TravelSource.nl Logo 
HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp
Afrika Auteur : Luddo Oh
Azië 
Australië E-mail adres : luddo@wanadoo.nl
 Europa 
Noord Amerika URL Homepage : http://www.geocities.com/Baja/2572/index.html
Zuid Amerika   AustraliŽ   Corsica  Dolomieten  Franse Alpen   Groot BrittaniŽ   La Palma
Wereldreizen Reisverhalen : Noorwegen'91  '97  PyreneeŽn   Tenerife  Zuid Alpen   Zwitserland






 Noorwegen fietsreisverslag, Luddo Oh. TravelSource.nl

Terugkeer naar het land van fjorden, hoogvlakten en grote vergezichten. Noorwegen 1997

Zaterdag 9 augustus Amsterdam - Stavanger - Prekestolen (39 km)
Op het laatste moment heb ik het besluit genomen. Met behulp van de verzamelde flying dutchman punten kan ik een gratis ticket bestellen naar Stavanger. Normaal gesproken is het een vrij duur ticket, maar vanwege de zwaanzinnige aanbieding kan ik net een gratis ticket bestellen met mijn verzamelde punten. Het is daar de afgelopen weken zeer goed weer geweest en het goede weer schijnt nog aan te houden. Dit betekent een weerzien met het land van de fjorden, gletsjers, elanden en imposante vergezichten. Zes jaar geleden maakte ik mijn eerste echte fietsvakantie in gezelschap van een Cycletours groep. Dit jaar ga ik alleen met volledige kampeeruitrusting en wel naar het gedeelte dat mij toen het meest heeft geïmponeerd, de bergen en fjorden van het Noorse hooggebergte. Met mijn ticket kan ik 20 kg bagage meenemen. Mijn fiets weegt echter al zonder bagage 13 kg en de KLM doos ongeveer 4 kg. Daarnaast is de overige bagage ook nog 17 kg. Ik kies daarom voor een lichtere doos en pak mijn "ruimbagage" in tot 4 kg. De overige 13 kg stop ik in twee Karrimor tassen die ik samen verbind tot een tas.
Jeroen brengt mij weg. Op het vliegveld aangekomen haal ik eerst mijn KLM-ticket op. Na een kwartier te hebben gewacht ben ik aan de beurt. Een andere passagier dringt echter voor, waarna ik alsnog mijn ticket kan afhalen. Tijdens het inchecken wordt mijn fiets niet gewogen en moet mijn ruimbagage in een bak waardoor dit samen 8 kg weegt. Ondanks mijn moeite onder de 20 kg te blijven wordt mijn bagage daardoor voor 23 kg geregistreerd. Vooralsnog zonder verdere consequenties.
Bij het inchecken hoor ik dat we met een Fokker 40 vliegen, waardoor het nog de vraag is of de fiets mee kan. Een normale KLM doos had er zeker niet ingepast. Nadat ik mijn fiets heb weggebracht bij de speciale bagage ga ik in de rij staan voor de douane. Er staat een geweldige lange rij en een douanebeambte vraagt mij even mee te komen. Ze zijn bezig met een extra strenge controle op het meenemen van handbagage. De handbagage is gelimiteerd tot 1 stuk van 10 kg met beperkte afmetingen en mijn bagage blijkt daar niet aan te voldoen. Bevreesd voor overgewicht en een extra rekening protesteer ik heftig. Demonstratief doe ik alle meegenomen kleding aan en mijn fietshelm op mijn hoofd. Met 2 T-shirts, 2 fietsshirts en twee fleece truien aan is het met dertig graden aardig warm, maar je moet er wat voor over hebben. Hierdoor daalt mijn meegenomen bagage slechts met 1 kg. De dame achter de balie wordt lichtelijk geïrriteerd maar houdt zich nog kalm. Er zit niets anders op om nog een tas extra te laten inchecken. Ik laad daarom een tas met 3kg achter, waardoor ik net binnen de 10 kg limiet blijf. Gelukkig blijft dit verder zonder extra overgewicht boetes.
Met volledig winterkleding ga ik door de douane, waarna ik snel de overbodige kleding in mijn overvolle tas prop. Met een busje worden we naar het kleine propeller vliegtuigje vervoerd. Ik heb een mooi plaatsje aan het raam. Van daaruit heb ik mooi uitzicht op Amersfoort, het IJsselmeer en de Waddeneilanden. Om elf uur landen we op het kleine vliegveld even buiten Stavanger. De fiets wordt apart en zonder verdere problemen afgeleverd. Na het opladen van de bagage heb ik nog een probleem. Ik moet ergens mijn fietsdoos stallen. Aan de bewaking van het vliegveld vraag ik waar ik de doos kwijt kan. De man achter de balie weet nog wel een goed plaatsje in het fietsenhok. Op een briefje schrijft hij mijn terugkomst datum op en plakt dat op de doos.
Met een gerust hart stap ik op de fiets. Het weer is vrij fris en het waait behoorlijk. Het lijkt er op dat er een weeromslag zit aan te komen. Via het fietspad neem ik de kleine klimmetjes over het licht geaccidenteerd terrein langs de Hafrs-fjorden richting Stavanger. In Madla-Marka, een voorstad van Stavanger, doe ik wat inkopen voor het weekend. De prijzen liggen op een gepeperd niveau.
Noorwegen staat bekend als een land waar zeer moeilijk Camping Gaz te verkrijgen is. Voor de zekerheid heb ik daarom het spiritus setje van Minko meegenomen. Camping Gaz is sporadisch hier en daar verkrijgbaar. Voornamelijk in een aantal grote steden als Stavanger, Odda zijn er sportwinkels die de blauwe flesjes verkopen. Ik schaf daarom ook een fles spiritus aan.
Buiten begint het langzaam te regenen. Dit gaat snel over in een grote hoosbui. Na mijn lunch is het wat minder nat en besluit ik verder richting de binnenstad te gaan fietsen. In de binnenstad aangekomen bekijk ik het Gamle, een oud wijkje van Stavanger met witte houten huisjes en smalle steile straatjes.
Bij de haven haal ik bij het toeristenbureau wat informatie over de omgeving en de boottijden. Het bewolkte weer nodigt niet echt uit tot veel langer sightseeing en ik besluit de boot te nemen naar Tau. Ik kom nog net op tijd, want achter mij sluit de slagboom.
Als de boot na drie kwartier aanmeert bij Tau regent het weer met bakken uit de hemel. Volledig ingepakt stap ik op de fiets. Door de stromende regen fiets ik naar de camping aan de voet van de Prekestolen. Daar aangekomen zet ik mijn tent op. De aangename maar dure camping wordt door een Nederlandse familie beheerd. Deze kost maar liefst tachtig kronen (=24 gulden) voor een persoon met een klein tentje.

Zondag 10 augustus Prekestolen - Lysefjord - Lysebotn (29 km)

De volgende ochtend sta ik vroeg op. Ik mag mijn tent tot vier uur in de middag laten staan. Ik ben van plan om 's ochtends naar de Prekestolen te fietsen. Dit is een wereldberoemde overhangende rots die ruim zeshonderd meter boven een fjord uit toornt. Er hangt een dik wolkendek over het Noorse land. Ondanks het matige weer begin ik om acht uur met de klim naar de voet van het wandelpad naar de Prekestolen. De vier kilometer lange klim valt mee, maar door een verkeerd afgestelde voorderailleur kan ik mijn 28 tanden voorblad niet gebruiken en wordt het toch nog aardig zweten. Aan het einde van de weg is een berghut met een grote parkeerplaats. Zo vroeg in de ochtend is het nog erg rustig. Ik zet mijn fiets aan een boom vast en klim omhoog. Het is nog steeds mistig. Het pad klimt aardig steil omhoog en voert door een bos en een moerassig gedeelte waar ik nog een aantal mensen inhaal. Daarna volgt een zeer steile passage waar handen en voeten nodig zijn om boven te komen. Het pad is volgens de boekjes in twee uur te doen maar na een uur en een kwartier sta ik al aan het eind van het pad. Het pad houdt plotseling op, maar er is door de dichte mist totaal niets te zien.
Twee Duitsers staan eveneens een beetje beteuterd te kijken. Ik besluit om samen met hen te wachten tot er misschien wat te zien is en zet mijn deadline op elf uur. Na een poosje arriveren er steeds meer mensen, voornamelijk Duitsers allen lichtelijk teleurgesteld doordat het beloofde uitzicht er niet is.
Plotseling trekt om tien uur even de mist op en is ons een tien seconden lang zicht gegund. Meteen trekt het wolkendek weer dicht. Na weer een half uur te hebben gewacht ontvouwt er zich plotseling een prachtig spectaculair fjorden landschap. Na enkele foto's te hebben gemaakt begin ik aan de afdaling. Net op tijd want de mist trekt weer dicht en er kruipt een gigantische stroom volk omhoog. Dit varieert van bejaarden, wandelaars op verkeerd schoeisel tot mensen met kinderwagens en honden. Velen zitten moedeloos langs de kant voor een zeer lastige passage en lijken de "wandeltocht" enigszins te hebben onderschat. Na een uurtje sta ik weer beneden bij de parkeerplaats en binnen een kwartier arriveer ik bij de camping. Tijdens het afbreken van de tent kom ik een Duitse fietser tegen die in Kristiansand begonnen is en via de fjorden kust naar Stavanger is gefietst. Hij is van plan om 's middags de Prekestolen te gaan beklimmen en ik wens hem daarbij veel succes.
Het weer is volledig opgeknapt. Na een uurtje fietsen sta ik in Oanes bij het informatiecentrum van het Lysefjord. Van daaruit vertrekt de boot door de Lysefjord, onderlangs de Prekestolen naar Lysebotn. Deze start pas over twee uur en zo kan ik een tijd lang van het mooie weer genieten. De boot arriveert om vier uur. Het uitzicht op het fjord is waanzinnig mooi en spectaculair. De steile fjordenkust reikt tot maar liefst 1300 meter boven het water. De Prekestolen is in tegenstelling tot in de ochtend volledig wolkenvrij en zal waarschijnlijk zeer druk bezocht worden.
De boot meert bij tal van kleine piertjes en haventjes aan. Sommige gehuchten zijn zelfs alleen per boot bereikbaar en bestaan bijna volledig uit vakantiehuisjes. In het Lysefjord zijn langs de waterrand ook vele zeehonden te bewonderen.
Hoog boven de waterrand kunnen we nog net de Kjerag herkennen. Dit is een grote ronde steen ingeklemd tussen twee rotswanden die 1132 meter boven het fjord uitsteken.
Na twee en een half uur varen arriveren we in het kleine plaatsje Lysebotn, bestaande uit een kerk, camping, winkeltje en een aantal huizen. Het is al halfzeven en derhalve te laat om nog verder te fietsen, want ik ben bijna door mijn voedselvoorraad heen. Op de peperdure camping (100 kronen) zoek ik een mooi plaatsje met een fantastisch uitzicht op het Lysefjord. Op de camping werkt er wederom een Nederlands meisje.

Vervolg reisverslag




HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp