TravelSource.nl Logo
HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp
Afrika Auteur : Huub Wolters
Azië
Australië E-mail adres : hwolters@plex.nl
Noord Amerika URL Homepage : http://home.plex.nl/~hwolters/reizen.html
Zuid Amerika   AustraliŽ        Egypte        Griekenland        guatemala        IsraŽl
Wereldreizen Reisverhalen : malta        Spanje        USA        Vietnam        Zuid afrika

Andalusië, Spanje reisverslag, Huub Wolters. TravelSource.nl

Andalusië, Spanje

De vlag van Andalusië
Eindelijk was het weer zover, een nieuw reisje stond op het punt van vertrek. The Gang op een terrasjeDe vertrekhal van het vliegveld in Düsseldorf was vrijwel leeg. Lekker, want dat betekende veel plaats in het vliegtuig. Een kleine 3 uur later waren we al in Malaga. We werden opgepikt door een vertegenwoordiger van onze rental-maatschappij. Een Hyunday Accent stond al voor ons klaar. Een half uurtje later zaten we al in het centrum van Malaga, met een hapje en een drankje voor ons. Genieten dus.

De volgende ochtend vroeg uit de veren. Na een ontbijtje snel op weg naar Ronda. RondaHet eerste stukje voerde ons langs de Costa del Sol. Niet echt een plek om van wakker te liggen. De hotels verpesten het uitzicht. Landinwaarts rijden dan maar. De weg naar Ronda voerde ons door een schitterend berglandschap met fraaie vergezichten. Dan doemde Ronda voor ons op. De stad is gelegen op een rotsachtig stuk gebergte met fraaie verticale wanden.Puente Nuevo Een brug, de "Puente Nuevo" verbindt het oude stadsgedeelte met het nieuwe. Deze brug ligt over een diepe kloof. Dit is een van de bezienswaardigheden van Ronda. Een wandeling door de stad is beslist de moeite waard. Na een paar uur rondkijken, reden we verder naar Sevilla. We hadden maar een week de tijd om een goede indruk te krijgen van Andalusië. Onderweg naar Sevilla, we namen de kleinere wegen, viel niet echt veel te beleven. De stilte en de bloemenpracht langs de weg maakten veel goed. In Sevilla aangekomen zochten we een hotel. Het was inmiddels avond geworden, maar nog altijd bloedheet. Een koude douche deed goed. We slenterden wat door de stad. Pikten wat terrasjes en genoten van alle drukte om ons heen. Een geslaagde dag ging ten einde.

Plaza de Espana Een ontbijtplaats vinden in Sevilla is niet eenvoudig, of wij weten ze niet te vinden. Uiteindelijk lukte het dan toch en konden we met een goed gevulde maag de stad verkennen. Plaza de Espana Sevilla is zeer de moeite waard, 1 dag is echter veel te kort om  de stad te kunnen verkennen. Wij bezochten dan ook alleen maar de bekendere bezienswaardigheden van de stad, zoals de Kathedraal en de Giralda, het Alcazar en de Plaza de Espana. Verder genoten we van al het lekkers dat in de restaurantjes te krijgen was. De avond begonnen we met een bezoek aan de Plaza de Toros. Eigenlijk zeer de moeite waard. Als afsluiting van deze warme dag pikten we nog wat terrasjes. Mensen kijken is ook een schitterende bezigheid.

De Kathedraal Plaza de Toros

De volgende dag vervolgden we onze reis naar Cordoba. Het was bewolkt en af en toe viel er wat regen over ons heen. We bezochten onderweg de stad Ecija, beroemd om zijn vele torens. Op onze wandeling kwamen we vele huizen tegen met schitterend betegelde voorportaaltjes. Wederom deden we ons te goed aan de tapas rond het middaguur. We vervolgden onze weg en bezochten het kasteel in Almodevar del Rio. Het regende echter, maar als volleerde "Japanners" wisten we alsnog een paar fraaie foto's te maken. In de buurt van ons einddoel, namen we nog even een ommetje, de bergen in. Even nog genieten van de natuur, voordat we weer de stad inreden. We zochten weer een hotel, wat toch ook weer vrij eenvoudig was, het moeilijkst is eigenlijk nog de weg vinden in het doolhof van eenrichtingsverkeer en smalle straatjes. Dit heeft echter ook z'n charme.

's Morgens weer vroeg uit de veren. Het beloofde weer een mooie dag te worden. moskeeDe zon liet zich weer van z'n beste kant zien. Wij begaven ons te voet op weg naar al het moois van Cordoba. In en rond de joodse wijk kun je al een dag rondkijken, zonder je te vervelen. Het hoogtepunt vormt zonder twijfel de "Mezquita". Aan het bekijken van deze Moskee-Kathedraal kun je al een hele morgen spenderen. Dat deden we dan ook ongeveer. Tegen de middag zochten we een restaurantje op en genoten weer van al het lekkers, dat ons voorgeschoteld werd. Hier kregen we ook de tip om 's avonds te gaan eten bij, El Churrasco. Na nog een paar uur rond gezworven te hebben, was het tijd voor een andere spaanse gewoonte, de siësta. In de
Mezquita, CordobaDeze eerste keer beviel ons prima. Het avondeten was voortreffelijk en onder het genot van een paar drankjes, lieten we de rest van de avond aan ons voorbij gaan.

Na lekker uitgeslapen te hebben, maakten we ons op voor ons laatste reisdoel, van deze korte vakantie, Granada. We namen weer verschillende binnendoor weggetjes en reden door "witte" dorpjes en door uitgestrekte olijfboomplantages. Het landschapVanaf de bergtoppen had je schitterende uitzichten over deze plantages. Tegen de avond bereikten we Granada. Op zoek naar een slaapplaats. Dit was makkelijker gezegd dan gevonden. Na een kleine 2 uur door de stad gereden en niets gevonden te hebben, besloten we richting de Sierra Nevada te rijden. Hier vonden we tegen het vallen van de avond een schitterend en redelijk goedkoop hotel. Laten we maar zeggen, de aanhouder wint.

Onze één na laatste dag van deze korte vakantie was aangebroken. We bezochten nog één toeristische bezienswaardigheid, het Alhambra. Dit hadden meer mensen zo gedacht, want het was er redelijk druk. Het was echter de moeite van het wachten waard. 's Middags was het voornamelijk terrasjes pikken. Teveel kerken, kloosters en kastelen hadden we al gezien. Ons laatste avondmaal genoten we in een restaurantje ergens in een klein dorpje in de buurt van Granada. We werden uiterst vriendelijk ontvangen. De vrouw des huizes, tevens de kok, maakte voor ons een paella klaar. Dit moet je gegeten hebben als je in Spanje op vakantie bent.

De laatste dag brak aan. We reden terug naar Malaga. Tegen de avond zou het vliegtuig ons weer naar huis brengen. We willen eigenlijk nog niet, zo mooi is het hier in Andalusië. We komen zeker nog eens terug om alle mooie plekjes nog eens terug te zien en nieuwe plaatsen te ontdekken.

Aan deze pagina wordt nog steeds gewerkt. Er volgen nog meerdere foto's. Nog even geduld. Voor vragen en opmerkingen mail mij:  hwolters@plex.nl