TravelSource.nl Logo 
HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp
Afrika Auteur : Luddo Oh
Azië 
Australië E-mail adres : luddo@wanadoo.nl
 Europa 
Noord Amerika URL Homepage : http://www.geocities.com/Baja/2572/index.html
Zuid Amerika   AustraliŽ   Corsica  Dolomieten  Franse Alpen   Groot BrittaniŽ   La Palma
Wereldreizen Reisverhalen : Noorwegen'91  '97  PyreneeŽn   Tenerife  Zuid Alpen   Zwitserland






 Tenerife Canarische Eilanden fietsreisverslag, Luddo Oh. TravelSource.nl

Tenerife,
Canarische Eilanden

vrijdag 9 december 1994

De vorige nacht een koffer ingepakt en de fiets geprepareerd. Vooral de fiets baart weer wat zorgen om hem veilig op de plaats van bestemming te krijgen. Met behulp van isolatiebuizen moet er voldoende bescherming aangebracht zijn tegen de ruwe behandeling van het grondpersoneel en de marteling in het bagagecompartiment.
De reis gaat nu naar Tenerife, het grootste eiland van het Canarisch archipel, samen met Johan terwijl Martin in de tweede week over komt vliegen. Dit eiland hebben we uitgezocht vanwege het warme klimaat en het bergachtige karakter. De hoogste top reikt tot maar liefst 3718 meter en vormt daarmee het hoogste punt van geheel Spanje welke je helaas niet per fiets kan bereiken. Het befietsbaar gedeelte behaalt toch nog een verdienstelijke hoogte van 2377 meter terwijl het langwerpige eiland een afmeting van honderd bij vijftig kilometer heeft.
Om half acht word ik in Amersfoort door de twee gebroeders afgehaald en rijden we in drie kwartier naar Schiphol. De temperatuur die rond de vijf graden ligt, is gewoon voor de tijd van het jaar maar er staat een gure wind waardoor het kouder aanvoelt.
Na de bagage te hebben ingeleverd, kunnen we de fietsen tegen betaling van honderd gulden bij de balie achterlaten. Met een kwartier vertraging door het wachten op de catering stijgen we op met een snelheid tegen de drie á vierhonderd kilometer per uur. Ik zit bij het raam net achter de vleugel en heb daardoor een riant zicht op de steeds kleiner wordende akkers en huisjes. Het uitzicht boven Nederland, België en Frankrijk wordt belemmerd door een dikke wolkenbrij, maar boven midden-Spanje trekt de lucht open. Er ontvouwt zich een prachtig roodgekleurd landschap met duidelijke vormen van rivieren, steden en wegen. In de verte zien we de kammen van het Sierra Nevada, passeren Sevilla en kunnen nog net de straat van Gibraltar en het Atlasgebergte herkennen. Daarna vliegen we een flink stuk langs de Afrikaanse kust. Na vier en een half uur zetten we de landing in en schieten "rakelings" over het door vulkanisme gevormde Lanzarote en het gebruinde eiland Fuerteventura. Na een perfecte landing arriveren we op het vliegveld in het zuiden van Tenerife.

Als we uitstappen is het door de stevige wind met trui en winterjas aan nog niet heet ondanks dat de thermometer reeds 27 C aangeeft. Na de bagage te hebben opgehaald worden de fietsen keurig zonder schade afgeleverd. Buiten wacht Karen de Bruin, de hostess van Mobiplan, ons op en kunnen de fietsen in het bagagegedeelte van de transferbus die ons naar het appartement brengt. Tijdens de reis naar het appartement kunnen we genieten van het uitgedroogde landschap vol met cactussen en hebben we een riant uitzicht op het gebergte waarbij nog net de top van de Teide zichtbaar is. Bij het appartement merken we door het wegvallen van de wind toch het temperatuur verschil (van 5 naar 27 c).

Villa Tagoro is mooi gelegen aan de rand van Playa de las Americas en de appartementen zijn ruim ingericht. Het appartement heeft een grote huiskamer met keuken, een slaapkamer met twee bedden en een radio met maar liefst 1 zender, een fraai balkon met uitzicht op zee en Gomera en een bad met douche en wc. In het complex is tevens een winkeltje, een zwembad en een restaurant aanwezig. De fietsen kunnen makkelijk in het appartement zelf worden geplaatst.
's Middags besluiten we een stukje van de helling achter ons appartement te gaan verkennen. De asfaltweg loopt dood maar via een voetpad kunnen we nog een groot gedeelte omhoog klimmen. Het pad kronkelt door een woest landschap met tal van verschillende soorten cactussen. Uiteindelijk bereiken we een onbewoond huis waarbij we een mooi uitzicht hebben op een bergrug. Tijdens de afdaling gaat om half zeven de zon onder, waarbij de schemering slechts een kwartier duurt. De zon verdwijnt binnen enkele seconden achter de horizon. Dit komt doordat Tenerife op slechts 500 kilometer van de kreeftskeerkring is gelegen, waardoor de zon in zeer korte ondergaat.

Zaterdag 10 december 1994

Om half negen opgestaan. Dit wordt de eerste fietsdag en we zullen daarom "rustig" beginnen met een rondje van ruim 100 kilometer met 2200 meter hoogteverschil. Het is onbewolkt en de temperatuur voelt aangenaam aan. We rijden eerst naar het centrum Puerto Canaria om geld te halen. Het is erg druk bij het postkantoor, maar we komen er later achter dat je zelfs in "Afrika" flappen kunt tappen.
We rijden richting Los Cristianos waarna de klim begint. Tijdens de eerste 10 kilometer is het erg druk, maar na het dorpje Arona kunnen we gelukkig een rustiger weg ingaan. De weg klimt met mooie haarspeldbochten steeds hoger. Om één uur stoppen we bij het dorpje Escalona om wat inkopen te doen en te eten. We zijn net op tijd want tussen 1 en 5 wordt er net zoals in de rest van Spanje gerust. Gedurende de siësta ligt de helft van de bevolking van Tenerife in coma om daarna te ontwaken en tot 9 uur door te werken. De volgende kilometers rijden we tot Vilaflor op een hoogvlakte en zijn daardoor minder steil. Na Vilaflor (1450 meter) slaan we links af en wordt het asfalt zeer slecht en hobbelig. We hebben een aantal maal een zeer fraai uitzicht op het dal, de terrasvormige akkers van Vilaflor en de kust voordat we het bos in duiken. Ondanks het geringe stijgingspercentage, want de 2200 meter hoogteverschil wordt in 38 kilometer overbrugd, voelt de klim zwaar aan. De conditie laat dus nog behoorlijk wat te wensen over. De kraterrand van het gebergte rijst als een muur voor ons op, terwijl het niet duidelijk is waar de pas heen loopt.
Plotseling rijden we het bos uit en passeren we de top van de pas. In enkele ogenblikken verandert het landschap drastisch. Doordat gedurende de gehele klim de ruim 3700 meter hoge top achter de kraterrand verborgen lag is het uitzicht op de Teide een grote verrassing. Na een korte afdaling staan we aan de rand van een gigantische open vlakte met lavabrokken terwijl de enorme Teide in het midden het geheel domineert. Bij de splitsing Boca de Tauce rijden we enkele kilometers door dit maanlandschap tot aan het Parador en de beroemde rotspartijen. De stilte en het woeste landschap zijn overdonderend.
We keren om en beginnen om vijf uur aan de afdaling. De afdaling heeft een geheel ander karakter dan de klim, de wegen zijn kaarsrecht met weinig bochten en het vulkanisme overheerst met de enorme rotsblokken. Het wegdek is een stuk beter en al snel bereiken we Chio. We kiezen de grote autoweg naar het appartement zodat we de laatste 30 kilometer alleen maar zullen afdalen. Tijdens de afdaling gaat de zon dan snel onder en de laatste kilometers rijden we in het donker naar het appartement. Playa de Las Americas is al ruim van te voren te zien door de gigantische lichtgolf. Zelfs de flikkerende neonreclames van de disco's zijn al van kilometers in de verte te herkennen. Na een fietstocht van ruim 8 uur en 110 kilometers klikken we uit de pedalen en stappen vermoeid maar voldaan van de fiets.

Zondag 11 december 1994

Na de inspannende dag van gisteren zullen we het vandaag iets rustiger houden. We beginnen met een kort tochtje naar Adeje, maar wel met de bergschoenen mee in de rugzak. Adeje ligt op slechts 10 kilometer van het appartement en vanuit dit dorp start een pad dat in de diepe kloof van de Barranco del Infierno loopt. Het laatste stukje is supersteil, minstens 15% waarna we de fietsen op de parkeerplaats achterlaten. Het is een redelijk toeristische wandeling, want we komen vele (Duitse) bejaarden en dames op naaldhakken tegen. De kloof is enkele honderden meters diep terwijl het pad soms zeer rotsig en slechts uit de wand gehakt is. De eerste kilometers verlopen door de brandende zon en het lastige stijgende pad moeizaam, maar de omgeving is zeker de moeite waard. Vele cactussen en diepe afgronden geven de wandeling veel afwisseling. Na enige tijd lopen we in de schaduw van de steile wanden waarbij de vegetatie eveneens verandert. Op de bodem van de barranco groeit een bos met kleine struikachtige bomen.
Enkele malen steken we het water van het beekje over dat in al die miljoenen jaren dit dal heeft uitgesleten. Het pad loopt dood bij een meertje met een miezerige waterval en een metershoge rotswand. Na een korte pauze keren we weer om en wandelen terug naar de fietsen. Via een korte omweg langs de kust dumpen we de bergschoenen in het appartement en rijden richting Los Cristianos. In dit plaatsje trachten we een smal weggetje richting het vliegveld te vinden. Na enkele mislukte fuiken vinden we uiteindelijk de goede weg die parallel aan de snelweg loopt. Na een korte klim merken we plotseling dat de wind achter de bergrug flink aanwakkert. Via een brede en saaie weg rijden we langs bananenplantages, een kamelenpark, het vissersplaatje Las Galletas en het vakantiedorp Ten Bel. Na enige tijd klimmen bereiken we San Miguel waarna het tijd is om af te dalen. Hierbij hebben we een fraai uitzicht op het vlakke landschap van de zuidkust waaruit enkele spitse heuvels oprijzen. Na een snelle afdaling bereiken we om zes uur het appartement met toch maar liefst 70 kilometer op de fietscomputer.
Na een eenvoudige maaltijd besluiten we om Playa de las Americas te gaan bezoeken. Om de tien meter worden we aangevallen door agressieve medewerkers van restaurantjes en disco's om juist naar dat ene leuke tentje te gaan. Uiteindelijke belanden we in een café annex disco in het uitgaanscentrum van Playa (The Crows Nest) met een liter bier voor slechts 275 peseta's.


Vervolg reisverslag




HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp