TravelSource.nl Logo 
HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp
Afrika Auteur : Luddo Oh
Azië 
Australië E-mail adres : luddo@wanadoo.nl
 Europa 
Noord Amerika URL Homepage : http://www.geocities.com/Baja/2572/index.html
Zuid Amerika   AustraliŽ   Corsica  Dolomieten  Franse Alpen   Groot BrittaniŽ   La Palma
Wereldreizen Reisverhalen : Noorwegen'91  '97  PyreneeŽn   Tenerife  Zuid Alpen   Zwitserland






 Deel 1 Zuidelijke Alpen reisverslag, Luddo Oh. TravelSource.nl

zaterdag 12 augustus Nederland - Barcelonette

1200 kilometer, 20 uur
Om half drie 's nachts laad ik slaperig mijn bagage in de auto. Wezijn van plan om dit jaar de Alpen per fiets met een bezoek te gaan vereren.We bestaan uit vijf personen: Johan, Martin, Wilfred, Joris en mijn persoontje.Alle zware cols uit de Tour de France staan op het programma. Na diversevergaderingen is het besluit gevallen om in Barcelonette ons kampementop te slaan. Barcelonette bevindt zich midden in de Zuid Franse Alpen inde buurt van Gap en is strategisch gelegen aan de voet van diverse zwarealpen cols. De vraag is hoe we in Barcelonette terecht komen. De bus ende trein druisen in tegen de principes van de overigen en vallen daardoorsnel af. Natuurlijk wordt het dus de auto, maar welke auto komt in aanmerkingom het vervoer te verzorgen? Voor het vervoer van vijf personen en vijffietsen inclusief een berg bagage zijn twee auto's noodzakelijk. Wilfredbeschikt over een karretje dat het transport van de fietsen kan verzorgen.Geen van de auto's is echter voorzien van een trekhaak, waardoor deze nogmoet worden aangeschaft. Wilfred zal hiervoor zorg dragen en struint enkelesloperijen af. Enkele dagen later heeft hij een trekhaak voor fl 250,-op de kop kunnen tikken. Er zit echter ook nog een complete knal oranjeOpel Kadett 1.6 coupe aan vast! Deze K'ett heeft genoeg vermogen om hetzware transport te verzorgen, maar moet nog opgeknapt worden. Dit is aanWilfred wel toevertrouwd en uit de sloopauto's wordt een geheel nieuweK'ett samengesteld. Enkele grote gaten in het onderstel worden vakkundigdicht gelast en daarnaast krijgt de K'ett nog enkele extra's zoals eentoerenteller en een dashboard. 
Johan en Joris hebben slechts een week vakantie en zullen eerder terugkerennaar Nederland. Joris is nog druk bezig met het afbouwen van het grotescouting evenement de Jamboree en zal samen met Martin pas op maandag metde Clio 16V naar Frankrijk afreizen. 

