TravelSource.nl Logo
Australië E-mail adres : info@erikvanroekel.nl
 Noord Amerika URL Homepage : http://www.erikvanroekel.nl
Zuid Amerika
Wereldreizen Reisverhalen : Aruba   Californië   Costa Rica   Florence-Italië   Florida

Deel 1 reisverslag Costa Rica, Erik van Roekel. Travelsource.nl

Costa Rica

San Jose - straatverkoop van kranten en loterijtickets
In 2001 zijn we 2,5 week in Costa Rica geweest. We hebben de NBBS self drive tour Costa Verde uitgekozen met een extra dag in San Jose en 2 extra dagen in Samara. Het grootste gedeelte van de vakantie hebben we eigen gelegenheid het land doorkruist met een 4 wheeldrive.

Costa Rica is een land dat je bezoekt vanwege de natuur; prachtige natuurgebieden, actieve vulkanen en bijzonder mooie planten en dieren. Ruim 150 foto’s gemaakt waar je op deze site enkele afdrukken van ziet. We hebben de hoofstad San Jose bezocht, prachtige wandelingen en boottochten gemaakt in het regenwoud rondom Torteguero, het gebied rondom de vulkaan Arenal bezocht, fraaie trails gelopen in Monteverde en aan het einde van de vakantie heerlijk uitgerust in Samara.

Arenal gebied
Het land is uitstekend op eigen gelegenheid te bezoeken. Koop de Lonely Planet van Costa Rica, zorg dat je een beetje kennis hebt de Spaanse taal en je redt je prima. Met reizen per openbaar vervoer heb ik geen ervaringen maar volgens de toeristen die we spraken is dit prima te doen. Mocht je zelf een auto huren, zorg dan absoluut voor een 4 wheeldrive. Het wegenstelsel van Costa Rica is rondom de natuurgebieden ronduit slecht. Mede dankzij het feit dat het wegdek vrij slecht is, kom je sporadisch een bus met toeristen tegen en is het vrij rustig in de natuurgebieden, dus laten we hopen dat men geen asfaltwegen gaat aanleggen. Tot slot nog 3 interessante links voor Costa Rica:

• costarica.pagina.nl met vele handige links
  • reisverhalen-noord- en midden amerika
  • Travelmarker Costa Rica

San Jose 4 mei - 7 mei

Nationaal Museum in San Jose
    4 mei 2001: Rond 11.00 uur vertrekken we van Schiphol voor een 21 uur durende reis naar Costa Rica. We vliegen met United Airlines eerst naar Chicago waar we zo’n 3 uur moeten wachten op de volgende vlucht met United Airlines naar Mexico City voor een stopover en tot slot door naar San Jose, de hoofstad van Costa Rica. Hoewel de reistijd dus vrij lang is, valt het ons uiteindelijk redelijk mee.

5 mei: 1.15 AM landen we op San Jose aangekomen. Helaas is onze koffer er niet ! Dus geen toiletspullen en een tekort aan kleding. We balen. Bij de balie van UA een Bagage Claim Report ingevuld, zodat men met de speurtocht kan beginnen. Rond 02.00 uur komen we moe en gestresst aan in Hotel Europe in San Jose. De volgende dag verkennen we San Jose. Een vrij grote niet al te schone stad met de nodige zwervers en bedelaars in bepaalde wijken. Weinig echte bezienswaardigheden en achteraf hadden we hier niet  een extra dag hoeven te boeken.

We besluiten in verband met de vermiste koffer wat nieuwe spullen te kopen, om in elk geval te kunnen douchen en schone kleding aan te kunnen trekken.

San Jose
    6 mei: Voor de zoveelste maal maar weer eens gebeld met United Airlines. De koffer is vermoedelijk terecht en staat nog op Chicago Airport. De koffer wordt verzonden naar San Jose en zal morgenochtend rond 1 uur aankomen. United Airlines kan de koffer rond 10 uur morgenochtend in ons hotel bezorgen. Helaas vertrekken we reeds om 7 uur naar Torteguero en daar hebben we wandelschoenen nodig die in de koffer zitten. Dus besluiten we midden in de nacht zelf de koffer te halen.

We eten bij Vishnu, een vegetarisch restaurant die op diverse plaatsen in San Jose zit. Lekker en ook voor de vleesliefhebber een bezoekje waard. In een internetcafé voor $ 1 per uur nog even emailtjes met de laatste informatie naar Nederland verstuurd.

Torteguero dag 7 - 9 mei

Slodge oftewel een luiaard

7 mei:Om 6.45 uur worden we opgehaald voor 3 dagen Torteguero. Met een busje rijden we 2 uur naar de steiger waar we vervolgens nog 1,5 uur met de boot varen om in Mamaba Lodge te Torteguero te eindigen. Onderweg hebben we voor het eerst een ontbijt op z’n Costa Ricaans: Roerei en Gallo Pinto. Dit laatste is een gerecht van rijst en bruine bonen. En geloof het of niet, het smaakt lekker! Onderweg maken we al goed kennis met Costa Rica; een grote spin (bij het toilet van Rio Dante ons restaurant), de poison arrow frog (knalrood met blauwe pootjes), luiaards, cacaoboontjes geproefd en dwars door een bananenplantage gereden.

Mawamba Lodge
    Mawamba Lodge is een waar paradijs. Na 2 uur rijden en 1,5 uur varen zijn we er. De lodge is ook alleen per boot te bereiken en ligt midden in het regenwoud. Erg fraaie plek met lekkere hangmatten aan het water. Vanaf deze lokatie maken we de komende dagen diverse tochten per boot of wandelend door het regenwoud, onder begeleiding van Olga onze gids. Maar vandaag doen we het rustig aan: een boottochtje naar Torteguero en een wandeling over het strand terug.

8 mei:Nog voor het ontbijt maken we onze eerste tocht door het regenwoud. We zien o.a.: Diverse soorten apen, veel vogels, enkele kaaimannen, een toekan en we zien een kapokboom. Tijdens de boottocht in de ochtend regent het echter. Het is nog steeds warm en dus erg vochtig. Zo vochtig dat mijn fotocamera het die ochtend niet doet, helaas.

Mawamba Lodge enkele kamers.

Rond 9 uur zijn we terug op Mawamba voor een heerlijk ontbijt met veel vers fruit, ananas, meloen, papaja en heerlijke verse vruchtensappen. We gaan met een lekker boek richting de hangmatten om eens lekker tot rust te komen. Aane het einde van de ochtend maken we nog een wandeling door het regenwoud en ‘s middags maken we nog een een fraaie boottocht door smalle riviertjes. De boot is uitgerust met 2 motoren. De electrische motor is erg stil wordt gebruikt in de kleine riviertjes. Erg indrukwekkend om vrijwel geruisloos door het prachtige regenwoud te varen.

Huisje langs Rio Torteguero

9 mei:we hebben beiden last van diarree. Het valt nog wel mee, maar omdat we vandaag met de boot terug gaan, nemen we wat medicijnen om de zaak te stoppen. Terug in Hotel Europe in San Jose bellen we naar Nederland. De verbinding is slecht en voor 10 gulden per minuut houden we het dan ook kort. Bij Pizza Hut gegeten. De portier moet uitleggen aan het keukenpersoneel dat men toch echt een vegetarische pizza hebben, tja we zijn in Costa Rica.

vervolg reisverslag Costa Rica

• HomeDagaanbiedingenAutohuurHotelsKortingsactiesVakantiehuizenVakantieparkenVliegtickets ReisverhalenLandeninformatieHelp