TravelSource.nl Logo
HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp
Afrika Auteur : Geert Dejaeger

Deel 1 reisverslag USA-West, Geert Dejaeger. TravelSource.nl

woensdag 1 mei

Antwerpen » San Francisco

Maandenlang voorbereidingswerk is er aan vooraf gegaan.
1 mei 2002 .... maandenlang heb ik naar deze datum uitgekeken.
Mijn droomreis....samen met mijn vrouw.

KLM "cityhopper"

Het vertrek was voorzien vanuit Antwerpen, daar vlogen we eerst met een KLM "cityhopper" ( Fokker met 50 zitplaatsen met binnenin erg weinig ruimte ) naar Amsterdam.

Vanuit Amsterdam vlogen we met een MD 11 ( MC Donnell Douglas met 285 plaatsen) via Groenland ( prachtige zichten vanuit het vliegtuig ) en Canada naar San Francisco (vliegduur 11 uur).

Na aankomst San Francisco Airport en de afhandeling van de douaneformaliteiten namen we de shuttlebus die ons bracht naar de verschillende autoverhuur terminals. Bij de balie van Alamo rental waar we vooraf onze wagen hadden gereserveerd kregen we de raad om toch nog een grotere wagen en een bijkomende bagageverzekering te nemen, waarvoor we vriendelijk bedankten.

Onze huurwagen was een Chevrolet Cavalier met amper 937 mijl (1500 km) op de teller ! Eerst nog wat problemen met het gebruik van de automatische versnelling en het zoeken van de koppelingpedaal ( die niet op automatische wagens zit ) en daarna de eerste kennismaking met de Amerikaanse Highway's.

hostel Lighthouse Montara
Ons eerste doel was zo snel mogelijk in Montara, zo'n 20 km van San Francisco te geraken waar we de eerste 2 nachten gingen logeren.

Het hostel Lighthouse Montara waar we verbleven is werkelijk fantastisch gelegen op een rots voor de kust, we hadden een wondermooi zicht op de kustlijn vanuit de slaapkamer.

s'Avonds vroeg in bed gekropen want we waren tenslotte al meer dan 26 uur wakker.

donderdag 2 mei San Francisco

s' Morgens waren we beiden al heel vroeg wakker, het 9 uur tijdverschil met België / Nederland speelde ons nog parten. We besloten dan ook vroeg op pad te gaan. Eerst reden we naar Daily City, een voorstad van San Francisco, waar we de metro ( B.A.R.T. - Bay Area Rapid Transid metro ) namen naar downtown ( centrum ) San Francisco. We namen de metro om zo de files en de gekende parkeerproblemen en kosten te vermijden ......

San Francisco ligt op een schiereiland dat in het westen begrensd wordt door de Grote Oceaan. San Francisco is een van de mooiste natuurlijke havens ter wereld. De baai is 1300 km groot en telt 14 eilandjes. De stad is gebouwd op 40 kleine en 7 grote heuvels en heeft voor het ogenblik 850 000 inwoners.

Fishermans Wharf is een gezellige oude vissershaven
Eénmaal in San Francisco namen we de beroemde Cabel Car, één van de toeristische trekpleisters ( $3 ). De aangename tocht op en af de hellingen eindigde bij Fisherman's Wharf.
Fishermans Wharf is een gezellige oude vissershaven en is heel populair bij de toeristen. Er zijn veel visstalletjes en souvenirwinkels en allerlei amusement. Bij één van de visstalletjes genoten we van een héérlijke vissoep. Vanuit Fishermans Wharf startte onze vooraf uitgestippelde wandeling door San Francisco.

Zeehonden bij pier 39
Eerst wandelden we langs Pier 39 waar tientallen "blaffende" zeehonden te zien waren.

Verder klommen we omhoog via Filbert Steps ( wilbegroeide trap met leuke houten huisjes ) naar de Coit Toren.

Uitzicht vanuit de Coit tower op Telegraph Hill
De Coit tower op Telegraph Hill werd gebouwd als eerbetoon aan alle brandweerlieden. We namen de lift naar de top van de toren waar we konden genieten van een prachtig uitzicht over San francisco.

Daarna wandelden we langs Colombus Avenue langs het  Trans
American Pyramid en de aanpalende straten.

typische Chinese winkeltjes in China Town
We vervolgden onze wandeling en slenterden langs typische Chinese
winkeltjes in China Town ( grootste Chinese nederzetting  buiten
China ).

Omdat het al redelijk laat was besloten we om terug te keren met de
metro naar onze wagen, want we wilden voor zonsondergang nog
over de Golden Gate Bridge rijden.

Toen we terug bij de auto kwamen bleek dat we een bekeuring
gekregen hadden om verkeerd te parkeren, ik had de wagen in één
van de parkeervakken geparkeerd maar aan de rechterkant stond
geen streep .......
De 16 Dollar boete hebben we enkele dagen later betaald via het
postkantoor.

De Golden Gate Bridge werd gebouwd in 1937.
Vanuit Daily City (Metrostation) was het de bedoeling om langs de
kust naar de Golden Gate Bridge te rijden, maar de wegenkaart die
we meehadden was onvolledig en we hadden wat problemen om de
juiste weg te vinden.
Gelukkig konden we nog voor zonsondergang de enorme rode brug
overrijden.
De Golden Gate Bridge werd gebouwd in 1937.
De brug is een van de mooiste ter wereld en is 2,5 kilometer lang en 224 meter hoog.
De brug weerstaat wind tot 150 km per uur en heeft een uitzwaai van
8 meter.

Daarna was het hoog tijd om terug te keren ( tol $ 3 Golden Gate )
naar Montara waar we opnieuw de nacht doorbrachten.

vrijdag 3 mei
San Francisco (Alcatraz) » Midpines (Yosemity NP)360 km

Scenic 49 miles drive
Opnieuw waren we zeer vroeg wakker.
Vandaag zouden we een stuk van de Scenic 49 miles drive rijden, een route door San Francisco langs enkele mooie bezienswaardig- heden. Deze route is bewegwijzerd, maar later zou blijken dat er enkele borden ontbraken. Vooraf zochten we eerst de weg uit die we zouden rijden met de kaartjes die we de vorige dag uit het visitor center van San Francisco meenamen. Met de dag voordien in gedachte wilden we zo weinig mogelijk tijd verliezen aan het zoeken naar de juiste weg.

Het bekende zicht op Alamo Square met in de voorgrond de oude Victoriaanse huisjes met op de achtergrond downtown San Francisco.
We maakten o.a stops bij Twin Peaks (prachtig uitzicht op San Francisco vanaf heuvel).

Lombard Street, de  meest bochtige straat van de wereld en het bekende zicht op Alamo Square met in de voorgrond de oude Victoriaanse huisjes met op de achtergrond downtown San Francisco.

het voormalig gevangenis eiland Alcatraz
Na de middag maakten we een boottocht naar het voormalig gevangenis eiland Alcatraz. Het was er erg druk, de kaartjes hadden we gelukkig vooraf besteld via internet. Onze boot ging om 13u15 en zat vol. Op het eiland kregen we eerst een inleidend praatje van een ranger. Daarna bekeken we de documentaire 'Secrets of Alcatraz'.

Het leukste onderdeel was een audio tour van 45 minuten door de gevangenis zelf, met een walkman op ons hoofd werden we langs de celblokken gevoerd.

Oakland Bridge
Na dit interessant bezoek verlieten we, nadat er een vriendelijke dame ons de weg naar de snelweg voorreed, San Francisco via de Oakland Bridge (een enorme brug met 6 rijvakken en 2 ver- diepingen). Het verkeer vanuit San Francisco was zeer druk, ruim 2 uur hebben we in de file gestaan. Om de 300 km van San Francisco naar Midpines (vlakbij Yosemite National Park) te overbruggen hebben we meer dan 5 uur nodig gehad ........

Wij logeerden in het vooraf gereserveerde Hostel Yosemite Bug. Toen we daar aankwamen rond 22u30 waren ze nog druk bezig in de keuken, maar blijkbaar waren wij te laat ....... en we moesten ons tevreden stellen met een noodelsoepje uit een pakje........