TravelSource.nl LogoReisverhalenNoord amerika
 Home Page  Reisverhalen  Deals  Hotelreserveringen  Landeninfo  Reisboeken  Tips  Help
 Afrika Auteur : Tom Verhoeven
 AziŽ
 AustraliŽ E-mail adres : tomverhoeven@freeler.nl
 Noord Amerika Homepage adres : http://members.tripod.lycos.nl/Tomverhoeven/index.htm
 Zuid Amerika
 Wereldreizen Reisverhalen : Coast to coast in America    China

Coast to coast in America

Al jaren loopt Ivo met het idee rond om in Amerika van de oostkust naar de westkust te fietsen. Een tocht van ongeveer 6500 kilometer. Een aantal jaren geleden wordt een eerste poging een paar weken voor vertrek afgeblazen.

Het valt niet mee om een tweede idioot te vinden die zoiets wil ondernemen, iedereen heeft verplichtingen door werk of studie.

Dan wordt het januari 1994. Tijdens de jaarlijkse bieravond in cafť Tribunaal en Extase komt het onderwerp opnieuw ter sprake. Ik heb wel oren naar een dergelijk avontuur maar ik heb het geld niet om het te bekostigen. Ik heb op dat moment bijna mijn studie afgerond en verkeer nog in onzekerheid over het vervullen van mijn dienstplicht. In het geval dat ik goedgekeurd wordt voor militaire dienst is de kans groot dat we in de zomer van 1995 kunnen vertrekken. Ik kan dan tijdens mijn dienstperiode het benodigde geld sparen en we hebben nog voldoende tijd om alles voor te bereiden en om de vereiste conditie op te doen. De omstandigheden zijn dus ideaal om zo'n reis te ondernemen. Ik zal in maart 1995 uit dienst komen zodat we in april kunnen vertrekken en dan zal ik niet vast zitten aan een baan of een studie.

We denken een periode van 3 maanden nodig te hebben om het land over te steken, daarna zullen we samen met Rianne en Eveline nog 3,5 week met de auto door West-Amerika trekken.

We beginnen meteen met de voorbereidingen. We bezoeken de fiets-RAI in Amsterdam waar we onder andere luisteren naar een verslag over een fietstocht in Amerika van noord naar zuid. Beetje bij beetje kopen we onze uitrusting bij elkaar: tent, fietstassen, pedalen, schoenen, brander etc. Een route uitstippelen is bijna onmogelijk omdat we nauwelijks iets weten van de wegen in Amerika. Het enige wat vast staat is dat we de familie van Ivo in Rome (Illinois) en in Stockton (California) willen bezoeken, de rest zal zich vanzelf moeten wijzen.

We winnen informatie in bij Bram van Noort (ex-collega van Rianne), hij heeft in Canada van oost naar west gefietst. Ook bezoeken we Toon Buitinck (Door(en)trappers), hij heeft een georganiseerde fietstocht gemaakt van de oostkust naar de westkust van Amerika. We krijgen verschillende goede tips waar we waarschijnlijk nog veel aan zullen hebben.

Voor een verblijf in de Verenigde Staten van langer dan 90 dagen is een visum vereist. We zullen in totaal ongeveer 130 dagen in Amerika zijn, dus we zullen moeten zorgen dat we dat visum krijgen. Bij het Amerikaans consulaat in Amsterdam krijgen we met moeite de benodigde stempels in ons paspoort.

Als laatste gaan we naar de Fietsvakantiewinkel in Woerden. Hier willen we zoveel mogelijk informatie inwinnen over fietsen in Amerika, en we kopen van alle staten waar we doorheen komen gedetailleerde kaarten. Hier boeken we ook onze vluchten, we vliegen op 13 april met Air France van Amsterdam naar Parijs en van Parijs naar New York. Op 17 augustus vertrekken we weer uit San Francisco en gaan dan, via Parijs, weer naar Amsterdam.

Nu is het veel trainen geblazen en dan kan, na bijna 1,5 jaar voorbereidingen treffen, de uitdaging beginnen.

Naar dag 01 - 28

DAG 01 - 28

Naar dag 29 - 50

DAG 29 - 50

Naar dag 51 - 69

DAG 51 - 69

Naar dag 70 - 85

DAG 70 - 85

Naar dag 86 - 102

DAG 86 - 102

vervolg reisverslag

Nationale parken
National park Service (tip)