Samen met Wilfred en Johan verlaat ik daarom om kwart voor drie 's nachtsNederland. Het geplande vertrek tijdstip van 22:00 wordt zoals verwachtniet gehaald, waardoor ik nog een aantal uurtjes heb kunnen uitrusten.Ondanks het late tijdstip is het aardig druk op de weg. Wilfred en Johanmoeten rijden maar zijn aan weinig slaap toegekomen. Na een aantal uurrijden besluiten we daarom in België even enkele uren te rusten. Bijhet ochtendgloren hervatten we onze reis richting Luxemburg waarbij wede tank weer volgooien. Halverwege België passeren we een gigantischongeluk op de Belgische snelweg waarbij enkele auto's onherkenbaar verminktzijn. In Frankrijk volgen we de route over Metz, Nancy en even voorbijEpinal kiezen we voor de N-wegen om de dure tolwegen te vermijden. De wegloopt vlak langs het Vogezen en Jura massief en is vooral in de buurt vanBesançon erg fraai met een smalle weg door een kloof waarna er zicheen mooi uitzicht ontvouwt op de Rhone vallei. Het geronk van de K'ettmet kapotte uitlaat zorgt in de vele kleine rustieke dorpjes die op deroute liggen voor veel hilariteit en vermaak. De soundblaster met cd'svan Hazes, mars-, orgel en Schlagermusik komt vaak net boven dit geluiduit. 
In de buurt van Grenoble wordt het landschap ruiger en komen de Alpenin zicht. Het Vercors massief met zijn steile wanden en donkere wolkenziet er erg grimmig uit. 
Na Grenoble kiezen we voor de Route Napoleon (N-75) richting Gap. Deweg begint bij Vizille stevig te stijgen, waarbij de K'ett veel moeiteheeft om het hoogteverschil te overbruggen. Plotseling klinkt er een knalen begint de motor te roken. Net op het steilste stuk en een meter of twintigvan een parkeerhaven af staan we midden op de weg stil. De twee pijltjesop de kaart, het karretje met fietsen en alle bagage vergen blijkbaar ietste veel van de motor waardoor deze oververhit is geraakt. De stilstaandeK'ett vormt een behoorlijk obstakel voor het drukke verkeer omdat de N-75de doorgaande weg naar Nice is. Na een korte pauze waarbij de motor ietsheeft kunnen afkoelen verplaatsen we de K'ett naar de parkeerplaats. Blijkbaaris dit een berucht stukje want er liggen diverse sporen van andere auto'sen er staat een praatpaal. Gelukkig heeft Wilfred in het leger enige monteurservaring opgedaan en kan hij direct zijn Ir-titel waarmaken. Enige voorzienigheidhad hem ingegeven om vantevoren vanuit Nederland een ventilator mee tenemen die met de motor mee draait en dus continu aan staat. Hierdoor verkrijgtde motor meer koeling en zal de temperatuur minder snel oplopen. Na hetbijvullen van het koelwater (gebietst van een langsrijdende Duitse Camper)kunnen we weer met twee uur oponthoud op weg. We kiezen toch voor zekerheid,keren om en nemen een iets vlakkere route over de N75 en arriveren zonderverdere problemen om half twaalf te Barcelonette. De eerste camping ispropvol en lijkt nogal duur. Bij de tweede camping is het verdacht rustigen ziet er weinig aantrekkelijk uit. Grote waterplassen en een drassigterrein vormen een hobbelige vlakte. Een penetrante geur stijgt op uitde wc's en doet ons snel wegvluchten. De derde en laatste camping van Barcelonetteligt midden in het dorp aan een onverhard weggetje. Het is er vrij druk,maar de faciliteiten zijn beter dan bij de andere campings. Helaas is ervoor deze avond geen plek, waardoor we een stukje buiten het dorp een parkeerplaatsopzoeken. Johan en Wilfred willen graag onder de blote sterrenhemel slapen,maar ik verkies toch de warmte van de K'ett. Deze warmte blijkt enigszinstegen te vallen en mede door het drukke verkeer komt van slapen weinigterecht. 's Ochtends vroeg besluit ik om toch maar mijn slaapzak en eentrui uit de kofferbak te halen en kan daardoor nog redelijk uitrusten.

zondag 13 augustus Pra-Loup

24 kilometer, 1 uur en 7 minuten

Het is stralend weer en drommen fietsers rijden langs onze slaapplaatsrichting de verschillen- de cols. Om tien uur rijden we richting campingPeyra, zetten op een mooie plek de bungalow tent op en kunnen net voordatde winkels sluiten nog een aantal boodschappen doen. Tegen het einde vande middag slaat het weer om en drijven donkere wolken de Alpen binnen.We besluiten toch om maar nog wat te gaan fietsen en wel richting Pra-loup.Deze klim is bekend van een aantal aankomsten in de Tour de France, waarbijonder andere de hegonomie van Merckx doorbroken werd. De eerste kilometerszijn gelijk aan de aanloop van de Col d'Allos en zijn redelijk steil. Nade afslag vlakt het wat af, maar in het skidorp zijn er toch nog aardigesteile stukjes. De top valt geweldig tegen. Er is geen uitzicht want hethoogste punt ligt midden tussen wat flats en skiliften in en de lelijkeski-bunkers detoneren in het landschap. De col stelt dus niet zo veel voor,maar de conditie is prima in orde. Na de afdaling begint het te druppelenen zodra we onder de tent staan valt het met bakken uit de hemel. Het isverbazingwekkend hoe snel het weer kan omslaan. 's Avonds verkennen wehet centrum. De meeste keukens zijn echter al om tien uur gesloten en uiteindelijkbelanden we in een snackbarachtige tent. De entrecôts worden netvoor onze neus weggekaapt door het personeel, maar de gebakken aardappelenmet kaas, uien en ham smaken desondanks toch nog goed. 

maandag 14 augustus Super-Sauze

23 kilometer, 1 uur en 3 minuten

De dag begint fraai, de temperatuur is boven de twintig gestegen ener is weinig bewolking. Vandaag zullen Martin en Joris met de Clio vanuitNederland overkomen. Na een voorspoedige reis waarbij regelmatig de magische"200 kilometer per uur" grens overschreden is komen ze zonder problemenrond twaalf uur redelijk vermoeid aan. Na een rustpauze en enig gesleutelaan verschillende fietsen klimmen we rond het eind van de middag op defiets. De eerste kilometers zijn vlak maar nadat we het riviertje de Ubayeover zijn gestoken begint de weg te stijgen. Na het dorpje La Sauze volgenenkele steile passages, waarbij in zeven kilometer ruim 500 hoogtemeterwordt overbrugd. Plotseling klinkt er een enorme knal met direct een flitser achteraan. De bliksem is vlakbij ingeslagen. Ik twijfel even om te gaanschuilen en fiets toch met een iets verhoogde snelheid door. Het blijftbij die ene knal, maar het weer is omgeslagen. Na La Rente volgt een vlakstuk tot aan de top van Super Sauze op 1700 meter. Druppelsgewijs arriveertiedereen boven op La Sauze. De klim is een stuk steiler dan Pra-loup enhet uitzicht is een stuk fraaier. Na een pauze storten we naar benedenen suizen kort daarna Barcelonette binnen.

dinsdag 15 augustus Col de la Bonette

66 kilometer, 3 uur en 44 minuten

Het is vandaag een redelijk mooie dag. De eerste negen kilometers naarJausiers zijn vlak. In het dorpje slaan we na de dorpskern rechts af richtingNice. Kort daarna begint de klim via een vrij breed dal tot aan Lans bijkilometer zeven. Via een aantal haarspeldbochten en een smal bergweggetjepasseren we een fraaie waterval en fietsen door een nauwe kloof. Achterdeze kloof verandert het landschap met alpenweiden (ohne Heidi's) in eenwoest en kaal terrein. In enkele haarspeldbochten wordt een steil stukoverbrugd en bij Halt 2000 (op 1870 meter hoogte) is er een mogelijkheidom te eten en drinken. Ik voel me nog fris en houd een constant tempo aan.Na een korte afdaling en een vlak stuk van een kilometer passeer ik enkelebergmeertjes. Hierna begint het steilste gedeelte van de pas. De weg draaiteen kom in waarna enkele ruïnes van het leger van Napoleon gepasseerdworden. Na dit zware stuk komt de kale top in zicht. De stijging is ertotaal uit en het lijkt alsof de top bijna bereikt is. De laatste tweekilometer zijn echter gruwelijk steil. De snelheid zakt onder de acht kilometerper uur en met de laatste krachten bereik ik de top. Volledig kapot hangik nog een paar minuten uitgeput over mijn stuur. Vooral die laatste kilometershebben het uiterste van mijn krachten gevergd. Het uitzicht op het woesteen kale berglandschap van de Mercantour is echter verbluffend. Ondankshet enigszins bewolkte weer ontvouwt zich een majestueus breed panoramaop de zuidelijke alpen. Deze klim is vergelijkbaar met de zwaarste beklimmingendie ik in Europa heb overwonnen zoals de Aubisque, de Grossglockner ende Nufenen. Bovenop de top is er een klein terrasje geïmproviseerd.Na enkele Orangina's ben ik weer in staat de afdaling te beginnen. Onderwegmaak ik de foto's waar ik in de beklimming geen tijd voor heb gehad.

woensdag 16 augustus Cayolle & Allos

95 kilometer, 4 uur en 39 minuten

Vandaag zijn we van plan om vroeg op te staan. Alleen Johan slaagtdaarin en staat midden in de nacht om half negen op. Hij zal de plaatselijkefietsenmaker met een bezoek moeten vereren omdat er weer speling op deas van zijn achterwiel is ontstaan. Zodoende kan hij mooi voor de boodschappenen vers brood zorgen. Het plan om een leuk rondje over drie colletjes tegaan fietsen gaat niet door, omdat de fiets pas om één uurgereed is. Om een uur of twee vertrekken we dan richting de Col de la Cayolle. De weg volgt het dal van de rivier de Bachelard en loopt door de gelijknamigegorge. De weg wordt steeds smaller en de rotsen steiler en hoger. Pas natien kilometer begint de het stijgingspercentage iets op te lopen. Tothet dorpje Villard heb ik Joris bij kunnen houden (of heeft hij zich vreselijkmoeten inhouden) maar op het steile stuk kan ik zijn "helse tempo" nietmeer volgen. Het smalle dal verandert in enkele kilometers in een breeddal met aan beide zijde hoge bergruggen met een groot aantal drieduizenders.Vanaf het dorpje St. Laurent is het weer een aantal kilometers vrijwelvlak, maar na Bayasse slingert de weg door een bos weer steil omhoog. Opeen markant punt met twee fraaie bruggetjes maak ik een foto en vul mijntekorten aan. In de verte zie ik Martin naderen en besluit op hem te wachten.Gezamenlijk fietsen we de laatste kilometers naar de top van de pas, waarJoris natuurlijk al weer een tijdje zit te wachten. Ondanks de geringemoeilijkheidsgraad is de Col de la Cayolle qua uitzicht een zeer fraaiepas. Het steeds wisselende panorama op de hoge bergruggen is steeds weerverrassend. Ondanks dat de Cayolle en de Bonette naast elkaar in dezelfdestreek liggen is het karakter totaal verschillend. De Bonnette is continusteil, zwaar, stenig, woest en grimmig, terwijl de Cayolle veel lichteris met glooiende groene weilanden, kleine dorpjes en brede dalen. In derefuge enkele kilometers voor de top genieten we op het terras van eenoverheerlijke frambozen taart met Orangina. De temperatuur is redelijkkoel maar de zon maakt het toch nog aangenaam. In de afdaling stuiten weregelmatig op trage auto's die nauwelijks ruimte geven bij het inhalen.Joris is zo geconcentreerd in het afdalen dat hij niet eens merkt dat hijzijn windjack onderweg verloren heeft. Wilfred is echter weer zo sociaalom Joris een twintigtal kilometers klim te besparen en heeft de jas meegenomen.Onderaan de Cayolle besluiten we om toch nog maar een klimmetje te pakken,namelijk de Col d'Allos. Wilfred vindt het vandaag wel weer mooi geweesten keert terug naar de camping. Hij heeft namelijk last van diarree envoelt zich niet 100%. 

De col d'Allos is vrij regelmatig en continu redelijk steil. De Allosvolgt in de eerste kilometers hetzelfde dal als de Cayolle maar begintdirect te klimmen terwijl de Cayolle een tijd in het dal blijft. Het bergweggetjelijkt direct uit de rotsen te zijn gehouwen en kronkelt langs de bergrugomhoog. Diep beneden in het dal zijn nog net de aanvangskilometers vande Cayolle te herkennen. Het tempo van Joris kan ik wederom niet volgenen daarom fiets ik tijdens het gehele traject samen met Martin. Na hetbos hebben we een prachtig uitzicht op het dal van Barcelonette. Ondanksde vele zwermen vliegen stoppen we om een foto te maken. Op de top zitJoris zoals gebruikelijk al een tijdje te wachten. Er staat een stevigewind, waardoor we al snel de beschutting van een huisje zoeken. Na eenhalf uur wachten is Johan nog steeds niet op de top gearriveerd. We stappendaarom weer op de fiets en dalen via dezelfde weg af. Halverwege de klimzit Johan gezellig in het gras te rusten. Hij is tijdens de beklimmingdaar gestrand omdat zijn achterwiel weer los trilde. Hierdoor blokkeerthet wiel continu en komt hij nauwelijks meer vooruit. Voorzichtig dalenwe weer af naar Barcelonette en keren terug op de camping, waar Wilfredal inkopen heeft gedaan voor de barbecue.

donderdag 17 augustus regendag

13 kilometer

Johan is wederom vroeg opgestaan om zijn wiel te laten repareren. Omaan alle ellende een eind te maken laat hij een nieuw wiel monteren. Ditneemt wat tijd in beslag en de fiets zal daarom pas in de loop van de middagklaar zijn. 's Ochtends is het weer nog redelijk en we maken het plan omtwee korte ritjes te rijden, zodat Johan 's middags zijn nieuwe wiel kanuittesten. 's Ochtends staat het Lac de Serre Poncon op het programma.Er zijn daar twee aardige korte maar behoorlijk zware klimmetjes met stukjestussen de 16 en 18 procent. Zodra we Barcelonette uitrijden begint hetechter opeens te plenzen en draaien we al snel om. Het is toch vakantieen het heeft niet veel zin om een aantal uren in de drek en regen te fietsen.Gezamenlijk gaan we daarom het dorp in. De fietsenmaker is druk bezig omhet luxe achterwiel om te bouwen. Het prachtige achterwiel met Mavic velgenen naven is meer waard dan Johans gehele fiets en vormt een vlag op eenmodderschuit. Na Johans fiets te hebben opgehaald schuilen we in een crêperie,waar ik (tot ergernis van de J en M) van een overheerlijke kaas pannekoekgeniet. Door de regen wordt het vandaag dus een verplicht rustdagje watop zijn tijd ook wel weer eens lekker is. Alleen is het jammer dat hetweer niet wil meewerken. Een blik op de weerkaart in diverse kranten ende telefoontjes naar huis maken duidelijk dat het in het hele Alpen gebieden heel Frankrijk beroerd weer is. Alleen Nederland geniet nog van tropischetemperaturen van boven de dertig graden! Zo brengen we de dag door metop terrasjes zitten, kaarten kopen en schrijven. Vervolg reisverslag





HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp