TravelSource.nl Logo
HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp
Afrika Auteur : Huub Wolters
Azië
Australië E-mail adres : hwolters@plex.nl
 Noord Amerika URL Homepage : http://home.plex.nl/~hwolters/reizen.html
Zuid Amerika   AustraliŽ        Egypte        Griekenland        guatemala        IsraŽl
Wereldreizen Reisverhalen : malta        Spanje        USA        Vietnam        Zuid afrika

Guatemala reisverslag, Huub Wolters. TravelSource.nl

Guatemala

De vlag van Guatemala

Guatemala is een land met vele mogelijkheden. Cultuur, een groot gedeelte van het oude Maya-rijk lag hier, en natuurschoon, hooggebergte, vulkanisch gebergte en regenwoud, zijn hier volop te vinden. Vandaar dat wij ervoor gekozen hebben onze vakantie 1996 in dit land door te brengen.

's Morgens vroeg stonden we klaar voor vertrek. Onze " privé-chauffeur"  kwam ons weer afhalen. Het was niet druk op de weg en een kleine 2 uur later stonden we op Schiphol. De vlucht naar Guatemala City, met een tussenlanding in Mexico City, waar we bij het landen in een stevige bui zaten, duurde ongeveer 13 uur. In Guatemala aangekomen werden we opgewacht door een chauffeur van Clark Tours, die ons naar het hotel Camino Real bracht. Een voor ons doen luxe hotel. Dat was wel lekker, want we hadden het wel even gehad en waren  zeer blij met een lekkere douche en een goed bord eten.

Vulkaanlandschap (Klik op de foto voor een vergroting)
De volgende ochtend werden we opgehaald en met een te grote groep begaven we ons op pad. Vanuit Guatemala City reden we via Palin en Mazatenango naar onze eindbestemming van vandaag, Quetzaltenango. Onderweg reden we langs vulkanen en kleine kleurrijke dorpjes. We bezochten een plaatselijke markt en woonden een indianenceremonie bij. Het was vandaag bloedheet  en boven in de bergen was de lucht behoorlijk ijl. Even wennen geblazen.

De eerste dag van de vakantie was prima bevallen. Vandaag was het marktdag. We bezochten een aantal markten en kerken in de bergdorpjes rond Quetzaltenango. De schilderachtige dorpjes en de klederdrachten gaven ons een echt vakantiegevoel. Te gek. Elk dorpje had zijn eigen kleurrijke  kerk en klederdracht. Langs de wegen zaten vrouwen de was te doen. We reden verder door schitterende, met bossen begroeide, berglandschappen richting Panajachel. Dit stadje was gelegen aan het meer van Atitlan en was veel toeristischer dan de dorpjes, waar we de rest van de dag geweest waren. Helaas! We fristen ons wat op in het hotel en maakten een korte wandeling langs het meer. Het was een vermoeiende dag geweest en na een paar drankjes in de bar vielen onze ogen dicht.

Het was weer vroeg dag. Met een boot staken we het Atitlanmeer over. In Santiago de Atitlan was het feest. Er was een grote markt en een kermis. De mensen waren er in hun beste kleren. Er was voldoende te bekijken, helaas ging onze reis 's middags weer verder. We moesten naar Chichicastenango. Donderdags was hier de wereld beroemde markt. Zo gezegd zo gedaan. De volgende morgen vroeg uit de veren. De markt begon al vroeg en het was er nog rustig voor wat betreft de toeristen. Alles werd te koop aangeboden. Alléén de kleuren al, maakten deze markt al tot een aantrekkelijk schouwspel. Vandaag werd er ook een  processie  gehouden. Mannen zeulden een beeld mee, gehuld in een walm van wierook en behangen met bloemen. Tevens werd er gebeden en gezongen. De kerk, Santo Tomas, was een bedevaartsoord, waar veel mensen hun boetedoening deden. 's Middags begon het erg druk te worden en dus zetten we onze reis voort richting Antigua. Onderweg bezochten we nog een jade-fabriekje. Ons hotel was een oud klooster, dat schitterend was verbouwd. We fristen ons op en liepen nog even de stad in. Op een terrasje dronken we wat, onder het genot van wat live- muziek, niet geweldig, maar wel live!!!

De volgende ochtend maakten we een wandeling door de stad. We bezochten weer wat kerken en kloosters. Dit ging ons toch een beetje vervelen en we besloten op eigen houtje de stad in te trekken op zoek naar iets bijzonders. Dit vonden we zelf ook niet. Met de bus ging de tocht verder. We bezochten een weverij even buiten de stad en reden terug naar Guatemala City. De eerste week zat erop. Het was een mooie week geweest, met schitterende  dorpjes  en de kleurrijke markten en  kleding.

De komende paar dagen brachten we een bezoek aan Tikal. Een groot Nationaal Park met overblijfselen van de Maya-cultuur. Vanuit Guatemala City vlogen we met een klein vliegtuigje naar Flores. Hier stond een bus te wachtten, die ons naar het NP bracht. In het park kregen we een rondleiding langs en over de beroemde tempels. Het was er zeer warm. Na een 3 uur durende tour, was het tijd om af te koelen. We werden naar ons hotel gebracht aan de rand van het meer van Peten Itza. Onder het genot van een koel glaasje bier en een heerlijk hapje, kwamen we weer bij. De zonsondergang hier, was geweldig. De volgende morgen regende het voor het eerst. Het zag er ook niet naar uit dat het vandaag nog zou ophouden. De tour in het park was vandaag dan ook veel minder mooi. De regen verpestte de uitzichten en het beklimmen van de tempels. In de middag namen we weer een vliegtuigje terug naar Guatemala City. Het weer was hier echter niet veel beter.

's Morgens regende het nog. We gingen echter al heel vroeg op weg richting Copan, Honduras. Na een paar uur rijden kwamen we aan in Rio Hondo. Daar het echter nog regende besloten we om vandaag niet naar Copan te gaan. We bezochten daarom Quirigua, waar ook resten van de Maya cultuur te bewonderen waren. Later op de dag werd het beter weer en keken we nog even rond op een bananenplantage. De volgende morgen op naar Copan. De weg naar Copan was niet al te best. We reden voornamelijk op slechte zandwegen, door de bergen. Het had wel iets. Een 3 uur later bereikten we het park. Volkomen door elkaar geschud. Het park zag er verzorgder uit dan het park in Tikal. We kregen weer een rondleiding en een paar uur later hadden we genoeg tempels gezien. Het was inmiddels weer bloedheet geworden. Rond het middaguur verlieten we het park en hobbelden terug naar Guatemala. We hadden nog een lange reis voor de boeg. Tegen zessen, het was al behoorlijk donker, kwamen we aan in de haven van Puerto Barrios. Met een bootje werden we naar het hotel gebracht. In de bar hadden we een zeer gezellige avond. Het werd behoorlijk laat, dat gaf niks want de volgende morgen mochten we eindelijk eens uitslapen.

De volgende dagen en tevens de laatste dagen van deze vakantie verbrachten we op of naast de Rio Dulce. We brachten een bezoek aan het stadje Livingstone. Een verrassend leuk en kleurrijk stadje. Het doet je denken alsof je ineens op Jamaica zit. Verder voeren we met een bootje de rivier af, langs regenwoud en door mangrovebossen. Heerlijk rustig zo aan het eind van de vakantie. We verbrachten nog een dag in Guatemala City. Hier deden we nog een korte sightseeing langs  kerken en paleizen. We deden nog wat inkopen en pakten onze spullen. Er was weer een vakantie ten einde.

Hier volgen nog enkele foto's van deze reis. Er zullen er nog meer worden toegevoegd.

Voor vragen en opmerkingen mail mij, of laat een berichtje achter in mijn gastenboek. (Auteur Huub Wolters)