we helemaal kapot. Dit komt waarschijnlijk door het warme weer. 's Avonds om 23.00 uur is het nog 23°c

Dag 20 : Van Kopenhagen naar huis - 660 km
Naar huis via de autosnelweg. Bah !!

Algemene informatie :
De hutjes in Noorwegen zijn allen voorzien van bedden (zonder beddegoed), stoelen, tafels, elektrische kooktoestellen en keukengerei. Deze hutjes zijn voor 4 personen, maar wij vonden ze voor 4 volwassenen nogal klein en hebben er meestal 2 gehuurd.
Voor water, douche en toilet ben je dan aangewezen op de centrale voorzieningen van het complex of camping. Meestal is er een beheerder, maar het kan ook voorkomen dat er bij de ingang een kastje staat waar je het geld in moet deponeren. Als er geen beheerder is dan is er een algemene regel dat als de sleutel in de deur zit, is het huisje vrij en kun je erin.
Per hutje betaal je ongeveer 50 gulden per nacht. Voor een overnachting per tent betaal je bijna evenveel.

Omdat de lijn IJmuiden-Kristiansand onvoldoende rendabel is, heeft men deze geschrapt. Jammer, wij vinden het ideaal om de vakantie in Noorwegen te beginnen. Aternatieven zijn de overtochten in de kop van Denemarken.
Start reisverhaal Noorwegen


 Home Page  Reisverhalen  Deals  Hotelreserveringen  Landeninfo  Reisboeken  Tips  Help